סם ריימי אימץ אל חיקו את הבמאי האורוגוואי המוכשר פדה אלוורז, שביים עבורו את החידוש ל-"Evil Dead" ואח"כ הפיק עבורו את אחד מסרטי האימה הטובים ביותר של תקופתנו, "לא לנשום". עכשיו הגיע תורו של במאי ומפיק ותיק נוסף לאמץ לחיקו את הכישרון העולה. זהו רידלי סקוט, הקולנוען שיציין בנובמבר את יום הולדתו ה-87 , מי שביים והפיק את הסרט הראשון בסדרת הסרטים המצליחה, "הנוסע השמיני" או בשמו המקורי "Alien". הוא ניסה לחזור ולביים שני סרטי פריקוול בעייתיים, בלשון המעטה: "פרומתאוס" (2012) ו"קובננט" (2017) שניסו להרחיב את הסאגה ולהסביר מהיכן הגיעו החייזרים העיוורים והרעבים. התוצאות, גם הכלכליות וגם הביקורתיות, היו פושרות.אחרי שסקוט, אולפני פוקס והבעלים החדשים של פוקס, אולפני דיסני, הבינו שפריקוולים פחות עובדים על הקהל, נראה שהם לא מיהרו לייצר סרט חדש בסדרה. מאז 2017, כאשר הסרט האחרון בסדרת הסרטים יצא אל המסכים, אולפני פוקס היו צריכים לחשב את דרכם מחדש. נראה שהם מצאו את הדרך להחזיר עטרה ליושנה ולחזור אל המקורות הבסיסיים של הז'אנר. הם החליטו ליצור סרט אימה נטול התחכמויות פילוסופיות יומרניות ולשים במרכז דמויות הנאבקות על חייהן מול החייזרים הרצחניים. כמו בסרט הראשון, הם בחרו להישען על מתח ועל השהייה. ברור לצופים שהרע מכל עתיד להתרחש, אבל הם מצליחים לא להיות צפויים כמו בשלל סרטי האימה שנוצרו מאז אלא להפתיע בכל פעם מחדש. העלילה הפעם עוסקת בקבוצה של שישה צעירים החולמים להגיע אל כוכב לכת אוטופי שבו הם יוכלו לחיות בטבע במקום בכוכב לכת שבו האוויר מורעל, אין אור שמש בגלל זיהום האוויר והעבודה היחידה בו היא בכרייה.
פרסומת
כאשר "הנוסע השמיני", הסרט הראשון בסדרה יצא אל מסכי הקולנוע בעולם בשנת 1979, אף אחד לא דמיין שהסרט יהיה שובר קופות עצום ממדים או סרט שיזכה להערכת מבקרי הקולנוע ברחבי העולם. החייזר בסרט הראשון היה הנוסע השמיני והלא רצוי בספינת החלל המסחרית, אבל בשאר הסרטים הוא כבר לא היה שמיני בשום צורה וכך בישראל נתקענו עם שם סרט שאין לו שום קשר לעלילתו באף אחד מהסרטים. לדוגמה, בסרט הנוכחי הוא בכלל הנוסע השביעי. אז מי הם ששת הנוסעים בסרט הנוכחי? ריין (קיילי ספני הזכורה כפרסיליה מהסרט "פרסיליה" או כצלמת העיתונות הצעירה בסרט "הקרב על אמריקה") מתחילה כדמות חביבה שנגררת אחרי מושא אהבתה, אך מתגלה כדמות חכמה וכנראה גם האמיצה מכולם. אחיה הוא האנדרואיד אנדי שתפקידו לשמור עליה בכל מחיר בגילומו הנפלא של דיוויד ג'ונסון (מהקומדיה הרומנטית הנפלאה, "ריי ליין" שתוכלו להנות ממנה בדיסני+). שניהם נושאים את העומק הרגשי של הסרט על כתפיהם.עוד בסרט, צמד הבריטים ספייק פרן (שהופיע כבריטי פוחז בסרט "אחרי השמש"). גם כאן הוא סוג של צעיר עם חוכמת רחוב ואילו ארצ'י רנו (מהקומדיה הרומנטית החביבה "Upgrade" באמזון פריים) מגלם את מושא אהבתה של ריין, אבל גם את אחיה של צעירה הריונית בגילומה של איזבלה מרסד (דורה בסרט "דורה"). יש שחקנית אחת נוספת, האלמונית בחבורה, איילין וו, שזה הסרט הראשון שלה והיא מגלמת את הטייסת של החללית. כולם שחקנים טובים והתפקידים שנכתבו הם אולי לא מורכבים או בעלי עומק, אבל יש להם מספיק רבדים כדי שיהיה לצוות הצעיר והמוצלח עם מה לעבוד. מערכת היחסים בין הדמויות מעניינת, כי כמה מהדמויות סוחבות היסטוריה טראומטית והדבר משפיע על החלטותיהם, לטוב ובעיקר לרע, מה שהופך את הסיטואציה להרבה יותר טרגית. צוות השחקנים הצעיר מיטיב להעביר את הקשרים ביניהם ואת ההיסטוריה של הדמויות בצורה אמינה.
