חדשות טלוויזיה / סדרות

"אנו לא באים להוכיח אם אלוהים קיים": ראיון עם מפיק "הסיפור של אלוהים"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
העונה השלישית של הסדרה התיעודית "הסיפור של אלוהים עם מורגן פרימן" עלתה לשידור בשבוע שעבר. לכבוד כך, ראיינה הכתבת ליטן לשינר את מפיק הסדרה ג'יימס יאנגר על הביקורת של מדענים כלפי הסדרה, התפיסה שלו לגבי אלוהים, הביקור בקתדרלת נוטרדאם לפני השריפה והביקור בישראל לצילומי הסדרה
ביום ראשון האחרון עלתה העונה ה-3 של הסדרה מבית נשיונל ג'יאוגרפיק - "הסיפור של אלוהים". מורגן פרימן יוצא למסע בעקבות האמונה ורעיון האל בחברות השונות. כל פרק בסדרה יתרכז בשאלה שונה העוסקת באלוהים. בין היתר הנושאים: מסתורי הבריאה, ניסים, תחיית המתים ושאלות אוניברסליות המשפיעות על כל בני האדם, לא חשוב מהי דתם או אמונתם. לכבוד יציאת העונה החדשה, שוחחתי עם מפיק ויוצר הסדרה ג'יימס יאנגר, על ההגדרה שלו ל"מה זה אלוהים?", וכיצד מתמודדים עם נושא אבסטרקטי ושנוי במחלוקת כמו אמונה.

הסדרה עוסקת בנושאים כמו אלוהות ומוות, מאיפה הגיע הרעיון? איך זה התחיל?

"הרעיון הגיע מסדרה שעשיתי עם מורגן ולורי מקרירי בעבר שנקראת 'מבעד לחור התולעת' שהייתה תכנית מדעית על שאלות גדולות שמטרידות את האנושות, 'מאיפה הגענו?', 'איך התחיל היקום?', ואז התחלנו להעלות שאלות כמו 'מה קורה כשאנחנו מתים?' ודיונים בנושאים דתיים כאלה ואחרים שהיו מאוד פופולריים וככה בעצם הגיע הרעיון. חשבנו למה לא לעשות סדרה על השאלות האלה. הגענו למסקנה שבעבר וגם היום הרבה מהעולם מפוצל, כל חלק מחזיק בדעות שונות ויש הרבה מחלוקות בנושא, והמחשבה שלנו הייתה להסתכל על הנושא של 'דת' כמשהו שיותר מאחד מאשר מפצל, רצינו לשלוח את המסר שהאנושות צריכה למצוא את האחדות בינינו".

אני מניחה שבמובן מסוים הייתם צריכים להיות הוגנים כלפי כל צורות האמונה השונות והדתות השונות, איך מצליחים לשמור על הנושא אובייקטיבי ככל האפשר? יש דברים שנמנעים מלדבר עליהם בשל הרצון להסתכל על דת כנושא מאחד?

"בהחלט יש אנשים שעוקבים אחרי רעיונות מסוימים מסביב לעולם, ותמיד הם ימצאו סיבות למחלוקות ולפיצול. אנחנו לא אומרים שהדת לא יכולה לפצל, אלא רוצים להראות לאנשים את האחדות שבדבר. אצל היהודים, המוסלמים והנוצרים למרות השוני עדיין יש רעיונות דומים כמו 'לאהוב ולהתייחס בכבוד לשכן שלך, למשפחה ולחברים', כל אלה הם בעצם הבסיס לאמונה. זה נכון שאמנם אנחנו עשויים לא להסכים על מתי אנחנו מתפללים ואיזה יום הוא היום הקדוש, אבל מה שאנחנו בוחרים להתמקד בו זו השורה התחתונה - המטרה של האמונה, לחיות את החיים כאנשים טובים ולנהוג בכבוד אחד כלפי השני".

לפני שנכנסת למסע הזה, מה הייתה התפיסה שלך בנוגע לאלוהים? היו דברים מסוימים שרצית לחקור?

"אני נוצרי לא אדוק במיוחד. אני מאמין אבל לא הייתי מחשיב את עצמי כמישהו שהולך לכנסייה בכל שבוע, אבל המדע של זה מאוד ריתק אותי, בגלל שגדלתי מחוץ לאמונה דתית חזקה התעניינתי בשאלות כמו 'איך הגענו לפה ו'איך היקום התחיל', אז בהחלט יש מקום לאלוהים במדע מבחינתי ותהיתי מהו המקום הזה. הרעיון של איך הדתות השונות רואות את אלוהים, איך הבודהיזם או האיסלאם מגדירים את אלוהים, איך הרעיון הכללי של אלוהים מאחד בין כולם, למצוא את התשובות לזה, זה היה הרעיון הראשוני שלי וככל שנכנסתי עמוק יותר לתוך המחקר מצאתי כל כך הרבה פיסות חוכמה מעניינות שחבויות בתוך האמונה והתפתחו במשך השנים, מבחינתי זה כמו מדריך לחיים טובים יותר".

יש אנשים שמאמינים במדע ויש אנשים שמאמינים באלוהים, אתה חושב שאדם יכול להחזיק בשתי האמונות בו זמנית, האם יש מקום לזה בחברה למרות ששתי האמונות סותרות אחת את השנייה?

"אני חושב שלהרבה מדענים יהיה קשה לקבל ולהגיד שאלוהים יצר דברים מסוימים כדי להעניש אותנו למשל, במיוחד כשיש דרכים מדעיות להסביר את זה. אבל כשמחפשים הוכחה מדעית לאלוהים ולקיום זה לא יצליח כי מגיעים ליצירה של הכל, והמפץ הגדול הוא לא ההתחלה של היקום אלא פשוט אירוע גדול שקרה. אי אפשר לפתור את המסתורין והשאלה של היקום דרך המדע ואולי גם לעולם לא נוכל. כל עוד זה נכון, תמיד יש מקום לאלוהים ולספקולציות. אני חושב שתמיד יש מקום למסתורין גם במדע, אז כן הן יכולות להתקיים בו זמנית".

איך אתם מתמודדים עם תגובות שליליות של אנשי המדע כלפי התכנית, הספקות נגד הקיום של אלוהים והטענות שהם מעלים?

"אני תמיד אומר שהתכנית שלנו לא באה להוכיח אם אלוהים קיים או לא, המטרה העיקרית שלנו היא להסביר איך דתות שונות רואות אותו. יש מיליארדי אנשים בעולם שלנו, לא מעניין לדעת איך הם חושבים? אתה רוצה לדעת מה גורם לרוצח סדרתי לעשות את זה, אתה לא רוצה להיות רוצח סדרתי אבל אתה רוצה להבין איך הוא חושב. טוב, אולי זו דוגמה קצת גרועה אבל זו הבנה בסיסית של העולם. אם אתה מצליח להבין איך נוצרים חושבים, איך יהודים, מוסלמים, בודהיסטים או כל דת אחרת חושבת, זה שימושי. זה מידע שיכול להועיל לעולם שלנו".

באופן כללי איך אתם בוחרים איזה נושאים לחקור בנושא כל כך גדול כמו אלוהים ואמונה?

"אני חושב שאנחנו מנסים לצמצם את זה לשאלות שאנשים חושבים עליהן בדרך כלל. אחת השאלות הכי נפוצות היא מה קורה כשאנחנו מתים. זו אחת השאלות הראשונות שאנחנו עונים עליהם בסדרה. עוד שאלה שהרבה שואלים היא מהו רוע? למה רוע קיים? ואם אלוהים יצר את העולם, למה הוא נותן לרשע להתקיים. בעונה הזאת למשל אנחנו מדברים על השטן וצורת חזיון שונות של אלוהים. אנחנו מתעסקים גם בשוני של החוקים הקדושים בין הדתות והרעיון שאלוהים יורד לכדור הארץ ומקבל צורה אנושית. יש הבדל גדול בין נצרות ליהדות בנושא אבל הרעיון הבסיסי הוא דומה באמונות שונות".
[*]

לגבי ההפקה, היו בעיות לאורך הדרך, מקומות שלא הורשתם להיכנס אליהם?

"יש מקומות שרצינו ואנחנו עדיין רוצים להגיע אליהם אבל זה מסובך, הרבה דברים מאתגרים מבחינה לוגיסטית. אנחנו מטיסים צוות גדול וכוכב קולנוע ענק וזה קשה. רצינו לדוגמה להגיע למקדש בסולט לייק סיטי ולא יכולנו לארגן את זה בזמנו. לפעמים זה לוקח הרבה זמן להגיע למקומות, אבל יש לנו גם הרבה הצלחות מדהימות, הצלחנו לשוחח עם מגרש השדים של הוותיקן, הגענו גם למקומות מעניינים, למשל בישראל הגענו לפסיפס במגידו".

איך היה הביקור בישראל?

"היינו פה בצילומים של העונה הראשונה והיה מדהים ועכשיו חזרנו לפה שוב. צילמנו בירושלים ובכותל, הלכנו גם לכנסיית הקבר, לפסיפס במגידו, להיכל הספר ורשות העתיקות ושם פגשנו את האדם שאחראי על מגילות ים המלח. היינו גם במדבר יהודה ששם לפי הנצרות ישו והשטן דיברו, ולבסוף הגענו לכנסיית המולד בבית לחם".

טיילתם בהרבה מקומות בעולם, זכור לך מקום שהגעת אליו וגרם לך לחשוב להתפעל במיוחד?

"כן, בוודאי. הייתה לנו את הזכות להגיע לכנסיית נוטרדאם בפריז ולראות את כתר הקוצים. באותו הזמן חשבנו שזה מדהים להיות בנוטרדאם ואפילו זכינו לצלם שם אחרי שהמקום נסגר, צילמנו גם עם רחפן בפנים וחשבתי לעצמי 'וואי זה מקום מדהים, זה מגניב לצלם את המקום כשהוא ריק'. חשבתי איזה יפה התקרה והגג וכמובן כשהודיעו בחדשות על השריפה הנוראית זועזעתי מאוד וזה גרם לי לחשוב ולהבין אפילו יותר כמה בר מזל אני שזכיתי לבקר שם".

יש משהו שתרצה למסור לקהל בישראל שצופה בתכנית?

"תצפו בתכנית ותראו כמה חלקים מעניינים על התרבות היהודית כולל אחד על הקבלה ועל ים המלח. אני חושב שזה חשוב להעביר את המסר של התכנית - לחפש את המקומות של האחדות והאחווה בין הדתות השונות, במיוחד בישראל בזמן שלנו, ושיחפשו תחושה ומטרה משותפת".

"הסיפור של אלוהים עם מורגן פרימן" משודרת החל מיום ראשון 21.4 ב – 22:00 בערוץ נשיונל ג'אוגרפיק
ליטן לשינר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט