משחק המלכים ביקורת סרט

The Royal Game Movie Review

תמונת כתבמיכל ליבר רונן על "משחק המלכים":
"מסע פסיכולוגי מבריק, מרתק ולא צפוי בתעתועי השיגעון"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Royal Game
משחק אוליבר מסוצ'י, רולף לסגרד, אלברכט שוך, בירגיט מיניכמאייר במאי/ת פיליפ שטולצל  
זר
ביקורת סרט למשחק המלכים מאת מיכל ליבר רונן | כתבת קולנוע
ציון המבקר
"עוצמתי ומהפנט"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע73.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די13.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות13.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"ספרי לי מוזה על אותו איש חכם שלאחר שהחריב את טרויה, הקריה הקדושה, נדד למרחקים. פקד עמים רבים וסבל מכאובים רבים על פני הימים במאמציו למלט את נפשו ולהשיב את אנשיו לארצם אך כל עמלו היה לשווא.." נאמר בתחילת הספר "מסעות אודיסיאוס", אודות הגיבור המקולל שרוצה לשוב הביתה אך נאלץ לשוטט בימים בספינתו. בסופו של דבר הוא מצליח לשוב הביתה, אך יש לכך מחיר. ספר זה אהוב על גיבור הסרט המבריק, שמזדהה עם דמותו של אודיסיאוס, שתחבולת הסוס הטרויאני היא המצאתו הידועה. באורח אירוני גורלם של השניים הופך להיות זהה בעקבות המציאות שנכפתה עליהם."משחק המלכים" הוא אחד השמות למשחק ידוע והמורכב, שחמט. זהו משחק שדורש מהמתמודדים כושר ריכוז גבוה יחד עם מאמץ מוחי רב. הסרט "משחק המלכים" הוא עיבוד לספרו של הסופר היהודי-אוסטרי שטפן צוויג מ-1941, "נובלת שחמט" אודות משחקי שחמט מבריקים המתרחשים על סיפון ספינה בין שתי דמויות, אחת משכילה והשנייה פועלת בצורה אינטואיטיבית. כל זאת על רקע עליית הנאצים לשלטון ומעשיהם. ספרו של צוויג מתכתב עם מצבו כיהודי שנאלץ לעקור את עצמו ואת אשתו בשל מוצאו היהודי וזמן קצר לאחר שסיים את הספר הוא ואשתו התאבדו.
הסרט מתרחש בשני צירי זמן מקבילים. האחד, ב-1938 והשני בסיום המלחמה. העלילה מתמקדת בדר' יוזף ברטוק, נוטריון נאה ועשיר שבלילה אחד מתהפך עולמו. רגע אחד הוא מאושר ורוקד עם אשתו האהובה בנשף וכמה שעות לאחר מכן מוחזק על ידי הנאצים. ברטוק, שמחזיק במידע אודות כספים רבים של לקוחותיו, מובל על ידי הגסטפו למלון "מטרופול". הגסטפו מנסה לדלות ממנו את פרטי החשבונות ולאור סירובו של ברטוק נוקט ב"טיפול מיוחד". טיפול זה הוא כליאתו של ברטוק בחדר המלון במצב בידוד. הוא אמנם מקבל מזון, מתקלח, בגדיו מכובסים והכל נראה תקין אך הבדידות אוכלת ומייסרת אותו. רצונם הוא לשבור את נפשו ושפיותו ולפקפק בעצמו ובחייו עד שכבר לא ידע מי הוא. כפי שאומר ברטוק בסרט: "הם קניבלים, קצבים. הם לקחו את מלון הפאר הטוב ביותר, הם לובשים חליפות משובחות. הם מדברים גבוהה גבוהה, אבל אני ראיתי מי הם באמת! ההתנהגות שלהם גסה ודוחה, המטרה שלהם היא חורבן והשפה שלהם היא אלימות".לאחר שברטוק עומד להיכנע, מזדמן לידיו ספר על אודות שחמט, משחק שלא שיחק מעולם. "אנחנו הווינאים אוהבים מוזיקה, ספרות טובה, נשים יפות, אוכל משובח. שח הוא בילוי לגנרלים פרוסים משועממים", הצהיר בתחילת הסרט. אך דווקא ספר אודות משחק זה, "משחק שבו אתה כותש את האגו של היריב", הוא שמציל את חייו מהשעמום ומעורר בו את הסקרנות והתשוקה לחיים. הוא מצליח להכין כלי משחק מאולתרים מפיסות לחם יבש אותם צבע בלבן עם משחת הגילוח ובעזרת מוחו לתרגל את המידע מהספר. לכן למרות העינויים הפיזיים והנפשיים שהוא עובר, השחמט עוזר לו לצלוח זאת ולא ניתן לשבור את רוחו.
ציר הזמן השני מתרחש בעת הפלגת אנייה לאמריקה, כשמסתבר שברטוק שינה שמו למקס ואן לוון. על האנייה מתגלה ברטוק כאדם מעורער נפשית, עצוב ומסכן. אך כשהוא מגלה שמתקיים משחק שחמט, חושיו מתחדדים וכישרונו הייחודי מחזיר לו את בטחונו העצמי ומצד שני גם את האובססיה המטורפת.העיבוד המוצלח של הספר (אלדר גריגוריאן) יחד עם הבימוי המקצועי והקצבי של פיליפ שטולצל ("גתה") והמוזיקה המדויקת (אינגו לודוויג פרנזל) יוצרים יצירה פסיכולוגית מרתקת, חזקה, מהפנטת ומתעתעת. שטולצל מצליח להכניס את הצופים לתוך נבכי מוחו של ברטוק ולתהות האם מה שמתרחש אכן מתרחש או שמא זהו תעתוע. המעברים בין תקופות החיים השונות – חייו הנהנתניים לפני הכליאה, חייו הסגפניים בזמן היותו כלוא וחייו כיום על סיפון האנייה כשתיין עצוב - מעבירים את השינויים הרבים שהתחוללו בחייו של ברטוק ואת הקושי להסתגל אליהם, קושי שמאפיין את חייהם של מרבית ניצולי השואה שממשיכים לסבול מסיוטים ופחדים לאחר מה שעברו.רוב סרטי השואה מראים את שהתחולל במחנות, אך מעטים מראים את ההסתגלות לחיים של הניצולים. לכן יש חשיבות רבה לסרט זה. בתפקיד הראשי אוליבר מזוצ'י ("הוא חזר") בהופעה מהפנטת ואמינה. הסצנות בהם עובר ברטוק התמוטטות רגשית וסצנות הטירוף שאוחז בו סוחפות, מרגשות ומרשימות.
משחק המלכים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5202/03/2024 09:37:10
7/10אייקון ציון
מפתיע ומתעתע. אווירה פילם נוארית יחד עם צילום נהדר ,שמשאירה את הצופה סקרן. מציאות ודימיון מתערבבים באופן שמזכיר במידה כזו או אחרת את "שאטר איילנד". מתחיל כסיפור היסטורי של ה"אנשלוס" ,אך ככל שמתקדם מקבל אופי של מותחן פסיכולוגי. לסיכום: מהנה. ציון 7.5.
שם: עומרגיל: 4008/10/2022 15:10:26
8/10אייקון ציון
דרמה מעולה נוספת שמציגה את זוועות הנאצים, הפעם בדגש להשפעה הפסיכולוגית.
שם: מוניגיל: 7108/06/2022 16:04:39
9/10אייקון ציון
סרט דרמה מעולה , משוחק מצויין ועם מסר ברור: אין מחסור ברוע בעולמנו!
קישורים
חץ משחק המלכים (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט