חדשות העולם הגדול ביקורת סרט

News of the World Movie Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "חדשות העולם הגדול":
"מערבון על ארה"ב השסועה לאחר מלחמת האזרחים כמשל לימינו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר News of the World
משחק טום הנקס, הלנה צנל, מייר ויניגנהם, אליזבת מרוול, ריי מקינון במאי/ת פול גרינגראס  
הרפתקאות
ביקורת סרט לחדשות העולם הגדול מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"מערבון פיוטי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע50.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די33.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות16.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"חדשות העולם הגדול" סרטו החדש של פול גרינגאס ("זהות אבודה", "קפטן פיליפס"), הוא מערבון על סיפורים ועל הדרך בה אנחנו נעים בעולם ומספרים אותם. זהו המערבון הראשון שבו משחק הנקס בקריירה הענפה מאוד שלו. הסרט, המבוסס על רומן של פאולט ג'ילס, מתרכז בסרן ג'פרסון קייל קיד (הנקס), בטקסס של 1870, חמש שנים לאחר תום מלחמת האזרחים. הוא נודד בדרכים וקורא עיתונים לקהל שומעיו, במעין מופע בידורי נודד. במהלך המסע, הוא נתקל בילדה ג'והנה (הלנה צנגל) שמשפחתה נרצחה על ידי אינדיאנים, שהשאירו אותה בחיים וגידלו אותה. סרן קיד מתגייס כמעט בעל כורחו להביא את ג'והנה למשפחה שנותרה לה, מרחק מאות רבות של קילומטרים. המסע הזה יקרב בין הגבר הבודד לילדה העזובה, שאינה יודעת מילה אנגלית. הנקס נפלא כהרגלו גם בתפקיד הזה, והלנה צנגל, שחקנית גרמניה, שזכתה לפריצה בינלאומית בשנה שעברה עם הסרט המצוין "מחוץ למערכת", מצוינת ומרגשת.בדרך ייתקל הצמד הזה במכשולים רבים וכמעט יקפח את חייו פעמים רבות. כיאה למערבון, לא ייחסרו כאן קרבות אקדחים ושליפות מהירות, והימלטות ממוות פעם אחר פעם. הצילומים המרהיבים של דריוס וולצקי מזכירים את ימי הזוהר של המערבונים. הסרט יוצר תחושה משכנעת של מסע לעבר האמריקני אחרי השבר הגדול - מלחמת האזרחים. הגיבור הוא חייל דרומי המייצג את המצב הקשה של הדרום לאחר התבוסה הניצחת מול הצפון. כך הנוכחות של החיילים ה"כחולים" הצפוניים בדרום האמריקני שבו מתרחשת רוב העלילה, מהווה תזכורת מתמדת לכך שהמלחמה היא דבר מתמשך. למרות שנגמרה רשמית, הרי השסע העמוק באמריקה קיים. דמותו של סרן קיד, הדרומי המובס, הופכת לסמל לאפשרות לפיוס בין המחנות. בתפקידו כקורא עיתונים הוא מתווך את המציאות המקומית והארצית לקהל שומעיו, ומשמש גם קול ממתן כאשר הקהל מביע עוינות גלויה ל"כחולים".
העיסוק בסיפורים חדשותיים ובדרך בה חדשות "נוסעות", תרתי משמע, מעורר כמובן את ההקשר העכשווי. מעניין לראות שהסיפור העיתונאי הראשון שקורא קיד הוא על מגפת דלקת קרום המוח שמשתוללת באותה עת. כזכור, הנקס היה הסלבריטי הגדול הראשון שחלה בקורונה. באחת מהאפיזודות המרכזיות והסמליות בסרט, קיד וג'והנה נתקלים בקבוצה שחוטפת אותם עבור סיפור: מנהיג הקבוצה רוצה שסרן קיד יקרא בפני הקהילה שלו, אך לא את העיתונים שהוא נושא אתו, אלא עיתון שבו מתוארת הקהילה שלו, ה"עולם החדש" שאותו הוא בונה. בעולם החדש הזה אין מקום למקסיקנים, שחורים ואינדיאנים. גם לא לעדרי התאו, הסמל של המרחב האמריקני, שאותם שוחטים וגופותיהם מוטלות בכל מקום.קשה שלא לראות בקהילה הזאת משל לאירועים עכשוויים בארצות הברית. העיסוק בעיתונות כמייצגת מציאות אלטרנטיבית של קהילה בעלת ערכים גזעניים ובדלניים אינו רחוק מעימותים פוליטיים בני זמננו, ולא רק בארצות הברית. בסרט, סרן קיד יוצר מהומה בתוך הקהילה הזאת ומנסה להראות להם דרך אחרת לראות את המציאות מחוץ לתפיסה הצרה שמוכתבת להם על ידי מנהיג פנאטי. החשיבות של הסיפור היא מרכזית. זוהי גם המילה הראשונה באנגלית שג'והנה לומדת.
הקשר המתהווה בין הגבר הבודד לילדה הנטושה נבנה בהדרגה תוך המסע המשותף. באחד הקטעים היפים בסרט, העוסק בשפה ובתפיסת עולם, הם מלמדים זה את זה : היא מלמדת אותו מילים בשפת השבט האינדיאני שבו חיה, והוא מלמד אותה מילים באנגלית. השפה היא גם שער לדרך בה תופסים את העולם. בעוד התפיסה המערבית המיוצגת על ידי השפה האנגלית מתמקדת בקו הישר, במסלול הליניארי, מכאן לשם, הרי התפיסה האינדיאנית מדברת על מעגל.הסרט רומז לכך שהאינדיאנים, שהובסו על ידי האדם הלבן, הם מקור לידע חשוב. תפיסת עולמם נשמרת על ידי הילדה הלבנה שגדלה אצלם, והתושייה הרבה שלה משקפת את היכולת שלהם לחיות במרחב שאותו גזלו מהם. המתיישבים גזלו מהאינדיאנים את אדמתם ואז האינדיאנים הרגו את המתיישבים שגזלו מהם את האדמה. מעגל הדמים הזה מסתיים בתבוסת הילידים, שנראים בסרט בסצנה קצרה, מותשים ונסוגים.המערבון היה תמיד ז'אנר פוליטי וקשה שלא להבחין שגם כאן, הסיפור על ארצות הברית במאה ה-19 מתפקד גם כמשל לימינו הסוערים. גם היום, הסיפור העיתונאי הוא מרכזי בהבניית המציאות וכל ציבור בוחר באיזה סיפור להאמין. החזרה למערבון הקלאסי היא דרך יפה לספר סיפור על מהותה של אמריקה. הקשר בין הגבר לילדה, שהופך בהדרגה לקשר אבהי, הוא גם הדרך לריפוי הטראומה של שניהם. שתי הדמויות מייצגות, כל אחת בדרכה, את המצב הפוסט טראומטי של הניצולים. הסרט מציג בצורה פיוטית ויפה את הדרך לריפוי. היא עוברת דרך סיפורים, המוצגים ומומחזים מול קהילת שומעים. הסיפורים שאותם נבחר לספר יכולים להביא למחלוקת ופילוג, או לעורר תקווה לעתיד הרמוני וטוב יותר. "חדשות העולם הגדול" מספר את הסיפור הזה בצורה יפה ומרגשת.
חדשות העולם הגדול - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4906/08/2021 09:15:35
7/10אייקון ציון
שילוב של שונה ושבלוני. סיפור אנושי ששייך לז''אנר אחר יחד עם אלמנטים מוכרים של המערבונים לדורותיהם. ג''פרסון קיד הוא קצין לשעבר שלחם במלחמת האזרחים. כיום לפרנסתו הוא עובר מעיר לעיר ומקריא לתושבים את החדשות מתוך העיתונים. באחת הנסיעות שלו ,הוא פוגש ילדה יתומה שאינה דוברת אנגלית שחוותה טרואמה והיתה בשבי אינדיאנים במשך מספר שנים. לאחר שניסה ולא הצליח למצוא עבורה בית, כעת שניהם עושים את דרכם הארוכה לדודה ולדוד של הילדה. בדרך הם פוגשים פורעי חוק ונאלצים להילחם על חייהם. היופי הוא בקשר שנוצר בין ג''פרסון לבין הילדה למרות קשיי השפה. אירוע שמתרחש לקראת הסוף מביא לפעולה אחת אחרונה של ג''פרסון ובכך מסתיים הסיפור. הסרט נעים לצפייה הרבה בזכות משחקו של תום הנקס , למרות שלא מדובר ביצירה מפוארת. ציון 7.5.
שם: motekooגיל: 6211/04/2021 22:20:35
8/10אייקון ציון
סרט חמוד, נהנתי מכל רגע. אסור לוותר.טום הרציני כמו שאני אוהב. שחקנים טוב,תלבושות ונופים, מעניין, הכל מצויין. מקבל 8 בסולם MOTEKOO
שם: איציק גורגיל: 4715/02/2021 11:30:13
8/10אייקון ציון
בעולם של עודף מידע ופייק ניוז נחמד לצפות בתקופה שאפילו עיתונים היו נדירים ונוודים היו מעבירים את החדשות. טום הנקס לא מאכזב כמעט אף פעם והתפקיד נראה תפור עליו אבל התגלית האמיתית היא הילדה שבמעט מילים מעבירה הרבה. נהניתי.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי הרפתקאות
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Home 20231ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction3מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט