חדשות קולנוע וסרטים

מת המלחין ג'רי גולדסמית

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מעט מאוד אנשים בהיסטוריה של הוליווד יכולים להתגאות כי שמם היה קשור עם למעלה מ- 300 פרוייקטים, קולנועיים וטלוויזיונים, שהיו מועמדים ל- 17 פרסי אוסקר (עם זכייה אחת) וקריירה משגשגת שנמשכה 56 שנה. ג'רי גולדסמית', אחד המלחינים הבולטים והנחשבים בהוליווד, שהלך לעולמו לפני מספר ימים, הוא אחד מהבודדים הללו. הכרתו הבינלאומית הגיע ללא כל ספק תודות לסרטי המדע בדיוני והאימה שהלחין ובראש וראשונה 'מסע בין כוכבים הסרט' שיצא בשנת 1979, נעימת הנושא, שהפכה מאוחר יותר לנעימת הנושא של הסדרה 'מסע בין כוכבים הדור הבא', היא אחת הנעימות המוכרות בכל הזמנים. באותה שנה הלחין גולדסמית' סרט מדע בדיוני קלאסי נוסף, 'הנוסע השמיני' שביים רידלי סקוט.

גולדסמית' כתב מוסיקה גדולה מהחיים, בדרך כלל מאיימת, מפחידה, בומבסטית ולכן אין פלא שחלק גדול מהפרוייקטים היותר מוכרים שלו קשורים לתחום האימה והמדע בדיוני. הוא נהג להשתמש הרבה מאוד בכלי נשיפה ותופים, מוסיקה קיצבית שלעיתים נשמעה מילטנטית. בהוליווד אהבו את המלחין שנראה כאילו מוציא את זעמו בעת הלחנת הסרטים.

גולדסמית נולד ב- 10 בפברואר 1929 וגדל בלוס אנג'לס, הוא החל ללמוד לנגן על פסנתר כשהיה בן 6 ובגיל 14 כבר הלחין מנגינות למגירה. כנער מתבגר הוא הכיר את מיקלוש רוזה, אחד המלחינים הגדולים של הוליווד שהלחין סרטים קלאסיים כמו 'בן חור', 'בכבלי השיכחה' של היצ 'קוק, 'אל סיד' ועוד. ג'ולדסמית החל ללמוד אצל רוזה והחליט שגם הוא יכתוב מוסיקה לסרטים.

כמעט כמו בכל סיפור הוליוודי טוב, החל גולדסמית' לעבוד בחדר הדואר של רשת CBS. אט אט, לאחר שהכיר אנשים הוא קיבל את ההזדמנות הראשונה שלו, להלחין תסכיתים לרדיו של הרשת. עם הזמן נודע שמו כאחד המלחינים האחראים והפוריים של הרשת ואז הגיעה ההזדמנות הגדולה שלו להלחין סדרות טלוויזיה.כבר בתחילת דרכו בהוליווד, כמלחין של סדרות טלוויזיה, התגלה גולדסמית' כמלחין שיכול לרתק את הצופים למרקע והיה לאחד הראשונים שמוסיקה פרי עטו הפכה לאייקון תרבותי. הוא הלחין את המוסיקה של סדרת המערבונים הקלאסית 'GUNSMOKE' ו'פרי מייסון', אולם חותמו המשמעותי הראשון של גולדסמית' על הוליווד הגיע בשנת 1959 כאשר רוד סרלינג בחר בו כמלחין של הסדרה 'איזור הדמדומים'. מאז הפכה המוסיקה המצמררת והקצרה לסימן היכר לכל דבר שנמצא מעבר לגבולות ההגיון הבריא.

המוסיקה הכוחנית שכתב מיקמה את ג'ולדסמית בראש רשימת המלחינים שמפיקי הוליווד פנו אליהם כאשר יצאו להפקת סרטי מלחמה או מדע בדיוני. 'פון ריאן אקספרס' סרט מלחמתי עם פרנק סינטרה, 'שבעה ימים במאי', סרטו של ג'ון פרנקנהיימר עם ברט לנקסטר וקירק דאגלאס, על ניסיון הפיכה פוליטית בארצות הברית, 'פאטון' בכיכובו של ג'ורג' סי סקוט ו'טורה! טורה! טורה!', אחד הסרטים הראשונים והבולטים שמנסים לספר את סיפור המתקפה בפרל הרבור הם רק רשימה חלקית.

בתחום המדע הבדיוני הוא הלחין את המוסיקה המצויינת שמלווה את 'כוכב הקופים' הקלאסי משנת 1968 ואת סרט ההמשך משנת 1971. עוד סרטים שהלחין בשנות השבעים - 'בריחתו של לוגן' עם מייקל יורק, שבימים אלו עובדים על גרסה מחודשת של הסרט, 'עילפון חושים', מותחן עתידני המבוסס על ספרו של מייקל קרייטון עם ג'נבייב בוג'ולד ומייקל דאגלאס ו'אות משמים' שעל הלחנתו אף קיבל את פרס האוסקר היחיד בקריירה שלו. גולדסמית אפילו נגע קצת בתחום סרטי האסונות כשהלחין את 'הנחיל' שהפיק אירווין אלן עם מייקל קיין וקתרין רוס בתפקידים הראשיים.

רשימת הסרטים הנחשבים שהלחין גולדסמית ארוכה וכוללת סרטים מצויינים כמו 'הנערים מבראזיל', 'משחק הדמים' (הסרט הראשון בסדרת סרטי רמבו), 'אינסטינקט בסיסי', 'סודות אל.איי' ואפילו את סרט האנימציה 'מולן' של דיסני עליו קיבל את המועמדות האחרונה שלו לפרס האוסקר.
בשנות השמונים הלחין גולדסמית סרטים כמו: 'אאוטלנד' מערבון בחלל שביים פיטר היימס עם שון קונרי, את הסרט הראשון בסדרת 'גרמלינס' (מאוחר יותר הוא הלחין גם את השני), 'פולטרגייסט', 'סופרגירל', 'אגדה' – שיתוף פעולה נוסף עם רידלי סקוט ו'יום במלכודת'.

למרות גילו המתקדם, 50 + לא נראה כי ניתן היה לעצור את המלחין הנמרץ הזה שהלך והשתפר עם השנים. שנות התשעים של המאה הקודמת היו מן הטובות בקריירה של ג'ולדסמית', הוא הלחין סרטים כמו: 'זכרון גורלי', 'קונגו', 'ראשון האבירים', 'תגובת שרשרת', 'בית האימה', 'הבלתי נראה', ו'המומיה' שביים סטיבן סומרס, בין לבין הלחין את סרטי 'הנוסע השמיני', וזכה בפרס האמי על נעימת הנושא של 'מסע בין כוכבים וויאג'ר'.

בשנים האחרונות נאבק גולדסמית' במחלת הסרטן שהכריעה אותו השבוע. ג'רי גולדסמית הותיר אחריו ארבעה ילדים אולם רק אחד מהם, בנו ג 'ואל, ממשיך את דרכו כמלחין, וכמו אביו, ג'ואל גולדסמית' נמשך בעיקר לזאנר המדע בדיוני והאימה, והלחין את נעימת הפתיחה של הסדרה המצויינת 'סטארגייט'. יהי זכרו ברוך
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט