חדשות קולנוע וסרטים

פרויקט מיוחד: דירוג סרטי באטמן - מקומות 1-7

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לצד ספין אופים מיותרים, קומדיות מגוחכות, פנינות קולנועיות על זמניות ויקום קולנועי מפוצל, איש העטלף האהוב ידע עליות ומורדות במהלך ההיסטוריה הקולנועית שלו. לכבוד הטייק החדש של מאט ריבס, חזרנו מעט אחורה בזמן בשביל לסקר את כל 14 הגרסאות של איש העטלף כולל הסרט הקלאסי של טים ברטון, "ג'וקר" החד-פעמי, "האביר האפל" הענק ואפילו "לגו: באטמן"
7. באטמן לנצח (1995)

במאי: ג'ואל שומאכר

שחקנים: ואל קילמר, טומי לי ג'ונס, ג'ים קארי, ניקול קידמן

אני מודה שיש לי חולשה לכל שלושת הסרטים הראשונים של "באטמן" אבל דווקא הסרט השנוא מבין השלושה (שאותו המשיך "באטמן ורובין"), היה אחד האהובים עליי בתור ילד. אם כי אני מבין למה הגילום הצבעוני של ג'ים קארי בתור הרידלר יכול להתפרש כבדיחה אחרי הנבלים בסרטיו של ברטון, אף פעם לא החשבתי את "באטמן לנצח" כהמשכון ויותר כריבוט לסדרה.

הוא נהנה מתסריט מוצלח שבוחן את הפראנויה של ברוס וויין בעוד שכל נבלי העיר גות'האם מנסים לגלות מי מסתתר מאחורי המסכה. בכך, הרידלר של קארי הוא דווקא נבל לא רע בכלל ולא ראיתי אף שחקן אחר מביע את הטירוף של איש החידות עד שמאט ריבס הביא לנו טייק חדש על הדמות בסרט החדש.



6. באטמן (1989)

במאי: טים ברטון

שחקנים: מייקל קיטון, ג'ק ניקולסון, קים ביסינג'ר

אם אי פעם יכתבו מדריך ליצירת פרנצ'ייז מצליח, כנראה ש"באטמן", הישן והטוב, יהיה הדוגמה הבולטת ביותר. למרות ש"סופרמן" היה סרט גיבורי העל הראשון שלא הבריח את הצופים, "באטמן" היה הראשון להכניס טביעת אצבע של סרט קומיקס אמיתי וכך חותמו של ברטון הפך לנוסחה עד לאמצע שנות ה-2000. טירוף ה'באטמניה', שכלל מרצ'נדייז מטורף, טריילרים מרשימים ואלבום חביב של פרינס, הגיע לשיאו בשואו-דאון בין קיטון לניקולסון.

הדרך היחידה לתאר את "באטמן" היא כקלאסיקה טהורה. אם כי ב-2022 האווירה מרגישה קצת מיושנת וגותית מדי, הרי שבסוף שנות ה-80 כשיצא הסרט נראה רלוונטית מתמיד. כמו כן, אי אפשר שלא להזכיר את הליהוק המדהים של קיטון ("בירדמן") שמרגיש כמו הבאטמן האולטימטיבי.



5. באטמן חוזר (1992)

במאי: טים ברטון

שחקנים: מייקל קיטון, מישל פייפר, דני דה ויטו בתור 'הפינגווין'.

למרות ש"באטמן" נחשב לקלאסיקה, אני מחשיב את "באטמן חוזר", הקיצוני והאפל שבסרטים הראשונים, לתצוגת הכישרון של אוטר בשם טים ברטון ולגרסה הקולנועית הנאמנה ביותר לקומיקס. יש שיגדירו את הסרט כ"אפל ומפחיד מדי" ויש מפיקים שהיו מפטרים את הבמאי בשל כך, אבל אלו אנשים שפשוט לא מבינים את עולמו של באטמן. בניגוד לשאר הגיבורים של 'מארוול' ו-'די-סי', העולם של באטמן תמיד היווה אנלוגיה לעולם הפשע של ניו-יורק ועל כן נועד להיות נועז ומפחיד. ברטון הבין שבהמשך דרכו, באטמן חייב להיות מעט יותר סקסי, מעט יותר מפחיד ובעיקר לאתגר את גבולות המיינסטרים הקולנועי. מעבר לכל, התעוזה של ברטון ב"באטמן חוזר", למרות שספגה ביקורת, הכינה את הקרקע לסרטי קומיקס נועזים יותר כמו טרילוגיית "האביר האפל" וגם "בלייד", "וולברין", "המעניש" ובסופו של דבר גם "ג'וקר".



4. באטמן מתחיל (2005)

במאי: כריסטופר נולאן

שחקנים: כריסטיאן בייל, מייקל קיין, קייטי הולמס

עם כל הכבוד ל"באטמן חוזר" ולסרטי הקומיקס שהגיעו אחריו, אף אחד לא שינה את החוקים כמו קינג נולאן. זה לא מפתיע מכיוון שהבמאי, שהוגדר ע"י האינטרנט בתור אלוהי הקולנוע, מעולם לא התעניין בדמות כמו שרצה לקדם את הקריירה של עצמו ואת חותמו כאוטר ולכן הוצמד לחנון קומיקס ידוע בשם דיוויד ס. גויר. השילוב יצר גרסה בוגרת, מתחכמת ומפתיעה יותר לאיש העטלף שעדיין נשארת בפורמולה של 'סיפור מקור'.

אני זוכר את עצמי כילד נכנס לאולם בסינמה סיטי מתוך ציפייה לקבל את הצבעוניות אליה התמכרתי ואת העלילה המוכרת, אבל לא במשמרת של נולאן. בעוד שחצי מהסרט עבר לפני שאיש העטלף הופיע, הצבעוניות החגיגית התחלפה באווירה ריאליסטית שאיננה מתאימה לגילי הצעיר. אם כי נולאן הוא לא האוטר הראשון או האחרון שביים סרט קומיקס, הרי שהוא הראשון שהמיר את הפורמולה הנצחית לסרט אמנותי ומלא במחשבה.



3. ג'וקר

במאי: טוד פיליפס

שחקנים: חואקין פיניקס, רוברט דה נירו.

טוד פיליפס היה מוכר כבמאי סרטי קומדיות (כמו "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס") אך שאף לעשות סרטים רציניים יותר. כאשר מנכ"ל חברת 'וורנר' התקשר אליו, פיליפס הציע לו רעיון - לעשות סרט קומיקס דל תקציב שמתמקד בדמות אחת. באופן מפתיע, התוצאה היא אחד הסרטים הקשים והמטרידים ביותר שנוצרו בעשור האחרון ומתמקדת באופן עדין בדמות מורכבת וחד פעמית.

אם כי ההופעה החד פעמית של חואקין פיניקס תיזכר כאחת הטובות של העשור האחרון, כדאי לזכור עד כמה מורכב ומניפולטיבי יכול להיות "ג'וקר" מהפתיחה הקשה שמציגה את ארתור קארי, צעיר מעורער בנפשו, סובל מהתעללות מצדה של העיר גות'האם עד הפיכתו למתעלל שנותן לעשירי העיר את "מה שמגיע להם". זה נס לראות סרט אמנותי, עדין ומעט פרובוקטיבי ששואב השראה מסרטים מוקדמים של סקרוסזה (במיוחד מ"מלך הקומדיה") וזכה אפילו בפסטיבל הקולנוע היוקרתי בוונציה, הופך לשובר קופות.


2. עלייתו של האביר האפל

במאי: קינג נולאן

שחקנים: כריסטיאן בייל, טום הארדי ואלון אבוטבול (רציני, הוא בסרט).

אם את "ג'וקר" למדנו לקחת כמובן מאליו, "עלייתו של האביר האפל" סובל מעונש קשה אף יותר ונופל לתגית - "ההמשך הפחות מוצלח של 'האביר האפל'". אם כי אף סרט קומיקס לא התקרב לאיכותו של "האביר האפל", אי אפשר לקחת כמובן מאליו את הסיום האפי והמרשים של אחת הטרילוגיות הגדולות בתולדות הקולנוע.

"עלייתו של האביר האפל" מציג את גות'האם בשיא תפארתה ולאחר שניצלה מעולם הפשע , אך במהרה היא מידרדרת לשעתה הקשה ביותר כאשר הנבל ביין (בגילומו המבריק והאימתני של טום הארדי) שובר את איש העטלף והופך את העיר לשטח הפקר המורחק מממשלת ארצות הברית. אם כי "עלייתו" הוא הרבה יותר פשוט ופנטסטי מאשר קודמו הריאליסטי והכואב, הוא מרגיש כמו פיי-אוף מרשים לטרילוגיה מדהימה.



1. האביר האפל

במאי: זה שהיה צריך לקבל אוסקר מזמן.

שחקנים: כריסטיאן בייל והית' לדג'ר שהיה צריך למות כדי לקבל אוסקר.

באמת חשבתם שיש סרט שיצליח להתעלות מעל סרט הקומיקס הטוב ביותר בכל הזמנים?. "האביר האפל" שובר את כל הכללים. הגבול בין הגיבור הטוב לרשע נשבר, האופטימיות והצבעוניות של סרטי קומיקס נעלמו והאם חשבתם שאי אפשר לערבב פוליטיקה בסרט קומיקס? תחשבו שוב. אלו השנים של אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר וישנם נבלים אמיתיים בעולם שרוצים להשיג הרבה יותר מסתם כסף.

נולאן יוצק פילם-נואר מודרני וכאוב מתוך המציאות הקשה של ארצות הברית הפרנואידית. היצירה שלו מהווה אנלוגיה אכזרית לאמריקה, אך גם מלאת תקווה ומעוררת דמעות בסופו של דבר. כמובן שהרבה מהצלחתו של הסרט היא הודות לאנטגוניסט המושלם- הג'וקר. אין שום דרך לתאר עד כמה הופעתו מצמררת וריאליסטית להחריד וסצנת החקירה שלו עם בייל היא אחת מתצוגות המשחק העוצמתיות ביותר שנראו בהיסטוריה של הקולנוע. "האביר האפל" הוא סרט חד פעמי שאי אפשר לשחזר אותו וקצת חבל ש"באטמן" החדש של מאט ריבס כן מנסה לקרוא תיגר על יצירת המופת הזו.

למקומות 8-14 >> לחצו כאן. לכבוד צאת "באטמן" החדש, הצביעו מהו הסרט האהוב עליכם בכיכובו של איש העטלף בסקר החודשי החדש

לכבוד עליית באטמן החדש: מה סרט הבאטמן האהוב עליכם? באטמן (1989) באטמן חוזר באטמן לנצח באטמן מתחיל האביר האפל עלייתו של האביר האפל באטמן נגד סופרמן
שלח/י
מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית חואקין פיניקס
 
חיפוש בארכיון 2012
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט