חדשות טלוויזיה / סדרות

"מקרטני 3,2,1": ביקורת סדרה דוקומנטרית

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בשלהי העשור השמיני לחייו, פול מקרטני עדיין ממשיך לכתוב, לבצע, להופיע ולנגן. בין לבין, מצא החיפושית לשעבר זמן להתבונן מעט על העבר עם המפיק הידוע ריק רובין בסדרת הדוקו של "הולו", "מקרטני 3,2,1", ולשקול מחדש את כישוריו, סובביו ואת היחסים שלו עם להקתו המפורסמת – שעדיין רודפת אותו 50 שנה אחרי פירוקה
חושך. קולות מתחילים להופיע. אין ספק בכך – אלו קולותיהם של הביטלס. אך במקום קטע ארכיון, אנו מועברים לאולפן רחב ידיים, במרכזו שולחן עריכה גדול. לידו עומדות שתי דמויות בשחור-לבן – הראשונה היא ריק רובין, מפיק העל ארוך הזקן, שעבד עם כולם – מהביסטי בויז ועד ג'וני קאש. השנייה מעט מוכרת יותר לנו – זה המוזיקאי, הכותב, המלחין והחיפושית לשעבר, פול מקרטני, מרוצה ממשמע הקלטותיו הישנות. כך נפתחת תוכנית הדוקו החדשה מבית "הולו" והבמאי זאכארי היינזרלינג (הדוקו זוכה האוסקר "Cutie and the Boxer"), שמתעדת על פני 6 פרקים את שיחותיהם של רובין ומקרטני על יצירה, השפעות, ציפיות, נוסטלגיה ועוד, בעודם מפרקים ומרכיבים מחדש – פיגורטיבית ומעשית (על גבי שולחן העריכה) קלאסיקות שהמוזיקאי יצר ב-60 שנות פעילותו. פורמט חדשני של ממש אין כאן, אבל תיעוד מקסים של אדם מזדקן, שבילה את מרבית חייו באור הזרקורים, לוקח לעצמו דקה של נשימה להבין איך הגיע לכאן – דווקא יש.

לאורך שיחותיו של רובין עם מקרטני, המפיק תופס את עמדת המראיין ומקרטני המרואיין. רובין הוא לא קובי מידן, אך לא לשם ניתוח מעמיק הוא נדרש בתכנית זו – רובין כאן כדי לגרום למקרטני להרגיש בנוח ולסקור את זכרונות העבר, בתקווה שחומר חדש ייחשף ויעשיר את ידיעתו וידיעת מעריצים מושבעים אחרים. חומר חדש של ממש מקרטני לא ממש נחשף כאן (את סיפוריו על הליך יצירת "Yesterday" או "Penny Lane" תוכלו למצוא בעשרות ראיונות אחרים איתו לאורך השנים), אך דווקא מצב חדש של מקרטני נוצר כאן שמתאפשר מפאת גילו. אי אפשר להגיד שהמוזיקאי התנכר לתקשורת או לראיונות לאורך השנים – ההפך הוא הנכון: מקרטני היה החביב ביותר למדיה מבין הארבעה שנים רבות (בייחוד מול לנון או האריסון הציניים יותר), אך התכנית "מקרטני 3,2,1" מוצאת אותו כמתבונן מהצד על עבודתו שלו, שכן הזמן הפך אותו לאובייקטיבי יותר, או לדבריו – "מעריץ של הביטלס".

[*]

על פניו, נראה שמדובר בדבר נרקיסיסטי למדי להגיד, אך מספיק להסתכל על תגובותיהם של רובין ומקרטני כשהשניים מאזינים לערוצים שונים בשיריו הישנים של המוזיקאי – לדוגמה, הבס היצירתי ב-"Lovely Rita" או הגיטרה דמוית הסיטאר ב-"And Your Bird Can Sing": רובין מתלהב כמו ילד ששומע בפעם הראשונה את הקלאסיקות המוזיקליות האלו – למרות ששמע אותן עשרות אלפי פעמים – ואילו מקרטני עוצר לרגע, נראה מופתע ושואל את עצמו: "אני עשיתי את זה? זה די טוב!". כך אנו חוזים באדם שהיה בעשייה מתמדת שישה עשורים מוצא דווקא את הטוב בשנותיו המאוחרות. סוף סוף יש לו רגע לעצור, להקשיב ולהבין למה שוב ושוב הוא שומע את התואר: "אחד המוזיקאים הטובים ביותר של המאה ה-20". כמעריץ מושבע, ההסתכלות העצמית של מקרטני אינה מפתיעה – שני אלבומיו האחרונים, "Egypt Station" ו-"McCartney 3" (הווליום השלישי בסדרת האלבומים האינטימית יותר של מקרטני, ששם התוכנית מרפרר לה והחלה באלבום הסולו הראשון שלו – "מקרטני" ב-1970) הרגישו יותר כאדם שבוחר לפרק את עברו ולחזור אליו מאשר מישהו שמנסה תמיד לשמור על רלוונטיות. גם אלבום הקאברים שערך ל-"מקרטני 3" עם מיטב האמנים החמים כיום וגם הפרויקטים העתידים שלו: מעין אוטוביוגרפיה המורכבת ממילות 154 שיריו לאורך השנים, סדרה המורכבת מחומרים גנוזים מפרויקט "Get Back/Let It Be" עליה עובד במרץ פיטר ג'קסון ותצא ב-"דיסני פלוס" בסוף נובמבר ומחזמר המבוסס על קלאסיקת חג המולד "אלו חיים נפלאים" – מראים שמקרטני לוקח את עברו ומסתכל עמו קדימה.



"מקרטני 3,2,1" היא סדרת תעודה שלא מנסה להרשים אף אחד או לעשות שינוי של ממש בעולם, אלא פשוט לתת לשני גיבוריה ליהנות קצת – בין אם לדבר על ניסויים באולפן, לחזור לשירים שאף אחד מהנוכחים לא ממש זכר (לדוגמה, "Check My Machine" האלקטרוני מ-"מקרטני 2" מעלה חיוך גדול על פני רובין ומקרטני) או לדבר על החיים הלא כה קלים בליברפול של שנות ה-40. כך, התוכנית שמה אמן בינלאומי ומעריץ על אותו הספקטרום – שניהם פשוט אוהבים מוזיקה, ובתכנית הזו יש מוזיקה טובה.

כל ששת פרקי "מקרטני 3,2,1" זמינים ב-"הולו" (לא זמין בארץ). לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
דניאל עמיר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט