אחת התמות המרכזיות בקולנוע הצרפתי בעשרים השנים האחרונות היא השינוי הדמוגרפי שעובר על צרפת והפיכת המדינה לרב לאומית והטרוגנית. שינוי שהביא את נושא המהגרים (החוקיים והלא חוקיים), ללב הדיון החברתי בצרפת. מדינה שבעברה קיבלה כל נכנס בשעריה בזרועות פתוחות וכיום הקשיחה את מדיניותה כלפי מהגרים' דבר שכמעט הביא לסגירת הגבולות שלה באופן הרמטי.
בין אם מדובר בסיפור אחד מיני רבים בסרט כמו "פריז" של סדריק קלפיש או במורה בכיתה שמרבית התלמידים לא נולדו בצרפת בסרט "בין הקירות" המופתי של לורן קנטה, החברה הצרפתית מתחבטת בשאלת זהותה העצמית והקולנוע הצרפתי מציג את השאלות ואת הבעיות העולות בחברה הצרפתית של ימינו. חברה ששואלת את עצמה האם הרמוניה היא אידיאל מופשט או שבכל זאת ניתן לקוות לטוב?
פרסומת
ב-1995 ביים מתיו קסוביץ' את סרטו העוצמתי "השנאה" שנעשה גם בעקבות מהומות שפרצו בפאתי פריז באמצע שנות התשעים. קסוביץ' הציג בני מהגרים שחיים במציאות בלתי אפשרית של הזנחה ועימות תמידי עם שלטון החוק בשכונות שנראות יותר כאזורי קרבות מאשר כמקום מגורים. סרטו של קסוביץ' זעזע את הצופה הצרפתי שלא האמין שהמציאות שהוצגה לו בסרט אכן קיימת ממש על סף דלתו בפריז המדושנת והנהנתנית.לדג' לי, במאי הסרט "עלובי החיים", גדל במונפרמיי, אותו אזור מוזנח בפרברי פריז שבו התגורר ויקטור הוגו שכתב את "עלובי החיים" במאה ה-19 . לדג', בן מהגרים, חווה עוד בנעוריו מפגשים לא ידידותיים עם המשטרה וכשפרצו המהומות בשכונתו ב-2005 לקח מצלמה ותיעד את כל מה שארע מקרוב ובזמן אמת. תחנות הטלוויזיה מיהרו להשתמש במה שהוא תפס והוא קלט כי דרך הקולנוע הוא יכול להעביר את המצוקה שלו ושל חבריו לשכונה.
"עלובי החיים" של לי מתרחש במהלך יום אחד במונפרמיי, יום שבו הרגשות גואים וצוות שיטור מחפש עד ראייה לתקרית לא נוחה במיוחד למשטרה. בצוות שוטר שצמח בשכונה, שוטר גזען והבחור החדש שמוכה תדהמה ממה שהוא חש ורואה ומסרב להשלים עם המצב בשכונה שהיא שדה קרב. השוטרים ובני השכונה הצעירים ימצאו עצמם בהמשך במאבק עקוב מדם שיזעזע את הצופה וישאיר הרבה מקום למחשבה.הסרט מתאר בסגנון על גבול הריאלזם את הניתוק של המהגרים ובני המהגרים מהחברה הצרפתית שאמורה להכיל אותם ולחבק אותם. שכונת "עלובי החיים" היא מעין אי בודד, אקס טריטוריה שבו יש חוקי משחק שונים. לשלטון החוק אין מקום. הסרט מתאר ברגישות ובדקדקנות סיוט אורבני שמזכיר את האפילה של "נהג מונית", וגם את המתח הבין גזעי שמוצג ב"עשה את הדבר הנכון" של ספייק לי. הבמאי הוא המועמד האפרו-צרפתי הראשון שסרטו מועמד לאוסקר לסרט הזר הטוב ביותר (בטקס האוסקר הקרוב) ובצדק. זוהי יצירה נוקבת ששורטת ופוצעת את הצופה שוב ושוב."עשה את הדבר הנכון" הסתיים בכך שאחרי הריסת הפיצרייה השכונתית חזרו מוקי השליח ובעל הפיצרייה לדבר ואולי אף השלימו. לדג' לי הרבה יותר זועם ופסימי מלי האמריקאי וסוף הסרט ישאיר את הצופה עם מחשבות נוגות על אומה שמחפשת תשובות לשאלות. האם הפתרון נראה באופק או שכלל אינו קיים?
שאלה של רמת ציפיות. כמו כל אחד גם אני קורא ביקורות לפני הצפייה. מדובר בסרט טוב בסך הכל אבל לא טוב מאוד כפי שאפשר להסיק מהציון שלו ב imdb.יש כבדות בחלקים מסויימים ואין אחידות ברמת העניין .לטובה ניתן לציין את תחושת האותנטיות שמלווה לכל האורך.מזכיר שקורה אצלנו בתקופה האחרונה בכל מה שקשור לאלימות ולחוסר המשילות.בסיום מובא ציטוט של ויקטור הוגו מסיפרו, שממנו ניתן להסיק מהי נקודת ההשקפה של יוצרי הסרט על הסיטואציה.שאלה שעולה היא מיהם ה"גננים". ציון 7.5.
שם:איציק גורגיל:4724/07/2020 13:57:32
8/10
גור אריות נגנב מקרקס כמעשה קונדס של ילד. המשטרה יורה בו בטעות ומנסה לטשטש את זה. מכאן הכל מתדרדר.. שם הסרט יומרני לטעמי אך הסרט טוב בלי קשר ועם סוף חזק שהזכיר לי את עיר האלוהים ומראה עד כמה שכונות העוני הם חביות נפץ עם פתיל קצר..
שם:tonywגיל:5307/03/2020 22:32:11
10/10
סרט עוצמתי. אחד הטובים שנעשו בשנים האחרונות. התחושה כצופה שהמצלמה נכנסת לתוך סיפור אמיתי. אותנטי. משחק מעולה של כל השחקנים. תובנות רבות לגבי הלך הרוח ומרקם היחסים בין הקבוצות השונות החיות בשכונות החשוכות בצרפת. סרט שלומדים ממנו הרבה- וגם תמרור אזהרה לגבי העתיד.