הסודות של איידה ביקורת סרט

Aidas Secrets Movie Review

תמונת כתבנועה לוי על "הסודות של איידה":
"צוהר חשוב ומרגש למציאות שכבר הספיקה להתרחק"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Aidas Secrets
משחק במאי/ת אלון שורץ  
תיעודי
ביקורת סרט להסודות של איידה מאת נועה לוי | כתבת האתר
ציון המבקר
"מפעים ומרגש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע72.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די20.8%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הסרט "הסודות של איידה" מתחיל בקטן, כמעט בקטן מידי: יצחק גדל עם משפחה מאמצת אחרי שאמו איידה מסרה אותו לאימוץ בסוף מלחמת העולם השנייה. היום, כשהוא בשלהי שנות השישים לחייו, הוא מגלה מה שכולם מסביבו ידעו כל הזמן: יש לו אבא ואח ביולוגיים בעולם. בעזרת משפחתו, מצליח יצחק למצוא את אחיו שלא הכיר מעולם – שפסל, שחי בקנדה ובדיוק כמו יצחק, כלל לא ידע שיש לו אח.לפחות בשליש הראשון של הסרט, יש תחושה שמדובר בסרט משפחתי קטן. אמנם מרגש, עם אסתטיקה קולנועית ברורה, ובכל זאת – סרט על אח שמוצא אח יכול בקלות לגלוש לסרט ביתי, ששולפים מידי פעם באירועים חגיגיים וצופים בו כולם יחד בסלון. רגעים משפחתיים הם מרגשים – אבל האם לרגעים אלו יש ערך מחוץ למשפחה? למרות כל התהיות שעלו בי בהתחלה, "הסודות של איידה" העמיד אותי על טעותי, לקח את הסיפור הקטן והפרטי, והשתמש בו כדי לפתוח צוהר למשהו גדול יותר.
אחרי שנשפכו דמעות רבות משני צדי המסך כשיצחק ושפסל נפגשו ונדמה היה שלסרט אין לאן להתקדם – הסוד נחשף. אבל אז, הסתעף והסתבך המסע של הסרט וגם מסעם של שני האחים. הקשר החדש, שמה שמחבר אותו הוא דם עתיק, חושף קונפליקטים אנושיים נוגעים ללב, ואת ההתמודדות הקשה עם אהבה כל כך בסיסית וטבעית, שצריכה להיבנות סביב לצד חשדנות, פגיעה ושקרים שמהווים חלק אינהרנטי ממנה.בעוד שני האחים מנסים להרכיב את התא המשפחתי החדש, איידה ממשיכה להוות קשר סבוך שהם מתקשים להתיר. לכן בניסיון לשפוך אור על המצב, ברגישות ובעדינות, הסרט מבקש להבין יותר לעומק את החיים ואת הסיטואציות שהובילו את ההווה להיראות כפי שהוא נראה. לשם כך הסרט חוזר אחורה בזמן, לסוף מלחמת העולם השנייה. למרות המשימה המורכבת, מצליח הסרט לפתוח פתח חשוב, מעניין ומרגש לחיים שלאחר מלחמת העולם השנייה במחנה העקורים בברגן בלזן, התקופה והמקום בהם נולדו השניים, והעת בה איידה קיבלה כמה החלטות גורליות.
מחנה העקורים בברגן בלזן נחשף בסרט הזה באופן אנושי ופשוט, לעיתים סוריאליסטי כמעט לתחושה – תמונות של אושר, בישולים, מסיבות ריקודים, משחקי ילדים, אהבות רומנים ותככים - התפוצצות בלתי מתפשרת, מורכבת וחסרת מעצורים של החיים עצמם, בדיוק כמו הקשר שנרקם על המסך.האמת של יצחק ושפסל, או יותר נכון האמת של איידה, הולכת ונהפכת לאורך הסרט לאמת מסוג אחר המספרת את סיפורו של דור שלם: מבולבל, עקור וצמא לברוח מהעבר, המבקש, לעיתים כמו בסרט – במחיר כבד, ליצור מחדש הווה ועתיד. סרטים תיעודיים רבים נוצרו כדי לספר על החיים בשואה או אחריה, אבל מעטים מצליחים לשלב בצורה כזו אושר ואבל, בנייה והריסה, ולעשות זאת מבלי ליפול לקלישאות סיפוריות או קולנועיות.בעזרת עדויות מרתקות, תיעודים ארכיוניים וצילומי וידאו וסטילס היסטוריים, הסרט, שהתחיל כמו סרטון ביתי יפה אומנותית וקולנועית, הולך ומתפתח, ומצליח להציג גם תמונה משפחתית שנקברה תחת הסודות וגם תמונה של מציאות שהולכת ונשכחת. בכך הוא הופך יצירה חשובה ומורכבת, לא מתייפייפת וחסרת שיפוטיות, שפשוט אסור לפספס.
הסודות של איידה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: לי יניניגיל: 5920/04/2018 18:49:18
10/10אייקון ציון
איך הייתם מרגישים אם ביום אחד, היו מודיעים לכם שאח שלכם, בשר מבשרכם חיי? הסרט "הסודות של איידה" הינו סרט דוקומנטרי, שנותן בוקס בבטן, ומוכיח עד כמה המציאות עולה על כל דימיון. זהו סיפור אמיתי על משפחה, על איידה שהטמינה בתוכה סודות, וביום בהיר אחד התיבה הזו נפתחת, והסודות גולשים ממנה כמתוך קנקן חלב שנשכח על האש מעבר לזמן ... אל תטעו זה לא סרט על השואה! זה סרט על משפחה בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. אם לא היו מציינים בפני הצופה, שעסקינן בסרט דוקומנטרי, אני בטוחה שהוא שהיה מסווג כסרט מתח-בלשי, הנשען על נרטיב מלודרמטי. הסרט נפתח בהלוויה של איידה, ולאחר מכן מופיעות על המרקע תמונות של המושבניק יצחק, העובד את אדמתו במקום מגוריו. אחרי הסצנה השלווה והפסטוראלית של איש משפחה ועובד אדמה, תמצאו את יצחק בוכה, מתפתל ומתפרק! מכאן ואילך אלון ושאול שוורץ מגוללים לצופה סיפור חיים, ואת מה שכולם יודעים במושב כבר הרבה שנים, ורק יצחק לא ידע ולא יודע! זהו סרט של 90 דקות המגלם בתוכו סיפורו של דור עקור שצמא לברוח מהעבר, ליצור חיים חדשים וביקש לטמון את העבר עמוק באדמה גם במחיר כבד מאוד. היצירה "הסודות
שם: ירוןגיל: 3529/04/2017 00:46:16
10/10אייקון ציון
דוקו מיוחד מאוד, אינו עוסק כל כך קשה בשואה, אלא בזמנים שקצת אחרי השואה בתקופת ההתאוששות של הניצולים מהאסון והחזרה לחיים, נושא שאינו ידוע אך מעניין מאוד.
שם: פיצקהגיל: 7031/03/2017 14:31:12
10/10אייקון ציון
מסמך היסטורי מעניין וחשוב. סרט מעולה המתאר את תוצאות מלחמת העולם השניה והפעם הגיבורה אינה יהודיה. הסרט חושף היסטוריה של מחנה העקורים ברגן בלזן בו שהו לא רק יהודים. בזכות התמדה , עקשנות, סקרנות והרבה כישרון מסופר סיפור "כמו בסרטים" על משפחה המפוזרת בישראל ובקנדה.
קישורים
חץ הסודות של איידה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי תיעודי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט