חדשות קולנוע וסרטים

הדור החדש – עידן הובל: במאי "מנתק המים"

מדור הדור החדש
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
במסגרת מדור "הדור החדש" נכיר לכם מדי שבוע את היוצרים והשחקנים הבאים בקולנוע הישראלי. והפעם – עידן הובל, שסרט הבכורה שלו "מנתק המים" בכיכובו של משה איבגי זכה לתואר "אחד מחמשת הסרטים הטובים בעולם לשנת 2012” על ידי מגזין סרטים איטלקי, הוקרן בפסטיבל ונציה וזיכה את איבגי בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל חיפה.

הסרט, מתאר את סיפורו של גבי (משה איבגי), שעובד לפרנסתו בניתוק מים לאנשים שלא שילמו את החשבון, כל זאת בתמורה ל-11 ש"ח בלבד לניתוק. הסרט מציג בריאליזם קודר את שגרת יומו של גבי, שמלווה בעימותים עם מוכי הגורל להם הוא מנתק את המים, הרואים בו את נציגו האכזרי של הממסד. לצד זאת מציג הסרט את הקשר בין גבי לבנו, בועז, שוער כדורגל, שחולם לצאת מהפריפריה ולהיחלץ מהמצוקה הכלכלית והחברתית בה המשפחה נתונה.

במאי הסרט, עידן הובל, כתב את התסריט בהתבסס על חוויות התבגרותו בעיר נהריה והמקרים בהם התלווה לאביו, מנתק המים, בעבודותיו ברחבי העיר. זהו הפיצ'ר הראשון של הובל, בוגר בית הספר לקולנוע "סם שפיגל" בירושלים, לאחר שני סרטי סטודנטים קצרים שביים, שזכו להצלחה בין לאומית.

מה הניע אותך לספר דווקא את הסיפור הזה בפיצ'ר הראשון שלך?

"הכי קל לספר על עולם שאתה מכיר והייתי אובססיבי על סיפורים שבאים מנהריה. זו הייתה הדרך שלי לחזור הביתה ולפענח את הזהות והגבריות שלי. תמיד היה לי את הכעס גם כלפי המצב שהיינו נתונים בו וגם כלפי אבא שלי ולא ידעתי לתעל אותו. עלו לי בילדות שאלות כמו למה אתה לא יכול לפרנס אותי, למה נגזר עליי הגורל שלך? והסרט הוא דרך להתמודד עם הכעס הזה”. המיקום של הסרט בפריפריה זה חלק מכעס גדול יותר כלפי המצב הכלכלי-חברתי של מי שגר בשולי החברה? "אחת הבעיות של לחיות בפריפריה זה לא העוני, זו הבינוניות הזו, השעמום מהחיים. זה לא העוני שגומר לנוער בפריפריה את הצורה, זו העובדה שיש להם רק חלומות ופנטזיות ולא שאיפות או רצונות אותנטיים שבאים מהם. ברור שיש פה גם כעס יותר מודע שקשור למצב החברתי ולמבוי הסתום הזה שקשה לצאת ממנו. אבל אם כשעשיתי את הסרט באיזשהו מקום האשמתי את אבא שלי בעוני שלו, המחאה החברתית גרמה לי לראות את כל המצב בצורה מקיפה יותר ואת האשמה הממסדית שנלווית לכך”.

[*]

לדעתך עדיף לבמאי מתחיל בסרט הראשון שלו לספר את מה שהכי קרוב אליו או להתרחק מכך ולשמור את העיסוק בו ובסביבתו לשלב מאוחר יותר בקריירה?

"זו שאלה מצוינת שקשה לי לענות עליה. היום אני יכול להגיד בפרספקטיבה של זמן שלא יכולתי לעשות אחרת. אדם שהולך לעשות את הסרט הראשון שלו צריך לשאול את עצמו איזה רעיון יש לו מספיק דלק שייקח אותו את כל הדרך לעשיית הסרט. לפעמים הבמאי צריך לברוח מהעולם שלו ויש כאלו לעומת זאת שחייבים להוציא את הסיפור שלהם החוצה. באופן אישי אחרי שעשיתי את הסרט קצת נרגעתי, קל ונוח לי יותר. אני כבר לא חוזר לנהריה ויש לי אפשרות ונחת לכתוב סיפורים שלאו דווקא באים מהמקום הזה. אני יכול לעשות את זה רק כי עשיתי את מנתק המים”.

ולמה בחרת בכוכב כמו איבגי לתפקיד כה יומיומי?

"לא מצאתי שחקן שישחק כמו משה. אפילו ניסיתי לבחון את אבא שלי ולתפקיד וזה לא עבד. כשהגעתי אל משה ועשיתי לו את האודישן – הוא היה אדיר והתמוססו לי כל הקונספציות שהיו לי לגבי שחקן מפורסם לתפקיד מסוג זה. הוא פשוט העיף אותי וזה הרגיש לי נכון לתפקיד. הוא מצליח לסחוב את כל המועקה הזו סצינה אחרי סצינה.ידעתי שיש לי סיפור חזק וטוב וידעתי שאני מביא לשחקן מתנה של תפקיד בסרט שהוא לוקח על הכתפיים שלו”.

במובנים מסוימים ניתן לראות את מנתק המים, שיצא מיד לאחר פרוץ המחאה החברתית כחלק מגל של סרטים כמו "המשגיחים", "הנוער" ו"שרקייה" שעוסקים במצוקה הכלכלית ובעוני שהינם מנת חלקם של רבים מהישראלים שקולם לא נשמע במדיות השונות. אתה רואה את הסרט שלך כחלק מהגל הזה?

"אני רואה את הסרט כחלק מהחברה הישראלית. מקור ההשראה זה הקהילה והחברה שבה אני חי. אנשי קולנוע הם אנשים שהם חלק מהקהילה ומה שיפה בקולנוע זה שברגע שאתה הולך לעשות סרט אתה חייב להוציא את הראש שלך החוצה. אתה לא יכול לכתוב דמויות ולחפש לוקיישנים בלי לצאת החוצה ולראות מה קורה מסביב. לכן אני חושב שנוצר כאן בזמן האחרון גל של סרטים חברתיים. זה נספג לתוך התסריטים והסיפורים. אני מדור מסוים שחווה את המשבר הכלכלי של ההורים שלו. אנשים הסתנוורו מהחלומות הקפיטליסטיים שהתנפצו להם בפנים. כל עוד יש מצב כלכלי מחורבן בארץ יהיו סרטים חברתיים”.

השבוע נבחר הובל כאחד מ-12 המשתתפים שיהיו חלק מהחממה הבינלאומית לקולנוע של "סם שפיגל”.המשתתפים יעבדו במשך שבעה חודשים על תסריט לסרט עלילתי לצד תסריטאים מקצועיים. בסיום התהליך הם יציגו את התסריטים המוכנים בפסטיבל הקולנוע של ירושלים בפני חבר שופטים בינלאומי שיחליטו על תסריטים מצטיינים להם תוענק מלגה בסך 80,000 דולר.

הסרט השני שלך ילך לכיוון פחות אישי?

"הסרט הבא שלי יהיה סרט בלשי בשם "אור גדול מאוד" ויעסוק בתשוקה שלנו להגשמה עצמית ובכמיהה הגדולה לקהילתיות ולחוויה של ביחד. אלו אותם נושאים אבל בתוך ז'אנר מסוים, לדבר על הפרובינציה והבינוניות דרך הז'אנר”.

הסרט “מנתק המים” יוקרן בהקרנת בכורה ביום שבת (11.10) בערוץ 22 במסגרת “רצועה מהחיים” של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית משה איבגי
 
חיפוש בארכיון 2014
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט