חדשות קולנוע וסרטים

הקרניבל חוזר - ביקורת DVD

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: רון פוגל

לאחרונה יצא המארז של העונה השנייה (ולצערי, האחרונה) של הסדרה יוצאת הדופן - "קרניבל" (הד ארצי - וורנר הום וידאו).

"קרניבל" היא עוד יצירת מופת של ערוץ HBO - החברה שהביאה למרקע את "אוז" המופלאה, את ה"סופרנוס", "עמוק באדמה" ועוד סדרות שלא דופקות חשבון לאף אחד ולא מתפשרות ולו לרגע .

[*]

פירוש המלה קרניבל בלטינית הוא "חגיגת הבשרים" (קרנה - בשר) - הכוונה לתקופת הסביאה והחגיגה (בדרך כלל בחודש פברואר) שאחריה מגיעה תקופה של הנזרות מבשר - עד לחג הפסחא. ואכן הסדרה "קרניבל" הינה חגיגה אחת גדולה - של צבעים, חושניות, מיניות מתפרצת, יצרים אפלים, מעשים נוראיים וגיבורים בעלי עוצמה מיתית הנלחמים את מלחמת האור בחושך. צרפו לכך את העובדה שהסדרה מתרחשת באזורים צחיחים ושוממים וקיבלתם את הגהנום עלי אדמות בצורתו המרהיבה ביותר שנראתה על מסך הטלוויזיה.

העונה השנייה של "קרניבל" נמשכת בדיוק במקום שבו הסתיימה העונה הראשונה. בן הוקינס (ניק סטאל המצוין שעד שראיתי אותו בתפקיד הוקינס, לא עשה עליי רושם מיוחד) ממשיך במסעו להצלת האנושות, כשהוא והקרניבל מחפשים את הנרי סקאדר המסתורי. במקביל ממשיך האח ג'סטין (קלנסי בראון הנפלא הזכור כסוהר הסאדיסט מ"חומות של תקווה" ומתמחה בתפקידים חזקים ואפלים, שכמו שאר השחקנים, הוא בחירת ליהוק מושלמת) לטוות את קורי הרשע בדרך להקמת האימפריה עבור אדונו.

[*]

כמו בעונה הראשונה, משתלב סיפורם של בן והאח ג'סטין בסיפורם של אנשי הקרניבל. סופי (קלואי דובל בעלת המראה המיוחד) שמנסה לשכוח את אימה ורוצה לנטוש את אומנות קריאת הקלפים. ריטה סו החשפנית, בעלה המהמר וביתה המורדת שממשיכים להעלות חלומות ומקבלים לקוחות בסיטונות כדי לשרוד. מנהל העבודה הזועף ג'ונסי שעדיין לא ויתר על סופי ומעל כולם - סמסון (מייקל גיי אנדרסון הזכור לנצח כגמד המדבר שבדית הפוך בסדרה "טווין פיקס") מנהל הקרקס בפועל, שבעונה הנוכחית אנו נחשפים שוב לדמותו המורכבת - מנהל קשוח אך גם אנושי, נוכל ותיק עם לב זהב ואיש שאוהב את החיים הטובים אך יודע להסתדר גם בסופת החול העזה ביותר.

"קרניבל" היא ללא ספק אחת היצירות הטלוויזיוניות הטובות ביותר שנעשו אי פעם. זוהי יצירה שנדמית יותר כקולנוע ופחות כטלוויזיה. כל שוט, כל סצינה , כל פריטה על מיתרי הכינור הנוגה שמלווה את מסעה האין סופי של שיירת הקרניבל בדרכה למופע הבא, הכל נדמה כפרטים ביצירה של רב אמן. זוהי הגאונות בהתגלמותה - וזה רק ניתוח של המובן מאליו - של מה שנראה מעל לפני השטח.

[*]

מתחת לגלוי ולמובן יש את עולם החלומות והחזיונות, החלומות שחולמים בן והאח ג'סטין. החלומות שניגלים לסופי והחזיונות המופיעים בפני אשת הנחשים (אדריאן בירבו הותיקה, שנשארה עם אותו זיק ממזרי בעיניים מאז שפגשה, לפני הרבה שנים את סנייק פליסקאן כשניסה לברוח מניו יורק). איזה עולם חזותי מהמם! איזה דימויים! מאיפה הגיעו יוצרי הסדרה לרעיונות האלה?

דוגמא קטנה ליכולתם הוירטואוזית של יוצרי הסדרה היא הסצנה הקטנטנה בהשתתפות מי שניראים כבוני וקלייד, צמד השודדים המפורסמים. הסצנה המבודחת משהו משאירה את הצופה פעור פה ונפעם. מלאכת מחשבת של שתי דקות...

[*]

הסדרה הבנויה רבדים רבדים (שלעיתים נדמה שאינם מסתיימים לעולם) עוסקת במאבק התמידי בין הטוב לרע - וזהו מאבק המתרחש כל הזמן ובכל מקום. בן והאח ג'סטין הם האלופים המובילים את המחנות היריבים, אבל המאבק מתחולל גם אצל אייריס, אחותו של ג'סטין (איימי מדיגן, "רחובות לוהטים") וגם אצל אנשי הקרניבל. האם יכנעו לפיתויים שיקרו בדרכם? האם יעשו את הדבר הנכון? והאם יענשו על חטאיהם?

כמו הסמל על קרונות הקרניבל המורכב מירח וכוכב כשמתחתיו שמש, כמו הין והיאנג, כך מתנהל לו הקרב הנצחי בין החושך לאור. השפל הכלכלי, האבק והלכלוך הנדבקים לכל דבר, המוסר הנמוך של אנשי הקרנבל-לרגע נדמה שידו של הרשע לנצח, אבל גם לאדון האור יש כמה קלפים בשרוול....

[*]

בתור חובב אימה מושבע, אומר שרק שני דברים מפחידים אותי: אנשי זאב ואנשי קרקס. מה יש בחוויית הקרנבל שהינה כה מצחיקה ובאותה מידה כה מאיימת? האם אלו אנשי הקרנבל - ה"פריקים" הנראים מאיימים לאנשים רגילים? ואולי הקרנבל מציג לנו בבואה מעט אחרת, אפלה יותר שלנו? בבואה שנדמה לפעמים והיינו רוצים שתהיה האמת?

עולם האשליות והכפל משמעויות של הקרנבל שימש לא אחת מקור ליוצרי הקולנוע: בסרטו המופתי משנת 1932 freaks הציג טוד בראונינג את מוזרויות הקרקס במלוא הדרן. עד היום נחשב הסרט כקשה לצפייה. הסרט "קרקס הערפדים" הפקה של אולפני האמר משנת 1972 הציג את אנשי מזרח אירופה התמימים הנופלים קורבן לאנשי קרקס נודד שהם בעצם ערפדים צמאי דם. בשנת 1981 ביים טובי הופר(המנסרים מטקסס) את הסרט funhouse המספר על חבורת צעירים המסתבכת בקרניבל ונלחמת על חייה. (למעונינים-קיראו את הספר שנכתב על ידי דין קונץ).

[*]

הסדרה "קרניבל" ממשיכה את דרכם של סרטים אלו ועושה כבוד לכל אנשי המוזרויות באשר הם. ובעניין מוזרויות - עושה רושם שרוחו של דיוויד לינץ שורה מעל הסדרה ולעיתים נדמה שסוכן מיוחד קופר יגיע לקרנבל עם האישה עם העץ (למי שזוכר) ויבקש שיכוונו אותו ללשכה האפילה.


גם המוסיקה המתנגנת ברקע הסדרה מזכירה מאד את יצירותיו של אנג'לו בדלמנטי וקטעי הכינור החזירו אותי לזקן החביב הנוסע ברחבי המישורים הגדולים על מכסחת דשא בסרט "סיפור פשוט".

קראתי לאחרונה טענה כי "קרניבל" הורדה מהמסך בשל העובדה שהיתה תובענית מדי עבור צופיה ואני אומר - שטויות במיץ עגבניות! תובענית כן, מאתגרת כן. מהפנטת כן, מחלחלת לורידים כן, אבל תובענית מדי? זה מה שקורה כנראה שמתרגלים לראות את הסדרות הקופצניות בנוסח ג'רי ברוקהיימר כל הזמן. השחקנים יפים, הנוף יפה, העלילה רצה קדימה והכל סינטטי להחריד.

[*]

ב"קרניבל" יש הכל מהכל וכל אחד מהצופים יכול לתת את הפירוש האישי שלו לאירועים. בסופו של דבר הקרניבל הנוסע בדרכים הוא מטאפורה למסלול החיים שלנו. כמו בשירם של הנשרים "מלון קליפורניה" - את הקרניבל אי אפשר לעזוב ובסופו של דבר כולם חוזרים אליו (ואם הם מתו, אז רוחם חוזרת).

"קרניבל" היא ההוכחה לכך שבעידן מהיר, שיטחי וסינתטי, עדיין יש אנשים שעושים דברים מקוריים ומרעננים. מארז מושלם ליום הכיפורים.

אז קדימה - לנער את האבק - ולהצטרף לקרניבל, כי מחר הוא יהיה בעיר אחרת.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט