חדשות קולנוע וסרטים

מלכה מהסרטים: הסרטים והסדרות על המלכה אליזבת

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
המלכה אליזבת השנייה הלכה לעולמה ביום חמישי לאחר מעל ל-70 שנות כהונה, המלכה בעלת הכהונה הארוכה בהיסטוריה של המין האנושי. לזכרה של אליזבת, בחרנו את הסרטים והסדרות שמציגים את דמותה מ"המלכה" בה מגלמת אותה הלן מירן ועד סדרת הלהיט של נטפליקס "הכתר"
המלכה (2006)

דרמה המתרחשת בעת עלייתו של טוני בלייר לשלטון והפופולריות שלו הולכת וגדלה בקרב העם. באותה עת מתמודד בית המלוכה מול שערוריות הפוקדות את הארמון בזו אחר זו מרגע מותה של הנסיכה דיאנה. הסרט מתאר את תגובותיה של המלכה אליזבת' השנייה לרצף האירועים. תגובתה למוות הטראגי של נסיכת ההמונים כאל אבל פרטי, לא מתקבלת באהדה על ידי הציבור הבריטי, שאהב את הנסיכה ורצה את הזכות להתאבל עליה גם כן. בין עקשנותה לבין ניסיונות ההסברה של טוני בלייר וגם של הנסיך צ'רלס, מבינה המלכה שהזמנים השתנו ושאם אינה רוצה לאבד את אמון הבריטים במלוכתה, עליה לשקול מחדש את החלטתה.

הסרט מבקר את מקומה של המלכה בפוליטיקה של היום. סמכויותיה אמנם היו רחבות, אבל נעשו מטעמים טקסיים וסמליים בלבד ולא מומשו בפועל. בסרט נראה כי המלכה מבינה שהעולם כבר השתנה ושאינה יכולה לפעול כבעבר ועליה להתאים עצמה לתקופה. משחק מצוין של הלן מירן כמלכה, שמקנאת בנסיכה המתה ובאהדת ההמון אליה גם במותה ומנסה בכל דרך להחזיר אליה את אהדת ההמון. את טוני בלייר, ראש הממשלה הטרי של הלייבור שלומד את דרכו מול בית המלוכה, משחק מייקל כריסטופר שין בצורה משכנעת ביותר.



הכתר (2016-היום)

לא צריך להכביר מילים על סדרת הלהיט של נטפליקס המתארת את חייה של המלכה אליזבת', שתקופת כהונתה הייתה הארוכה ביותר בהיסטוריה של המלוכה הבריטי. הסדרה אמורה הייתה להיות ביוגרפית, אך היסטוריונים טוענים שהיא רק מבוססת על אירועים אמיתיים ובעצם מלאה בחופש אמנותי רב. בסדרה אנו רואים איך הנסיכה הממושמעת והנוהגת תמיד על פי הכללים, זוכה לרשת את אביה ג'ורג' השישי שלא זכה להולדת בנים והופכת למלכה, ששומרת לאורך השנים על חשיבות בית המלוכה במדינה הדמוקרטית, ובנוסף דואגת גם להתאים את בית המלוכה לעולם המשתנה (ניכרת גם השפעתו של הנסיך פיליפ על כך).

"הכתר" מעניקה הצצה מאחורי הקלעים של הארמון - איך מתגברים על עולם הרגשות למען התפקיד? איך "מנקים" את חדרי הארמון מכל השערוריות שצצות חדשות לבקרים? איך נשארים אקטואליים בעולם המשתנה? בנוסף, אנו רואים איך העם הבריטי צופה באדיקות בכל פעולה שמתרחשת בארמון, עדיין מאמין בחשיבותו ובהיותו חלק אינטגרלי מגאוות האומה. צוות השחקנים יוצא מן הכלל ומובל על ידי אנסמבל נשי מצוין. את המלכה בצעירותה משחקת היטב קלייר פוי. כשהמלכה מתבגרת מגלמת אותה אוליביה קולמן, שמביאה עימה את הדיוק והאיפוק לדרגה אלוהית. הקור הבריטי המוכר נוכח בכל חדר שבארמון. האנושיות מודחקת למען החזות היציבה והבטוחה. הדמעות יורדות רק בלב. את הנסיכה מרגרט שתמיד רצתה להיות מלכה בעצמה ונאלצה להיות כינור שני לאחותה, משחקות ונסה קירבי והלנה בונהם קרטר בצורה משכנעת ואמינה ביותר. בין אם הפרטים בסדרה הם אותנטיים או לצרכי דרמה בלבד, זה לא משמעותי יותר מדי מאחר שהסדרה מצוינת ומרתקת ומשביעה את יצר המציצנות עד תום.



ספנסר (2021)

אמנם סרטו של הבמאי פבלו לריין מתמקד במשבר העובר על הנסיכה דיאנה אך למלכה בגילומה של )סטלה גונה יש בו תפקיד משנה משמעותי. הסרט מתאר שלושה ימים בסוף שנת 1991 כשמשפחת המלוכה בילתה ביחד את חופשת חג המולד. דיאנה כבר ידעה על בגידתו של בעלה הנסיך צ'רלס עם קמילה, אולם לריין אינו הולך בדרך הביוגרפיה הקולנועית השגרתית. הוא אינו בוחן איך הפכה דיאנה למי שהייתה ונדמה שגם אין לו עניין בחיפוש אמת או צדק היסטורי.

לריין בוחן דמות טראגית, הלכודה בארמון ובסיטואציה בלתי אפשרית מבחינתה. כמו בסרטי הפילם-נואר הטובים, המציאות הינה שיקוף של נפשה של אותה גיבורה - מציאות מציקה, שורטת, קרה (בארמון שבה מתאכסנת משפחת המלוכה כולם מדגישים כמה קר) ובעיקר חסרת רחמים. "ספנסר" ממשיך סדרה ארוכה של סרטים על בני המלוכה הבריטית בכלל ועל הנסיכה המנוחה דיאנה בפרט. העיסוק בנושא הוא הגילטי-פלז'ר האולטימטיבי ונדמה שלא נשבע ממנו. יחד עם זאת, זה אינו סרט לכל אחד ולא סרט קלאסי על בית המלוכה הבריטי. זהו סרט על אישה אחת אומללה ועל הקירות המלכותיים שלתפיסתה לא הפסיקו לסגור עליה.



רקסי המלך (2019)

סרטים רבים נעשו על עולם המלוכה, אך כמה יכולים להגיד שעסקו בכלביה הצמודים של המלכה. הסרט "רקסי המלך" הוא סרט הנפשה בתלת מימד שנוצר באולפני חברת האנימציה הבלגית של בן סטאסאן (שביים והפיק את הסרט). הסרט שנקרא באנגלית "הקורגי של המלכה", לוקח אותנו לארמון בקינגהאם שבלונדון לחזות בחייהם של הנחשבים ביותר: כלבי הקורגי של המלכה. אנו מתוודעים לרקסי החמוד, כלב מפונק וכריזמטי, שהוא כלבה הראשון והאהוב של המלכה אליזבת השנייה. בעקבות תקרית דיפלומטית עם כלבתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, רקסי ננזף, בורח מהארמון ובדרכו חזרה לביתו, עובר הרפתקאות לא פשוטות, מכיר חברים חדשים שגורמים לו להבין מהי חברות אמת וגם מתאהב.
עלילת הסרט אמנם מתמקדת בכלב הקורגי החמוד, רקסי ומעלליו, אך היא מכילה קריצה פוליטית כשהיא מתארת מפגש בין נשיא ארה"ב טראמפ ואשתו למלכת אנגליה ובעלה. במפגש טראמפ מתואר כדמות וולגרית וסקסיסטית, בניגוד לדמותה העדינה והמתחשבת של מלכת אנגליה אליזבת'.



אליזבת': דיוקן בחלקים (2022)

בתזמון מצמרר ומקרי הסרט הדוקומנטרי הזה של הבמאי רוג'ר מישל ("נוטינג היל") יצא לאקרנים בישראל ביום מותה של אליזבת'. מישל ז"ל מחליט לאתגר את התפיסה המנוכרת ומציג לנו את מה שרבים תמיד חלמו לראות - האישה האמיתית שמאחורי הכתר. הוא שוזר בזה אחר זה סדרות סרטונים אותן הוא מאגד תחת קטגוריות עם שמות שונים הקשורים לאספקטים בחייה של המלכה. מדברים גדולים כמו משפחה וזוגיות ועד לאהבתה הרבה לסוסים. אנחנו זוכים גם לצפות מקרוב במלכה כשהיא לומדת מאביה איך להתנהל במלחמה ועד לחוקים שמסבירים איך לקוד כשפוגשים בהוד מעלתה.

אין בו מונולוגים או ראיונות (אל תצפו לראות את בני המלוכה שופכים את שעל ליבם) ולמעשה כמעט ואין בו כלל שיח מלבד מה שנאמר בקטעי הארכיון המצולמים. זה לא הדוקו המלכותי שכולם רגילים או מצפים לראות, הוא מהנה ומשעשע ובעיקר הופך את המלכה המנוחה לנגישה יותר, אנושית. זה מסע בציר הזמן דרך נקודות ציון חשובות בחייה, מעין מורשת שתשאיר אחריה לעד.

תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית הלן מירן
 
חיפוש בארכיון 2011
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט