חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 30 שנה ל"זיכרון גורלי"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הכותבים שכתבו מעל 40 פעמים את התסריט בניסיון למצוא מפיק לסרט, הבמאי דיוויד קרוננברג היה מיועד לביים, ארנולד שוורצנגר ביקש וסורב לקבל את התפקיד הראשי, אך לבסוף הוא השתלט על הפרויקט, הביא את הבמאי פול ורהובן - ומשם היסטוריה. בדיוק 30 שנה לאחר צאתו, יבגני גרינברג חוזר לסרט המד"ב-אקשן המצליח "זיכרון גורלי" המבוסס על ספרו של פיליפ ק. דיק ולתלאות שליוו את הפקתו עד הפיכתו לשובר קופות ענק
סרטי אקשן ומדע בדיוני חכמים מאז ומעולם היו מצרך נדיר בהוליווד. סרטים כמו "מטריקס" ו"התחלה" הם אלה שנשארים איתנו לאורך זמן, בגלל היכולת שלהם לגרום לצופה לחשוב ולהרהר על הדמיון בין העולם הבדיוני למציאות הרלוונטית לו ולעולם בן זמננו, בזמן שגיבור הסרט מתמודד עם משבר זהות ופענוח המציאות.

למרבה הדיסוננס, דווקא כוכב האקשן הגדול של הניינטיז ארנולד שוורצנגר היה זה שסרטיו העלו בתוך שנתיים את רף האיכות של הז'אנר, עם "זיכרון גורלי" של פול ורהובן ("אינסטינקט בסיסי") ואחריו "שליחות קטלנית 2" של ג'יימס קמרון. "זיכרון גורלי" היה שובר קופות למבוגרים (הכנסות של מעל 260 מיליון דולר), סרט מדע בדיוני אינטליגנטי עם עלילה מורכבת והרבה אלימות גרפית. עד כדי כך היה אלים שזכה בהתחלה לדירוג X, מהסרטים האחרונים שזכו לדירוג זה לפני שיצא משימוש לטובת תעשיית סרטים אחרת. הצלחתו הביאה אפילו לזכייה בפסלון אוסקר אחד על האפקטים המיוחדים שבו.

התסריט המקורי נכתב על ידי צמד הכותבים דן או'בנון ורונאלד שוסט, עוד לפני ששיתפו פעולה בתסריט של "הנוסע השמיני" שמאז הספיק כבר לסרט מכונן בז'אנר ולזכות למספר המשכים מצליחים. השניים רכשו את הזכויות לסיפור קצר של אחד מבכירי סופרי המד"ב פיליפ ק. דיק כשעוד היה בחיים, ומאז שכתבו את התסריט מעל 40 פעמים בניסיון למצוא מפיק לסרט. בגלל היעדר חזון שלם לאיך הסרט אמור להיראות, התסריט המשיך להתגלגל בין אולפנים.

[*]

בינתיים, ז'אנר סרטי חלל ומדע בדיוני התניע עם "מלחמת הכוכבים" וצבר תאוצה עם "הנוסע השמיני" ו"בלייד ראנר" (שגם הוא מבוסס על ספר שכתב ק. דיק). פתאום הפרויקט שלא עניין אף אחד הפך למבוקש מאוד. המפיק דינו דה לאורנטיס נכנס והביא את הבמאי הקנדי הידוע בעבודותיו יוצאות הדופן בתחום המדע בדיוני והאימה, דיוויד קרוננברג ("הזבוב"). בין השחקנים שנשקלו לתפקיד הראשי היו ריצ'ארד דרייפוס, פטריק סווייזי ו-וויליאם הארט. בקשתו של שוורצנגר להיבחן לתפקיד נדחתה על ידי דה לאורנטיס.

חיכוכים בין קרוננברג לשוסט לגבי הכיוון היצירתי גרמו בסופו של דבר לעזיבתו של הבמאי, למרות שחלק מרעיונותיו נקלטו ונכנסו לסרט. עוד דבר חיובי שיצא מחילוקי הדעות עם הבמאי – הכותבים הצליחו לראות סוף סוף את התמונה הגדולה של חזון הסרט שלהם. לדבריו של שוסט, הם רצו לעשות את "שודדי התיבה האבודה - על מאדים".

אחרי הכישלון הקופתי של הפקת ענק אחרת שלו, "חולית" של דיוויד לינץ', דה לאורנטיס איבד עניין גם בפרויקט של "זיכרון גורלי". שוורצנגר עט על ההזדמנות והפך את עצמו לא רק לגיבור הסרט אלא גם לגיבור ההפקה. יחד עם חברת קארולקו הוא רכש את הזכויות לסרט ושמר לעצמו זכות החלטה לגבי זהות הבמאי, מפיק, תסריטאים ושחקנים. הבמאי ההולנדי המבטיח פול ורהובן שהרשים את ארנולד עם "רובוקופ", הגיע והביא איתו את הצוות המקצועי שעבד איתו על הסרט. כמו בכל רפרטואר המד"ב של דיק, גם "זיכרון גורלי" מציג עולם עתידני שבו התפתחות הטכנולוגיה נמצאת ביחס הפוך למצב האנושות. מאדים מאוכלסת בבני אדם ומהווה אטרקציה לעשירים, אבל למוטנטים שחיים בעיר התחתית בקושי מספקים את המוצר הכי בסיסי, חמצן, במחיר מופקע. לעומת הטון האפל של "בלייד ראנר", כאן מדובר בסרט הרפתקאות באווירה קלילה בהרבה על רקע מלחמת המעמדות במאדים, בדיוק כמו שאו'בנון ושוסט רצו.



דאגלס קווייד (שוורצנגר) הוא פועל בניין בעל חיים רגילים בכדור הארץ שחולם כל הזמן על מאדים. במקום לטוס לשם, הוא פונה לחברה המתמחה בהשתלת זכרונות מלאכותיים של חופשות ביעדים מרוחקים (מצוין לתקופות פנדמיה). קווייד בוחר לעצמו תסריט שבו הוא מבקר במאדים בתור סוכן חשאי, נלחם ברעים, מבלה במלונות הכי יוקרתיים ופוגש בחורה ברונטית מהחלומות – וזה בדיוק מה שקורה לו מכאן והלאה. אבל האם באמת מדובר בזיכרון מלאכותי, או שמא זו המציאות?

הסרט משלב במינונים הנכונים מד"ב אינטליגנטי, אקשן מהנה, אלימות גרפית, הומור וארנולד שוורצנגר במיטבו. מי שמכיר את פועלו ואישיותו של השרירן האוסטרי יודע שלא מדובר רק בערימת שרירים, אלא גם בהמון חן וחוש הומור משובח. גם אם בחזותו ודיבורו הוא לחלוטין עוף מוזר בכל סרט שבו הוא מגלם אדם בשר ודם, אין תחליף לנוכחות, השטיקים והציטוטים שהוא מספק. ממש כמו הריסון פורד שלכוד בגוף של האלק.

ורהובן והצוות שלו השכילו ליצור מאדים דיסטופית ועולם מלא במוזרויות וחידושים טכנולוגיים שזכורים עד היום. אמנם המחשבים שלהם נראים ישנים להחריד, אבל איך אפשר לשכוח את נהג המונית הרובוט שלא סותם, קיר שיקוף בכניסה למטרו, מסכה מדברת שהיא גם מטען נפץ וכמובן מוטנטית עם שלוש ציצים. בעקבות הצלחת הסרט, דובר על סרט המשך בו קווייד ישמש כעובד הרשויות לאכיפת חוק בפתרון פשעים שטרם התרחשו, שמבוסס על סיפור אחר של פיליפ קיי דיק, "דוח מיוחד". הסרט הזה כמובן לא יצא לפועל ונוצר בסופו של דבר על ידי סטיבן שפילברג ובכיכובו של טום קרוז. במקום זה, בשנת 2012 צולם רימייק נשכח לחלוטין בכיכובו של קולין פארל שזמין לצפייה בנטפליקס. אנחנו ממליצים לכם לדלג וללכת ישירות למקור.
יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית שרון סטון
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט