חדשות קולנוע וסרטים

15 שנים אחרי: הסרטים על ה-11 בספטמבר

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
היום לפני 15 שנה התרחש פיגוע הטרור הגדול בכל הזמנים, פיגועי ה-11 בספטמבר בהם נהרגו קרוב ל-3,000 בני אדם, בשלושה מוקדים שונים בראשם מגדלי התאומים. הקולנוע האמריקאי לא הרבה להתייחס לפיגועים בשנים שלאחר מכן, אולם נעשו מספר סרטים שנגעו בישירות או בעקיפין באסון. אלו הן הביקורות שפרסמו עליהם מבקרי האתר עם צאתם
טיסה 93

מבקר: יאיר הוכנר

"טיסה 93" מספר את סיפורם של הנוסעים, הצוות, פקחי הטיסה והמחבלים שלקחו חלק בטיסה מספר 93 של "יונייטד אירליינס" ,שהפכה למטוס החטוף הרביעי ביום של התקפות הטרור הקטלניות ב-11 בספטמבר 2001. הסרט מתאר את ההתרחשויות מבוקר הטיסה עד ההתרסקות הבלתי נמנעת. באותו יום אנשי צוות אקראיים, אנשי עסקים, סטודנטים, נשים, וקשישים הפכו לגיבורים כאשר ניסו לקחת את גורלם בידיים ולנסות למנוע מהטרוריסטים להתרסק בוושינגטון.

הסרט משרטט בעדינות את הסיטואציה המטורפת לתוכה אותם אנשים תמימים נקלעו והדיוקן שמוצג על המסך הוא בלתי נשכח. אבל עם כל הכבוד לאולפן שהסכים לקחת חלק או יזם סרט כול כך לא אופייני, לבמאי שעשה עבודתו נאמנה, התחקירנים שישבו עם משפחות הקורבנות והקשיבו לשיחות שהוקלטו, לצוות השחקנים נטול הכוכבים שאלתרו ויצרו דמויות אמינות ומרגשות, למרות הכול עדיין ישנה תחושה כבדה וקצת מעיקה שמדובר בבידור קולנועי.

נכון שמדובר בבידור קולנועי מהסוג האיכותי אבל עדיין הסרט פועל עלינו בדיוק כמו כל סרט הוליוודי אחר. הוא נוגע לנו בנקודות הכי פשוטות, הכי ישירות והכי לא מתוחכמות. הוא ישיר, בוטה ועם זאת אנושי מאוד. זאת אולי הנקודה היחידה שמטרידה בכל הקשור לסרט החשוב הזה.



פרנהייט 9/11

מבקר: יאיר הוכנר

זוהי תעמולה שנויה במחלוקת ופחות קולנוע תיעודי חוקר ולמרות זאת מדובר במוצר קולנועי פופוליסטי, מבדר, מרתק, סוחף ועוכר שלווה.

מייקל מור הוא קודם כל בדרן: תתווכחו עם האמירה הזו, אבל "פרנהייט 9/11" מצליח לגעת בקהל הרחב בארצות הברית של אמריקה מאחר והוא בידור ישיר שפונה אל הבטן הרכה ואינו מתנצל לרגע. הוא מצליח לקחת נושא כבד שאף אחד לא רוצה לעסוק בו באופן רציני, לרדד אותו כדי שכל אמריקאי ממוצע שעושה קניות בוול-מארט יוכל לעכל אותו, ולפתוח אותו לדיון כאשר התוצאה בסופו של דבר סובייקטיבית לחלוטין וצפויה מראש.

באופן מניפולטיבי וחכם, מייקל מור הופך את סרטו לכלי נשק במאבקו הפוליטי בנשיא בוש, בני משפחתו, חבריו ושאר העגבניות הרקובות בגינת הירק של הבית הלבן. הוא בונה תיאוריות קונספירציה ומנסה להעניק להן ביסוס. הוא מציג שלל סיפורים אנושיים שונים של פשוטי עם שנקלעו למצבים אבסורדיים וטראגיים בעקבות אסון התאומים. ביניהם ניתן למצוא את סיפורה של אם שתמכה במלחמה ושלחה את בנה לשדה הקרב שם איבדה אותו ואז שנתה את דעתה בנושא או איש קשיש וחביב שדיבר נגד הנשיא במכון הכושר ושעות ספורות אחר כך סוכני ביון דפקו על דלת ביתו.

קרוב להפליא ורועש להחריד

מבקרת: סביון איינשטיין

אסון התאומים ב-11 בספטמבר 2001 לנצח יישאר בתודעה כאחד האירועים הטראומתיים בהיסטוריה האמריקאית. ממדי אסון, הרס ואובדן אנושי ששיתקו אומה שלמה שעד היום לא באמת התגברה. זה הרקע לסיפור של "קרוב להפליא ורועש להחריד" שבמרכזו עומד אוסקר בן ה-9, ממציא-חובב וחכמולוג גדול, המחפש אחר המנעול שיתאים למפתח מסתורי שמצא בארון של אביו לאחר שנהרג באסון התאומים. זהו סרט מסע שנכשל בבניית סקרנות ואכפתיות אצל צופיו בנוגע ליעד. סיבת המסע לא מצליחה לאתר ידיות אחיזה אצלנו בלב או בשכל והופכת את המסע לאנמי מבחינתנו. כשהתגלית לא מסקרנת, אנחנו מאבדים חשק לאורך הדרך וחווים הקלה במקום קתרזיס בעת המציאה.

עם זאת, "קרוב להפליא ורועש להחריד" עדיין מספק חוויה קולנועית הוליוודית ואין פלא שהצליח להסתנן לרשימת המועמדים לטקס האוסקר. הסרט עשוי היטב, משוחק היטב, מצולם בלוקיישנים מקסימים וורסטיליים, מתהדר בדמויות משנה צבעוניות ומגוונות ורווי משפטים שנונים ומשחקי לשון השזורים בתובנות חיים קטנות ומרעננות. העולם של אוסקר ונקודת המבט שלו על העולם החיצוני מאופיינים בצורה כל כך פרטנית ומרובת רבדים עד כי אנחנו שוכחים לפעמים שהוא רק דמות בסרט.



סרטים נוספים על האסון:

מגדלי התאומים

סרטו של הבמאי אוליבר סטון, שמומחה בלקיחת סיפורים בעלי רקע פוליטי ועיבודם למסך הגדול באופן ישיר ופומפוזי (JFK, "פלאטון", W"", ניקסון", "סנודן"). הפעם העיבוד של סטון היה לכישלון כלכלי כשבקושי הצליח לכסות את התקציב שלו (70 מיליון דולר הכנסות מול תקציב של 65 מיליון). הסרט מביא את סיפורם של שני שוטרים (ניקולס קייג' ומייקל פניה) שנכנסים למגדלי התאומים הבוערים ונלכדים מתחת להריסות כשהבניינים מתמוטטים, ומתאר את המרוץ נגד הזמן שמתנהל במטרה לחלץ אותם לפני שהחמצן יאזול.

שמור עליי

סרטו של מיק בינדר ("הצד הטוב של הכעס") בכיכובם של אדם סנדלר בתפקיד דרמטי ודון צ'ידל ("אושן 12"). צ'רלי איבד את משפחתו באסון התאומים. מפגש עם חברו ושותפו לחדר בימי הקולג' מחזיר במקצת את הטעם לחייו ומעניק לו את האפשרות להתמודד עם האבל הכבד שנפל עליו.



זכרי אותי לנצח

טיילר הוא בחור צעיר החי בניו יורק ומתקשה למצוא שפה משותפת עם אביו מאז מות אחיו. הכל משתנה ביום שהוא פוגש בבחורה מסתורית בשם אלי. בין השניים מתפתח רומן שנותן שוב משמעות לחייו של טיילר. אלא שעד מהרה סודות אפלים נחשפים והנסיבות שהביאו למפגש הגורלי ביניהם עשויים עתה להביא לפרידתם. ומה הקשר לאירועי ה-9/11? הדבר מתגלה בדקות האחרונות של הסרט, סוף שהעלה ביקורות רבות.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ מגדלי התאומים (עמוד סרט)
חץ טיסה 93 (עמוד סרט)
חץ קרוב להפליא ורועש להחריד (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2016
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט