פריסילה ביקורת סרט

Priscilla Movie Review

תמונת כתבתמר שרה שלומוביץ' על "פריסילה":
"תצוגה חד צדדית שפוגעת באמינות הסרט ובמסרו"
  שתף/י
פוסטר Priscilla
משחק קיילי ספייני, ג'ייקוב אלורדי במאי/ת סופיה קופולה  
ביוגרפיה
ביקורת סרט לפריסילה מאת תמר שרה שלומוביץ' | כתבת קולנוע וטלוויזיה
ציון המבקר
"ייצוג לוקה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.6/10
?
מדד פופולריות
3.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע70.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די20.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
שנה וחצי לאחר יציאת הסרט "אלביס" של באז לורמן, מגיע הסרט "פריסילה" של סופיה קופולה ("אבודים בטוקיו"). בעוד הסרט של לורמן השתדל לשמר את תדמיתו הטובה של המלך תוך היצמדות למציאות, נראה שסרטה של קופולה דאג לעשות הכול כדי לנפץ את אותה תדמית. "פריסילה" מציג לנו את סיפור הזוגיות של אלביס ואשתו לשעבר דרך נקודת המבט שלה, ומגלה צדדים חדשים שרבים לא הכירו בדמותו, אך בסופו של דבר המסירות הנחרצת להצגת צד אחד בלבד פוגעת באמינות הסיפור ובאותו המסר שהוא מנסה להעביר.אין הרבה שלא נאמר על מלך הרוקנרול. אלביס פרסלי הולל ושובח בחייו ובמותו, ותהילתו הדהדה ברחבי העולם גם בלי ששר תו אחד מחוץ לאדמת ארצות הברית, וניכרת עד היום, 46 שנה אחרי מותו. אמנם במהלך 42 שנות חייו צפו לא מעט שמועות שליליות סביב שמו, אך אלביס זכור בעיקר בזכות שיריו הנוגעים, קולו הייחודי והופעותיו פורצות הדרך, ושמו עולה לרוב בהקשרים חיוביים. העובדות הפחות ראויות להערצה על הזמר האהוד אינן סוד: התמכרות לסמים, בגידות באשתו, בזבוז כסף וניהול גרוע, אבל הסרט של סופיה קופולה מביא לחזית את אותם דברים דרך זווית הראייה של פריסילה.
פריסילה בולייה פגשה את אלביס ב-1959 כשהיא הייתה נערה תמימה בת 14, והוא היה אליל רוקנרול בן 24. הרומן בין השניים נתפס בעין עקומה מצד הציבור עקב פער הגילאים שהיה יוצא דופן אפילו אז, אך למרות זאת סיפורם זכור לעולם כסיפור האהבה המשמעותי ביותר בחייו של אלביס. השניים נישאו ב-1967, ונשארו יחד 6 שנים נוספות, במהלכן נולדה להם בת - ליסה מארי פרסלי, שנפטרה באופן מצער בשנה שעברה מדום לב כשהיא רק בת 54. ב-1985, פריסילה הוציאה לאור ספר זיכרונות בשם "אלביס ואני", ובו שפכה אור על צד של אלביס שהיה פחות ראוי להערצה. סופיה קופולה, בתו של הבמאי האגדי פרנסיס פורד קופולה (סרטי "הסנדק"), ראתה בספרה של פריסילה זווית חשובה שלא מיוצגת מספיק והחליטה לקחת על עצמה את המשימה להביא אותו למסך הגדול.הסרט של קופולה מציג את החיים עם אלביס כגיהינום. פריסילה ממלאת תפקיד של מעין 'בובה' בחייו של הכוכב, שכל צעד בחייה מונע על פי רצונותיו ומותנה באישורו; החל מהבגדים שתלבש, האיפור וצבע שיערה ועד למתי יתראו ומתי יקיימו יחסי מין. אלביס של קופולה הוא אגרסיבי, אימפולסיבי ובוגדני. ולמרבה הצער – לא מדובר בפיקציה, והאירועים המתוארים בסרט אכן קרו. פריסילה העידה בעצמה לא פעם עד כמה אלביס שלט בחייה, כפי שמובהר בסרט, ואיך למעשה איבדה את עצמה בזוגיותה איתו. חייה סבבו סביב חייו: תחביביו וחבריו נהיו לשלה, ולקח לה זמן רב לאחר שהתגרשו להבין זאת ולבנות את זהותה האישית. אך עם כל הייצוגים החשובים, האכזבה העיקרית בסרט היא כי לכל אורכו לא מוצג לנו שבב מצדו הטוב של אלביס, אופיו האוהב והאכפתי עליו העידו רבים, כולל פריסילה עצמה. ייתכן שעם הזוהר הנרחב סביב שמו של אלביס וכל הייצוגים החיוביים שלו, קופולה הרגישה שאין צורך בהילול נוסף של דמותו, ושמוטב שסרטה ישמש במה אך ורק לעוונותיו וחטאיו.
למרבה הצער, ההשמטה הגורפת של כל דבר חיובי מאישיותו של אלביס הופך את מהלך העלילה לאבסורדית. ההתפרצויות האגרסיביות והשתלטניות שלו מגיעות ללא אזהרה ומשום מקום, וההתנצלויות והבעות החיבה ממהרות לעקוב במעבר כה חד ומגוחך עד שהעלו לא פעם צחוקים מהקהל, כשבבירור לא הייתה שום כוונה שיצחיקו. כשמיום ליום ההתעללות הנפשית שאלביס מעביר את פריסילה רק הולכת ומתגברת ואנו חשים באומללותה ובדידותה המשתווה לזו של אסירה בבית סוהר, לא מיוצג כראוי הרגש שהוביל לבחירתה להישאר איתו; רגש שהכרחי יותר מכל לשקף בסיפורים מסוג זה כדי להבין את הדמות הראשית ואת הקושי שלה לעזוב. בראיונות רבים בהם פריסילה מספרת על חייהם יחד, היא מדגישה עד כמה אהבה את אלביס, גם לאחר שהתגרשו, ותמיד דאגה לשלומו ושמרה עמו על קשר קרוב. האהבה הזאת לא מובהרת לנו בסרט, כשהסבל של פריסילה מקבל את כל הבמה. עם כל זאת, נראה שפריסילה פרסלי עצמה, כיום בת 78, שרשומה כמפיקה של הפרויקט – מאשרת את הייצוג שלה ושל בעלה לשעבר בסרט. כשנשאלה עליו באירוע בלאס-וגאס, פרסלי שיבחה את עבודתה של קופולה בטענה שהיא מדויקת ושאין לה בעיה עם דבר ממה שעשתה בה. מי שפחות הסכימה עם הביקורת הזאת הייתה בתם היחידה, ליסה מארי, שלפני מותה הספיקה לקרוא את התסריט ולבקר קשות את קופולה על כך שתסריטה "נקמני ומבזה", ולא עושה צדק עם אביה בכך שמציג אותו כ"טורף מניפולטיבי".למרות התסריט השנוי במחלוקת, ראוי לציין את מעלותיו של הסרט; הצילום מרשים עם קלוז-אפים אינטימיים ואסתטיים שמשקפים את הבדידות של פריסילה בתוך היוקרה של החיים בגרייסלנד וגם האיפור, עיצוב השיער והתלבושות נפלאים ומשווים אותנטיות לתקופה. קיילי ספייני ("זמנים קשוחים באל רויאל") משכנעת כפריסילה, וניכר שהיא מתחברת ברמה עמוקה לרגשות הקשים של פרסלי מאותם זמנים, וגם משחקו של ג'ייקוב אלורדי ("סולטברן") מעביר ביעילות את הדיוקן האפל של אלביס שקופולה רוצה להציג. סביר להניח שהמסר שקופולה ניסתה להעביר היה חזק הרבה יותר לו דאגה להציג את כל צדדי הסיפור במידה מציאותית ומשכנעת, שתיתן יותר קרדיט לפריסילה כאדם חושב שנשבה בידי הרגש והאהבה, ולא רק אסירה מבחירה.
פריסילה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ברברה סימוןגיל: 7012/03/2024 18:03:26
9/10אייקון ציון
סרט מרתק ומעניין על החיים של Priscilla and Elvis. אני מאוד אהבתי וממליצה לצפות בו.
שם: דנדיןגיל: 7328/02/2024 22:50:14
9/10אייקון ציון
סרט חביב ,ציבור שחווה את שנות ה-50,60,70, ייהנה מאוד. פחות מיועד לציבור הצעיר.
שם: רוניתגיל: 3717/02/2024 20:52:44
7/10אייקון ציון
הסרט טוב כי הסיפור עצמו מרתק המשחק של השחקנית טוב והסרט מעניין אבל למי שזוכר הייתה בסוף שנות ה-80 מיני סדרה בשם ״אלביס ואני״ שגם מבוססת על הספר של פריסיליה פרסלי והיא לדעתי טובה פי כמה מהסרט הזה כולל שחקנים מעולים
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי ביוגרפיה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט