"תיק שחור" הוא מותחן הריגול החדש של הבמאי סטיבן סודרברג ("אושן 11" ושלל המשכיו, "טראפיק", "סקס, שקרים ווידאוטייפ") והתסריטאי הוותיק דיוויד קופ ("דרכו של קרליטו", "פארק היורה", "המוות נאה לה") שגם כתב את שני התסריטים לפרויקטים הקודמים הצנועים למדי של סודרברג ("נוכחות", "קימי"). גם כאן מדובר בפרויקט צנוע. מדובר אמנם במותחן ריגול וקנוניות, אבל יש בו רבדים נוספים שהופכים אותו לסרט שעוסק בנושא אחר לחלוטין - זוגיות. האם שני מרגלים מיומנים המתפרנסים למחייתם משקרים, רצח ומניפולציות יכולים לנהל זוגיות בריאה?
גיבורי הסרט הם ג'ורג' וודהאוס (מייקל פסבנדר) וקתרין סנט ג'ין (קייט בלאנשט). הם אומרים שהם יהרגו אחד בשביל השנייה, אבל אם תגיע פקודה להרוג אחד את השנייה הם יבצעו אותה. האם הם באמת יעשו זאת? רגע המבחן מגיע כאשר ג'ורג' מקבל רשימה של חמישה שמות של עובדים ביניהם קתרין. כל אחד מהחמישה חשוד בגניבה של תוכנה שעלולה לשמש לפעילות טרור קטלנית במיוחד שתחולל כאוס בעולם. לא כמו בסרטי ריגול בסגנון ג'יימס בונד או "משימה בלתי אפשרית", האקשן כאן הוא בעצם משחק מוחות כאשר החלקים המעניינים ביותר בסרט מתרחשים בכלל סביב שולחן ארוחת ערב.
פרסומת
המעטפת של של "תיק שחור" היא של מותחן ריגול מהנה למדי, שכמעט כולו מתרחש בתוך חלל משרדי מנוכר ובתוך דירתם האלגנטית של ג'ורג' וקתרין. התסריט הנפלא של קופ והבימוי האלגנטי להפליא של סודרברג מציבים את גיבוריהם בתוך משחק של חתול ועכבר, משחק ניחושים, אחד שמותח את גבולות האמון הזוגי והגבולות בין הקולגות במשרד. הבמאי והתסריטאי המיומנים נהנים להפתיע את הקהל בתפניות השונות עד הדקה האחרונה כאשר תעלומת המדליף נפתרת. מה שבאמת חשוב בסרט הוא לא מי האיש הרע, אלא האם ג'ורג' וקתרין ישרדו את המשבר.
קתרין איננה יודעת שהיא חשודה, אבל היא שמחה לשתף פעולה עם בעלה כאשר הוא מזמין לארוחת ערב את ארבעת החשודים השונים מהמשרד. הפסיכיאטרית של הסוכנות (נעמי האריס), קצין מודיעין שרמנטי (רגה ז'אן פייג'), אנליטיקאית צעירה (מריסה אבלה הזכורה כאיימי ווינהאוס בסרט "Back to Black") ואנליטיקאי נוסף הנחשב לחברו הטוב של ג'ורג' (טום בורק). השישה יושבים לארוחת ערב סביב השולחן וסם פסיכותרפי גורם לאורחים המעונבים לשחרר כל רסן במה שנראה לעיתים כמו סצנה מתוך מחזה של אדוארד אלבי' כאשר מסתבר שהאורחים מנהלים מערכות יחסים רומנטיות מורכבות הרחוקות משלמות. אפשר לציין בהחלט שמריסה אבלה גונבת את ההצגה בקלות מכולם עם הדמות הכי צבעונית והכי עסיסית בכל הסרט הזה.
בעוד המרגלים הצעירים מתעסקים במערכות היחסים המורכבות שלהם, פירס ברוסנן כבוס הסוכנות מלהטט בכולם באלגנטיות בתפקיד שלא דורש ממנו מאמץ מיוחד כשחקן. הרבה אין לו מה לעשות עם הדמות או עם הטקסט. הלבוש של פאסבנדר מזכיר את סרטי הריגול של שנות השבעים עם משקפי ראייה כהים, חליפות מחויטות וחולצות עם צווארוני גולף והוא כמובן מאוד אוהב לדוג באיזה אגם הממוקם בשום מקום כדי לאזן את מחשבותיו וגם להיראות מגניב באותה נשימה. בלאנשט שחקנית נהדרת והיא ליהוק מושלם לאישה לוהטת, פתיינית, שבאותה נשימה מתפרנסת מרצח למחייתה. פני הפוקר שלה מצליחים להסתיר את המניעים שלה ואת הצעדים הבאים שלה. בלאנשט עושה זאת במיומנות.
סודרברג, כמו תמיד, משמש גם כצלם וגם כעורך. הוא מצטיין בשניהם; נראה שאחת הסיבות היחידות שעניינו אותו לביים את הסרט היא ה-One shot הנפלא בתחילת הסרט. הוא מצליח ליצור שני עולמות מנוגדים. הדירה היוקרתית בצבעים חמים של ג'ורג' וקתרין לעומת הסטריליות המשרדית של סוכנות הריגול בה כולם עובדים. כך לאור נרות על השולחן, בארוחת ערב חגיגית, האנשים הקרירים יחשפו את אשר על ליבם וכלל לא מדובר בריגול או חשש מגורל העולם מנשק אטומי לשם מכוון ג'ורג', אלא בענייני מערכות יחסים. כנראה הדרמה האנושית, משחקי כוחות בזוגיות ומה שמתחולל בחדר המיטות יותר מעניין את המרגלים מאשר כור אטומי שהולך להתפוצץ ולהחריב חצי מהעולם. אם אתם מחפשים בידור אלגנטי בוגר שעשוי היטב מהסוג שכמעט וכבר לא עושים, "תיק שחור" יהיה כמו כפפה ליד עבורכם.
שם: איתמרגיל: 30מותחן ריגול חכם ולא צפוי. העלילה מלאה בסודות ובגידות. פחות אקשן, יותר משחקי מוחות. מתאים למי שאוהב סרטים איטיים עם עומק - לא מתאים לכל אחד. מונולוגים מהירים, אשר כל פרט חשוב בהם. אם פספסתם סצנה, אתם עלולים לאבד את המשך הסרט.
שם: שירגיל: 48אחד הגרועים, כלום לא ברור ולא זורם, לא זוכרת ממנו כלום ואפילו יצאתי רבע שעה לפני שהסתיים..
שם: יניבגיל: 50הסרט. הגרוע. של השנה. תיק. שחור. סרט. גרוע.