חדשות קולנוע וסרטים

"המשחק עושה אותי מאושר": ראיון עם כוכב "החיוך האטרוסקי", בריאן קוקס

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בסרט החדש המבוסס על הרומן רב המכר מגלם השחקן הסקוטי בריאן קוקס ("המטפלת", "לב אמיץ", "טרויה") את הדמות הראשית שעולמה משתנה בעקבות מפגש עם נכדו. בשיחה עם הכתבת ליטן לשינר מדבר קוקס על היחסים שלו עם אביו ועם בנו, המחשבות שלו על המוות ועל האמנות כדרך להביע את האמת. "כשאתה מערבב בין אמנות לפוליטיקה בדרך כלל הפוליטיקה מנצחת. אני חושב שהאמנות חשובה יותר", הוא מסביר
השם של בריאן קוקס אולי לא הפך לשגור בקרב הציבור הרחב, אבל הפנים האקספרסיביות של השחקן המשובח מוכרות לכם משלל שוברי קופות לאורך השנים בהם "אדפטיישן", "זודיאק", "הצלצול", "השעה ה-25", "רד" ו"לב אמיץ" בו כיכב בתפקיד ארגייל וולאס. הוא גם התמחה בגילום דמויות של נבלים כמו אגממנון בסרט "טרויה", ויליאם סטרייקר ב"אקס מן 2", מנהל מתקן הכליאה ב"כוכב הקופים: המרד", מנהל הסוכנות החשאית בסרטים "זהות כפולה" ו"זהות במלכודת", והפושע הנאצי הרמן גרינג בסרט "נירנברג" עליו קיבל את פרס האמי.

בשבוע שעבר הגיע קוקס בפעם השלישית בישראל ב-4 השנים האחרונות, לכבוד סרטו החדש "החיוך האטרוסקי". לפני שנתיים הגיע לפסטיבל הסרטים בחיפה לרגל סרטו "צ'ר'ציל" ושנה לפני כן ביקר בישראל לכבוד סרטו הקודם "המטפלת", שהפך להצלחת ענק בארץ. הכתבת ליטן לשינר ישבה איתו לשיחה על אמונה, האופן בו הוא מתייחס למוות, הסלידה מטראמפ ופוליטיקאים, הצילומים בסקוטלנד והסדרה בכיכובו "היורשים".

"החיוך האטרוסקי" מבוסס על רומן מאת חוזה לואיס סאן פדרו. מה האתגרים שאתה מתמודד איתם כשחקן כשאתה מגלם דמות בסרט שמבוסס על ספר? אתה מרגיש אחריות מסוימת כלפי הספר?

"אני לא מרגיש אחריות מסוימת לספר, יש לי רק אחריות לתסריט. הספר לא תורגם לאנגלית אז מעולם לא קראתי אותו. אבל אני מבין שזה הכל בתסריט, קראתי את התסריט ואני סומך עליו וכל הטריק זה לא לתת לאף אחד להפריע לך להיצמד לתסריט, זה המפתח. זה נחמד לשחק תפקיד רומנטי, של גבר אלפא בגיל שלי, אז אני די מרוצה מכל העניין".

[*]

חלק מהסרט צולם בסקוטלנד, איך זה לצלם בבית?

"זה היה נהדר, בדיוק צילמתי שם את הסדרה שלי, וככל שאני מתבגר אני מבין כמה בר מזל אני לצלם בסקוטלנד, היא מהממת והאנשים נהדרים. זה אנשים שעברו הרבה קשיים במהלך השנים האלה, זה לא שהפכתי ללאומני אבל עכשיו האידיוטים בבריטניה שעומדים להיבחר שוב לא טובים לנו וזו הסיבה שבגללה אני מגדיר את עצמי כסקוטי עצמאי. המדינה שלי הראתה בגרות ועברה משבטיות למה שהיא. הסקוטים אנשים מאוד נחמדים ומקבלים, זה מקום שכיף לקרוא לו בית".

אתה סקוטי ובסרט אתה מדבר בגאלית, דיברת גאלית לפני הסרט או שזה משהו שהיית צריך ללמוד? "בסקוטלנד יש הרבה שפות שונות. גאלית זו שפה מהמחוזות הצפון מערביים של סקוטלנד. זו שפה שמאוד דומה אך לא בדיוק כמו אנגלית והייתי חייב ללמוד אותה. זה היה די קשה, לא למדתי לדבר אלא למדתי לשנן את הטקסט, פשוט האזנתי לשפה וחזרתי על המשפטים שוב ושוב. זה היה תהליך ארוך של כמה חודשים, וזו בהחלט הייתה חוויה נהדרת ללמוד את השפה הזו".