בסרט הראשון בסדרת הסרטים הקלאסית, גיבורי הסרט הביאו את היצור אל החללית ולא ידעו עם מה הם מתמודדים. בסרט הנוכחי פדה אלוורז עושה בדיוק ההפך. כמו בסרטו השני והמאוד מצליח, "לא לנשום" הוא מכניס את הפורצים הצעירים אל תוך סביבה לא מוכרת של חללית נטושה.
בסרט הנוכחי הצעירים הפורצים לחללית משא כדי להשיג תאי שינה שיעזרו להם לשרוד את המסע אל כוכב לכת אוטופי מרוחק בשם איבגה (שבמציאות היא עיר מרכזית בקולומביה הנחשבת לעיר חקלאית וירוקה).
ב"לא לנשום" הפורצים פגשו איש צבא עיוור אך בעל כישורי שמיעה יוצאים מהכלל. ב"רומולוס" הם פוגשים יצורים עיוורים בעלי כישורי שמיעה יוצאים מהכלל ויצר רצחני שלא יודע את סיפוקו. כמו בסרט הפריצה הגדול שלו, גם כאן הוא הוא יוצר סרט Home Invasion אבל הפוך על הפוך.
הסרט החדש מתכתב גם עם הסרט הראשון בסדרה מבחינת היררכיה כלכלית. הדמויות הן פועלים ממעמד נמוך הנאבקים לא רק בחייזר אלא גם בקונצרן תאב בצע. הפועלים בסרט הראשון בסך הכל יצאו למסע להעביר סחורות ממקום למקום ולא דמיינו לעצמם שישלמו על כך מחיר דמים. בסרט החדש הגיבורים הם צעירים בתחילת שנות העשרים לחייהם שרוצים להימלט מחיים ללא עתיד וקיוו שימצאו עתיד טוב יותר בחללית הנטושה ששטה לה בחלל. בשני הסרטים ישנו אנדרואיד שעתיד להשפיע על עתידן של הדמויות. מעריצי הסרט הראשון יקבלו הפתעה, כאשר דמות מהסרט תצוץ ותחולל כאוס בחייהם של גיבורי הסרט החדש.סיגורני וויבר יש רק אחת. "Alien" היה התפקיד הראשי הראשון שלה בסרט קולנוע. היא הגיעה עם נוכחות קולנועית רבת עוצמה של אישה חזקה שלא ניתנת לשבירה בקלות. לא על ידי הגברים השוביניסטים המתגלים כחלשים ממנה במהלך הסרט ובהחלט לא החייזר שהחליט לפרוץ לתוך המסע השקט שלהם ולהעביר אותם שבעה מדורי גיהנום. קיילי ספני משדרת עדינות ופניה לא זכירות כמו פניה של וויבר, שהיא בעלת נוכחות טבעית של כוכבת קולנוע. "רומולוס" מאפשר לדמותה של ריין לצמוח ולהשתנות וכך לקראת סוף הסרט ריין איכשהו מזכירה את הנוכחות של ריפלי. המון מהצלחת הסרט הראשון בסדרה ושלושת המשכיו בכיכובה של סיגורני וויבר היו בעיקר בזכות הנוכחות שלה. ספני בת ה-25, ילידת דור ה-Z, עדיין לא הטביעה חותם, אבל לפחות היא שחקנית טובה והיא כבר הוכיחה זאת, אז לפחות בגזרה הזאת אולפני פוקס/דיסני יכולים לנשום לרווחה. עדיין לא ברור אם פדה אלוורז יביים גם את סרט ההמשך, אבל נראה שהבמאי המוכשר הזה עתיד להגיע הרבה יותר רחוק מיצירת סרטי המשך.
סך הכל סרט לא רע. הוא לא מחדש הרבה לפרנצייז של הנוסע השמיני ולא מתקרב לקרסוליים של שני הסרטים הראשונים. אבל הוא עשוי טוב ולא משעמם לרגע אחד. לצפות בו בהחלט כדאי
שם:יחיאל גרברגיל:6809/09/2024 21:24:39
6/10
אכזבה גדולה לחובבי הז''אנר. הבימאי לקח מכל סרטי הנוסע השמיני קודמים אלמנטים וחיבר בצורה רשלנית.הגיבורה לא מגיעה לקרסוליה של סיגורני. ציון 6 רק מתוך נוסטלגיה
שם:עומרגיל:4220/08/2024 07:51:30
5/10
הסאונד מציל את הסרט, שחסרה בו דמות בולטת שאפשר יהיה להתחבר אליה. אנשים שמתעופפים, חוטפים, מדממים ונשארים בחיים פעם אחר פעם, פחות עושה לי את זה.