הלהב המדמם, סרטו של הבמאי ליאון לי, הוא סרט מתח עלילתי שעוסק באירועים אמיתיים המתרחשים בסין של ימינו. הסרט נאסר לשידור בסין שם הוגדר כסרט חתרני ומתמרד. ביום שני הוא מגיע לקולנוע כוכב ברמת השרון ולבית התרבות בסביון. האם הוא מתאים לצופה הישראלי?
אמת, חמלה וסובלנות הם שלושת הערכים בהם דוגלת ג'ינג (אנסטסיה לין) כחלק מאמונתה האדוקה בשיטה רוחנית עתיקה, אך נרדפת עד מאוד בסין - הפאלון דאפא. בניגוד הגמור אליה, ג'יימס (ג'יי קליפט), היי-טקיסט אמריקאי ויהיר מגיע לסין אך ורק בשירותו של הדחף האגואיסטי להתעשר. באופן מפתיע, חייהם של השניים מצטלבים ברקע של מדיניות השתלת האיברים הברוטלית בסין. נדמה כי שלושת ערכי הפאלון דאפא: אמת, חמלה וסובלנות הם הקו המנחה הן של הדמויות הראשיות בסרט והן של הבמאי.
אמת
כבר בסצנת הפתיחה אנו מבינים כי לא מדובר במותחן עלילתי נטו – ליאון לי הבמאי משתמש בחומרים בשחור-לבן ובתמונות מגורענות, ספק מציאותיות ספק בדיוניות, בכדי להקנות לסרט ניחוח דוקומנטרי ובכדי לומר לנו הצופים כי הסיפור המסופר בסרטו מעביר את האמת המזוויעה שמתחוללת בסין – לא מדובר בבדיה ולא מדובר באירועים היסטוריים עתיקים אלא בהווה מתמשך של ניצול, התעללות ופגיעה ברוטלית בחפים מפשע. מימד דוקומנטרי זה נזנח בחלק הארי של הסרט, אך הוא חוזר בסיומו כאשר אנו מתוודעים להקלטותיהם האמיתיות של אנשים המדברים בכאב על תרבות השתלת האיברים האיומה בסין. המתח שיוצר הבמאי בין אמת לבדיה ובין מציאות לדמיון מעניק לסרט נופך אישי שמעצים את ההזדהות עם הדמויות ואת החמלה והאמפתיה אליהם.
[*]
חמלה
נדמה שהסרט מצליח לייצר חמלה אמתית כלפי חברי הפאלון דאפא הרדופים ואפילו כלפי נתיני סין הרודפים – אנסטסיה לין שמגלמת את דמותה של ג'ינג מצליחה ליצור בנו הצופים, בתוך מסכת הייסורים שהיא עוברת, חמלה עמוקה כלפיה. הדבר המפתיע הוא שהיא מצליחה ליצור חמלה אפילו כלפי המתעללים בה אשר נראים מעיניה כקורבנות שנשמתם הושחתה בידי המשטר הדיקטטורי בסין. למרות שהבמאי מצליח לייצר חמלה כלפי נתיני סין נראה כי הוא לא מצליח לחמול על הצופים שלו – לכל אורכו של הסרט מוצגות סצנות גרפיות (מדי) שכוללות התעללות, אונס, עיסוק בחלקי גופות וכדומה. הסרט הוא לא לבעלי לב חלש, וגם אלו שהתברכו באחד חזק - כדאי שיחשבו פעמיים לפני שהם צופים בו.
סובלנות
קבלה של האחר עומדת בבסיסו של הסרט – מצד אחד הקבלה המוחלטת של השונה בידי ג'ינג, ומן הצד האחר חוסר הקבלה המשווע של המשטר הסיני שרודף את האחר אך ורק בשל היותו אחר. מעניין לציין כי הקאסט דובר הסינית עושה עבודה טובה הרבה ביותר מג'יי קליפט המערבי דובר האנגלית שמשחק בצורה דרמטית, מאולצת ולעיתים אף מגוחכת. פער זה ביכולות המשחק עשוי להיות מתסכל אך הוא מצליח לגרום לצופה לקבל את השונה מהמזרח יותר מאשר את המוכר מן המערב.
יש לציין כי כדי ליצור את 'הלהב המדמם' נדרשו תעוזה ואומץ רבים – לא רק שהסרט חותר תחת הקוד הדיקטטורי-קומוניסטי בסין, אלא שהוא מצליח לחתור גם תחת כמה מהקודים הבסיסיים ביותר שהכרנו עד היום בקולנוע המערבי – חוקי העריכה והבימוי הקולנועיים המוכרים נזנחים לטובת חוקים חדשים ולא מוכרים שמצליחים ליצור יצירה חדשה ומרדנית שחודרת ללב ורודפת את המצפון.
הסרט "הלהב המדמם" יוקרן ביום שני הקרוב (27.3.17) בשעה 19:00 בקולנוע כוכב ברמת השרון וביום שלישי 4.4.17 בשעה 20:00 בבית התרבות בסביון.