"החיוך האטרוסקי" בוים ע"י הבמאים הישראליים מיכל ברזיס ועודד בן נון. עלילת הסרט עוקבת אחר רורי מק'ניל (בריאן קוקס), סקוטי מחוספס הנאלץ לעזוב את ביתו ולנסוע לטיפול רפואי בסן פרנסיסקו. הוא עובר לגור עם בנו אותו לא ראה שנים ועם כלתו המכורה לעבודה, ומתעב כל רגע. להפתעתו, כשהוא חושב שלחיים כבר אין יותר מה להציע, משתנה כל עולמו דרך הקשר עם נכדו הפעוט. בסרט יש הרבה מסרים חשובים לגבי המשפחה והחיים. האם יש משהו ספציפי מכל המסרים שהיית רוצה שהקהל יקח איתו מהסרט הזה?

"אני חושב שאת המשמעות של הכותרת, 'החיוך האטרוסקי', משמעותו הוא אנשים שמתו אבל הייתה להם מיתה טובה, הם מתו בזמן שהם חייכו, גאים במה שהם עשו, עם תחושה של השלמה עצמית. כשרורי רואה את זה יש לזה השפעה עמוקה עליו. הוא לא יודע איך לבטא את זה, אבל הוא יודע שהוא חייב לנסות ולמצוא משמעות כזו בשבילו. הבעיה היא שהדעות הקדומות עומדות בדרכו והעובדה שהוא עדיין מיושן ושבטי במחשבה שלו. זה משהו שכמעט נעלם ויש פה אלגוריה למוות של האדם הלבן, הוא כבר לא משמעותי כמו שהוא היה בעבר, אנחנו רואים את זה לאחרונה, כמו שהאדם עבר שינוי מאז תקופת האדם הקדמון והיום".

אם בעבר הוא היה צריך לצאת ולצוד, היום כבר אין את הצורך הזה

"בדיוק, הם מרגישים חסרי משמעות, שלא צריכים אותם יותר והם צריכים למצוא משהו אחר. פעם עשיתי בדיקת DNA ונדהמתי מהעובדה שהמומחה לגנטיקה אמר לי שיום יבוא והגבר יעלם מהעולם. נשים יוכלו להתרבות מעצמם ולא יצטרכו גברים לשם כך והם מחפשים דרך להשאיר את עצמם תועלתיים".



זה נשמע כמו הקלה להרבה נשים

"כן, וגם בשביל גברים. אין לך אחריות ואתה לא צריך להוכיח את עצמך ואת הגבריות שלך כל הזמן. רורי מרגיש שהוא מגיע לתום השושלת שלו וזה המקור שמניע אותו. העובדה שכרגע יש לו נכד שמסמל מעין המשכיות, אבל עם זאת הוא מבין שלא צריכים אותו יותר ושהוא בעצם עומד לסיים את תפקידו מלבד להיות סבא ולכן הוא חייב לעשות את זה בצורה הטובה ביותר שהוא יכול, וככה הוא בעצם ישיג את המיתה הטובה שהוא מחפש. אז זה לדעתי מה שמעניין בכל הנושא של החיוך האטרוסקי".

אחד מהנושאים שמדברים עליהם בסרט זה ערכים ומסורות והחשיבות שלהם ותהיתי מה הערכים הכי חשובים לך כאדם וכשחקן?

"בחיים אני מאמין שהכי חשוב זה לספר את האמת, זה מה שמניע אותי כאדם גם אם זה לא תמיד קל ובמיוחד בעידן שלנו, כשיש לנו את פינוקיו הוורוד בבית הלבן שמקשה עלינו יותר. יש הרבה שינויים שבגללם הפכתי להיות 'סקוטי עצמאי', הבנתי שלא יכולתי לסבול את הדברים האלה. שייקספיר אמר בהמלט 'שהאמנות תשמש כמראה לטבע', וזה מה שאנחנו חייבים לעשות באופן מתמיד למרות כל הפוליטיקה, כי כשאתה מערבב בין אמנות לפוליטיקה בדרך כלל הפוליטיקה מנצחת. אני חושב שהאמנות חשובה יותר, זו הדרך שלנו לומר את האמת ובאמת לשים מראה אל מול הטבע".

מבחינתי המסר החשוב ביותר של הסרט הוא שהחיים קצרים וצריך לחיות כל יום כאילו הוא האחרון, לגרום לכל רגע להיות חשוב ולמצות את החיים. אתה השגת הרבה דברים בחיים שלך ורציתי לדעת האם יש משהו שעדיין לא השגת שהיית רוצה?
"אני עדיין לומד, כל עוד אני מרגיש שאני עדיין לומד ומשתפר אני מאושר, ויש לי הרבה דברים לשפר, יש לי את אותם פגמים כמו לכולם. בתחום הקולנוע, אני בר מזל. זכיתי לעשות הרבה דברים ובעוד אנשים אחרים בגילי עסוקים בלחשוב על הבלתי נמנע, אני מתעסק במה שאני אוהב. כשהייתי צעיר תמיד ידעתי מה אני רוצה לעשות כי ראיתי טרנדים באים והולכים, אבל ידעתי שבשבילי המשחק זה לטווח הארוך, זה לנצח. הצלחתי אבל מעולם לא סמכתי על ההצלחה הזו. אני אמנם לא יודע הכל אבל צברתי חכמה וניסיון ואני רוצה פשוט להמשיך עם המשחק, עם מה שעושה אותי מאושר".

אתה וג'יי ג'יי מגלמים בסרט דמויות של אב ובן, אני מניחה שזו כימיה שקשה לזייף וצריך לעבוד עליה הרבה, עשיתם הכנות לפני?

"למען האמת התאמנו מיד. אבא שלי נפטר כשהייתי צעיר, אז הנושא של אבא זה נושא כאוב אצלי. הילדים שלי אולי יעידו שאני לא האבא הכי טוב בעולם ולג'יי ג'יי יש את החוויות שלו אז יש דברים שהם מוסכמים ומובנים מראש, דברים שבאים באופן טבעי. יש לי 3 בנים ובת אחת, היא מטורפת אבל היא בסדר, אבל הבנים שלי מתוסבכים. בני הבכור, מאוד מוכשר ומאוד מבריק אבל יש לו קשיים משלו, ואנחנו עובדים על דברים באופן מתמיד. זה קשה כי אנחנו באותו תחום ואני מאוד מצליח והוא שחקן נפלא, אבל יש לו הרבה בעיות בדרך להצלחה ואני מאמין שזה יגיע בסוף. ג'יי ג'יי שחקן מופלא והיה לי המזל לעבוד איתו, באופן מאוד מיידי הבנו את הטריטוריות אחד של השני, יכולנו לדבר במבטים".

[*]

השתמשת מקודם במושג מיתה טובה, תסביר לי מה זה אומר מבחינת רורי

"זה אומר לפתור את הבעיות שלך בחיים ולעזוב את העולם בחן. אני חושב שללא קשר לדת, מוות זה הדבר היחיד שאתה יכול לעשות בשביל עצמך. אנחנו יכולים להתחתן, להביא ילדים לעולם, אבל הדבר היחיד שאנחנו באמת יכולים לעשות בשביל עצמנו זה להכין את עצמנו לרגע בו נצטרך לעזוב את העולם".

עשית גם סרטים שהם שוברי קופות אבל הסרט הזה הוא יותר מעין סרט פסטיבלים, שלצערי כבר לא עושים הרבה כאלה

"אני מסכים איתך. אני מאמין שצריכים להיות יותר כאלה כי העתיד של הקולנוע תלוי בהם, קולנוע אנושי. גיבורי על אפשר לעשות בכל שלב אבל סיפור אנושי שבא מהלב כבר לא זוכים לראות וזה מכעיס אותי באופן מסוים. יש 6 בתי קולנוע, 5 מהם יראו את 'הנוקמים' אבל יש רק קולנוע אחד שמביא אליו את שאר הסרטים וזה לא הוגן, אבל פסטיבלים יוצרים את השוויון הזה בין הסרטים. אני חושב שסרטים נועדו לפסטיבלים".

מה אתה יכול לספר על העונה החדשה של הסדרה 'היורשים'?

"אני לא יכול לספר לך כלום כי הושבעתי לסודיות. כל מה שאני יכול לומר זה שהמשפחה ממשיכה בדרכים שלה. בעונה שעברה התעסקנו בקנדל ונמשיך גם העונה בדרך די מיוחדת, יש אלמנטים נשיים חדשים בסדרה כמו הולי האנטר וטרי ג'ונס. כל מה שאני יכול לומר זה שתהיה עונה מצוינת".

לסיום, משהו שתרצה למסור לצופים בישראל?

"לכו לראות את הסרט, תמשיכו להאמין בקולנוע ואל תאמינו לכל דבר שהפוליטיקאים אומרים".
ליטן לשינר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2019
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט