ורדה על אנייס ביקורת סרט

Varda By Agnes Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "ורדה על אנייס":
"ורדה מסכמת את הקריירה הענפה שלה, וזה פשוט נפלא"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Varda By Agnes
משחק אנייס ורדה במאי/ת אנייס ורדה  
תיעודי
ביקורת סרט לורדה על אנייס מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מעוררת השראה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.6/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע77.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די11.1%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות11.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"ורדה על אנייס" הוא 115 דקות של בית ספר לקולנוע. סרט שחוגג את חייה ופועלה של אחת הקולנועניות החשובות ביותר שפעלו בצרפת ובעולם בכלל. אבל הוא גם שיר פרידה של אנייס ורדה, הקולנועית בת ה-90, למעריציה. היצירה הייחודית הזאת הספיקה להיות מוצגת בפסטיבל ברלין האחרון בחודש פברואר 2019 בפרמיירה חגיגית מחוץ לתחרות הרשמית בנוכחותה של הבמאית הקשישה. חודש לאחר מכן ב-29 במרץ 2019 היא הלכה לעולמה אחרי מאבק ממושך במחלת הסרטן. שנה לפני כן היא הספיקה לזכות באוסקר מפעל חיים ולהיות מועמדת לאוסקר על סרטה התיעודי המקסים "מקומות ואנשים".כך נוצר מצב שסרט שוורדה עצמה ביימה על חייה ועל עשייתה הקולנועית, מגיע ארצה כמעט שנה אחרי מותה ואחרי הפרמיירה הרשמית. עדיין מדובר באחת היצירות הקולנועיות הטובות של השנה החולפת. איך יוצרת מסכמת קריירה קולנועית שהחלה בגיל 27 בשנת 1955 ומאז המשיכה לפעול וליצור סרטים? הסרט מלווה את ורדה בסדרת הרצאות שהיא העבירה לקהל מעריצים ברחבי צרפת, אם זה בבניין האופרה המפואר או בחצר אחורית של גלריה. בהרצאות הנ"ל היא אוחזת במיקרופון וחולקת עם הצופים קצת מסיפור חייה. על ההחלטות שלה ליצור סרטים והבחירות השונות של הנושאים שנחשבו בזמנו ואף היום לפורצי דרך כיוצרת פמיניסטית, אנטי ממסדית, מרדנית שלא נתנה לגברים ששלטו בעולם הקולנוע לקבוע את סדר יומה והאם היא תיצור או לא תיצור סרטים.
ורדה שברה את המוסכמה הזאת כי היא סירבה להיות תלויה בחסדיהם של אחרים ובכך השיקה קריירה קולנועית מפוארת ארוכת שנים, כשבכל עשור היא המציאה את עצמה מחדש בכל פעם. היא הפכה לאמנית חזותית שיצרה מיצגים ותערוכות. היא תמיד חיפשה יוצרות ויוצרים מחוץ לתחום הנוחות שלה כדי להעשיר את עולמה האמנותי. תמיד ללמוד ולקבל נקודות מבט חדשות על האמנות שהיא יוצרת. גם בגיל כל כך מאוחר היא חיפשה שותפים חדשים ליצירה, וכך נוצר סרטה הקודם "אנשים ומקומות".קשה שלא להתאהב בדמותה הפשוטה למראה אך חריפת המחשבה. ורדה היתה סקרנית והמשיכה ליצור ולאתגר את עצמה גם בסוף שנות ה-80 לחייה. נפש צעירה בגוף זקן. כל כך מרגש לצפות בקולנועית הוותיקה שגם בגיל 90 כאשר מאחוריה 60 שנות קריירה היא מתוודה מול הקהל הממלא את אחת ההרצאות שלה שהסיוט הכי גדול שלה הוא שהקולנוע המציג את סרטיה יהיה ריק ואז בתרגיל עריכתי פשוט, האולם מתרוקן וורדה ניצבת מול אולם ריק מאדם.
ורדה מתבוננת פנימה לתוך עולמה האישי וחושפת אנקדוטות אישיות, אך גם מבט חדש על יצירותיה הקנוניות. היא עושה זאת עם חדוות חיים, ומשלבת בין חומרי ארכיון, קטעי סרטים וחומרים חדשים לחלוטין שצילמה. היא לוקחת אותנו אל שנת 1985 אל סרטה "עוברת אורח" שגם זיכה אותה בפרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה. הסרט מפגיש אותנו עם הומלסית נוודית בכיכובה של השחקנית המתחילה אז סנדרין בונר. השחקנית, שהפכה לכוכבת קולנוע בצרפת, יושבת עם ורדה בלב שדה, עטופות במעילים ומטריות כאשר גשם קל מטפטף עליהן. הן חולקות חוויות מעבודתן הקולנועית החשובה. "עוברת אורח" הוא רק חלק קטן מעשייתה הקולנועית שנגעה בנושאים חברתיים רבים.לעיתים הסרט מתנהל כאילו הוא זרם מחשבות אסוציאטיבי. הוא קופץ לרגע לחייה המוקדמים כצלמת, מפגיש אותנו עם אספן של יצירתה, ומשם עוברים אל לוס אנג'לס ומציצים אל הקריירה העצמאית המעניינת ויוצאת הדופן שלה בעיר המלאכים. היא כמובן משוחחת על בעלה, ז'אק דמי, לו הייתה נשואה מ-1962 עד מותו ב-1990. היא גם מציגה סרטים שבו היא מתעדת אותו בשנותיו האחרונות כאשר הוא כבר חולה. אנחנו נזכרים במחווה הקולנועית שלה עם הסרט הנפלא שביימה על ילדותו, "ג'אקו איש נאנט" בשנת 1991. גם כצלמת סטילס וגם כבמאית היא מתבוננת על הדמויות שלה ובוחנת אותן בלי שנרגיש שהיא מתערבת. היא מלווה אותן, כפי שהיא ליוותה את בעלה בחומרים התיעודיים שהיא מציגה. סרטיה תמיד הרגישו טבעיים, גם אם הם נעזרו בשלל אמצעי מבע חזותיים. זה מה שהפך אותה ליוצרת כל כך ייחודית. היא מלווה את הזמן ולא מנסה לקעקע אותו על חומרי הצילום.אנחנו כבר יודעים שוורדה איננה איתנו, שסרט זה הוא מתנת הפרידה שלה. "ורדה על אנייס" הוא מצבה פילמאית, שהיוצרת עצמה יצרה עבור קהל הצופים. הוא מספק הזדמנות למעריציה ולאוהבי קולנוע להיחשף לעולמה האישי. זאת גם הזדמנות לאנשים שלא הכירו את יצירתה ואת האדם הייחודי שהיא הייתה לגלות אותה לראשונה. לא הרבה נשות ואנשי קולנוע זוכים לקריירה כל כך ארוכה ומגוונת. מעטים יותר זוכים לאפשרות ליצור על עצמם סרט שהוא סיכום קריירה. כל כך קשה להאמין שאחד המוחות היצירתיים, הסקרנים והמרתקים כבר איננו כאן איתנו. הצוואה הקולנועית שהיא יצרה מספקת לנו שעתיים נפלאות עם קולנוענית אגדית שמעבירה לצופים כיתת אמן וסדנת מוטיבציה על יצירה ועשייה, וזה פשוט מעורר השראה.
ורדה על אנייס - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איילתגיל: 6324/01/2020 19:31:48
9/10אייקון ציון
סרט סיכום הקריירה הקולנועית הנהדרת של אנייס ורדה שנפטרה בגיל 90 ושסיימה את עשיית הסרט זמן קצר לפני כן.הגשה נפלאה שלה מלווה בהסברים על בחירת הנושאים הביצוע,ומפגש עם יוצרים רבים. מיצגים,תערוכות,פרויקטים לא רק בצרפת. תענוג לאוהבי קולנוע.
שם: מורןגיל: 5922/12/2019 04:29:23
6/10אייקון ציון
הסרט ארוך מידי ומייגע. זו בעצם הרצאה שלה לקולנוענים צעירים עם קטעים מעבודותיה. קשה לשמור על ערנות אחידה לאורך כל הסרט.
קישורים
חץ ורדה על אנייס (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי תיעודי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט