טרה פרמה ביקורת סרט

Terraferma Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "טרה פרמה":
"יצירה אינטליגנטית"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Terraferma
משחק פיליפו פוצ'ליו, דונטלה פינוקארו, קלאודיו סנטמריה, מימו קוטיצ'יו במאי/ת עמנואל קריאלזה  
דרמה
ביקורת סרט לטרה פרמה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"יצירה אינטליגנטית"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע63.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די23.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות13.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
יש נטייה רווחת מאז שנות השמונים להספיד את הקולנוע האיטלקי.הטענה הרווחת היא שגאונות כמו של יוצרי הניאו ריאליזם לא תחזור ולא נמצאו ממשיכים ראויים לפליני רוסליני ודה סיקה .הקולנוע האיטלקי אכן חוה משבר יצירתי לא פשוט בשלושים השנים האחרונות אך יש כמה בימאים כמו פאולו סורנטו ומרקו בלוקיו שממשיכים ליצור יצירות מהפנטות וראויות והבימאי המוכשר עמנואל קריאלזה . הוא עוד דוגמא לכך שהקולנוע האיטלקי חי וקיים ופרישתם הקרובה של האחים טביאני לא תבשר על יציאתו לגמלאות.כמו בכל סרטיו של קריאלזה מקום ההתרחשות הוא אי קטן באזור סיציליה .מקום הולדתו של הבימאי. שם, בינות לצופים המזדקרים מהים והמפרצים היפיפיים חיים את חייהם כפריים שלווים מנותקים מהבלות העולם .אבל אצל קריאלזה המשלב בין פיוטיות לריאליזם מחודד השקט הוא מטעה ומתחת לפני השטח היצרים גואים ומתברר שגם במקומות הפסטורליים ביותר יש צרות ואפילו הרבה.קריאלזה בשוטים ארוכים ומדודים .מושך את הצופים לתוך גן העדן המדומה שהוא יוצר ואז מטיח בפניו את האמת הכואבת. כל פריים בסרט מחושב וקריאלזה לא משאיר דבר ליד המקרה.יופיו של האי שבו מתרחשת העלילה היה יכול להפוך את "טרה פרמה " לגימיק אקזוטי אבל קריאלזה מייצר תחושה עמוקה של אמינות והמסר גובר על היופי המקומי.
קריאלזה בוחן בכל סרטיו את נושא הזרות והשונות.נושא שהיום הוא הפופולארי ביותר בקולנוע האירופאי לאור השינוי הדמוגרפי שעובר על היבשת לאור גלי ההגירה המסיביים ששטפו אותה.בסרט "טרה פרמה" ("אדמה סגורה" באיטלקית ולשם יש חשיבות מעבר לפירוש המילולי כפי שמתברר במהלך הסרט) אנו פוגשים את משפחת פוצ'ילו. הסב עוסק בדיג בעזרת נכדו והאם מנסה להתמודד עם אובדן הבעל שיצא ללב ים ולא חזר ..בצר להם ולאור מצבם הכלכלי הקשה הופכת המשפחה את ביתם לדירת נופש ומשכירה אותה לתיירים שמגיעים מהיבשת לחופשה.את האינדיקציה הראשונה לעיסוק באחר ובשונה אנו מוצאים ברמיזות הבימאי כי המשפחה היא בעצם זרה לאומה האיטלקית(האם אומרת לבנה" אתה חייב לעזוב את האי הזה ולצאת לעולם,לראות איך אנשים באמת חיים,אפילו האיטלקית שלך עילגת").אבל השוני בין המשפחה הכפרית לבין התיירים המתוחכמים המגיעים לאי מתגמדת ברגע בו נתקלים הסב ונכדו במהגרים לא חוקיים השטים בספינה רעועה י בלב ים.הסב מחליט להיענות למצפונו ולמרות הנחיות המשטרה הימית כי יתעלם מאותם מסתננים הוא מעלה אותם לספינה ומאותו רגע ישתנו חיי משפחתו לעד.מאותו רגע שבו נכנסים המהגרים לעלילה הסרט עולה מדרגה(לטעמי כמה מדרגות) ומפסטורליות מלנכולית הופך למסמך אנושי מצמרר.
קריאלזה מציג בפני הצופה את בעיית ההגירה על כל מורכבותה ושואל אותו "מה אתה היית עושה בסיטואציה כזו"? הוא אינו מתיימר באמצעות הקולנוע לפתור את הבעיה אך הוא יכול להציגה במלוא חריפותה בפני הצופה שמרגיש כי הכניסו לו אגרוף הישר לבטן .בניגוד לסרט כמו "וולקאם" למשל (שעסק במסתננים כורדים המגיעים לצרפת) מצליח קריאלזה להעלות נושא חשוב מעין כמוהו לדיון ולא לגלוש אפילו פעם אחת לדידקטיות .הצלחתו נובעת מהבחירה בטון מינימליסטי ,ללא רעש וצלצולים ובעזרת המשחק המאופק של כל צוות השחקנים ופס קול מהפנט יוצר יצירה אינטליגנטית יפיפייה וחשובה והופכת את הסרט למסמך חברתי מרתק.דונטאלה פינוקרו כאם המשפחה מצטרפת לשורה ארוכה של שחקניות איטלקיות מצוינות שמשלבות חושניות עם פגיעות.שמה של הדמות שהיא מגלמת הוא ג'ולייטה אבל כאן היא אינה אותה דמות צבעונית שיצר פליני בסרטו "ג'ולייטה של הרוחות" אלא אישה קשת יום שממש אין לזה זמן לצרות של אחרים במיוחד אם צבע עורם שונה והם באו מרחוק .פיליפו פוצ'ילו המגלם את בנה נדמה רוב הסרט כנון -אקטור ומצליח להציג בפני הצופה את הצעיר הכפרי הפשוט שנאלץ להתמודד עם בעיות גלובאליות מתוחכמות,בעיות שיכריחו אותו להתבגר ומהרטרה פרמה הוא סרט קטן גדול שחשוב לראותו.בהציגו בפני הצופה מציאות שאינה פשוטה מצליח הבימאי לתת ערך מוסף לסרטו ומוכיח כי אומנות יכולה להיות כלי המשמש לא רק ללחם ושעשועים אלא גם כ"מזון למחשבה". מומלץ בחום.
טרה פרמה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עפר שלזינגרגיל: 5214/12/2012 11:26:31
6/10אייקון ציון
ביצוע חלש לנושא כה מורכב ובעייתי...צילומים ורקעי נוף מושכים אך העלילה מגמגמת ולא מצליחה להתפתח...
שם: huxrhti_tjsגיל: 021/07/2012 00:04:27
8/10אייקון ציון
מבין את כולכם, מצד אחד סרט חשוב על דילמות מוסריות וקיומיות, וסבא אחד מחסידי אומות עולם. מצד זה מרתק בקטעים רבים. מצד שני כשעושים סרט על מקום שאין בו כלום, זה עלול לשעמם, וזה מה שקורה בחלק הראשון כשרואים תיקון ספינה או קלוף קיר. בסך הכל? אהבתי!
שם: גיל: 6014/07/2012 01:14:56
9/10אייקון ציון
סרט טוב, משחק מעולה, קונפליקט לא פשוט בין האנושי והחוק, מומלץ.
קישורים
חץ טרה פרמה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט