לארס פון טרייר ממשיך בסדרת ההרצאות הקולנועיות המלומדות שלו וגם הפעם הוא שוטח לפנינו מניפסט אנטי-אמריקאי ואנטי אנושי. למי שיש כוח לצפות ב 139 דקות שבהן הוא ממשיך לשנוא את המין האנושי ולתקוף את ארה"ב להנאתו באופן ישיר, עיוור וכאילו אינטלקטואלי מוזמן להיכנס למוחו של היוצר הסוציומט אחוז הדיבוק והשנאה.בסרט הראשון בטרילוגיה "דוגוויל" הוא הצליח לעלות לי העצבים וליצור את אחד מסרטי השטנה הגדולים ביותר מאז סרטי התעמולה הנאצית. כדי לגוון, ב"מנדרליי" הוא מחליט להתעסק בגזענות ועבדות, ובעיקר מצליח להוציא מהקהל פיהוק. ככה זה שכל מה שיש לך להגיד נאמר כבר מנקודת מבט אישית ואנושית על ידי יוצרים אפרו-אמריקאים חכמים כשבראשם ספייק לי. פון טרייר כושל במשימתו כאשר הדרך שבה הוא בוחר לשטוח את האמירות שלו נטולות כול מגע אנושי ובסופו של דבר הרבה יותר תיאורטיות והרבה פחות קולנועיות.
פרסומת
פון טרייר שלא מרבה לצאת מגבולות מדינתו, דנמרק, לא אוהב את ארה"ב. הוא אף פעם לא ביקר בה אבל הוא יודע שמספיק לראות חדשות וללמוד שהאמריקאים עושים בעולם ככול העולה על רוחם למטרותיהם שלהם ולרווחתם. כן, האמריקאים המרושעים חושבים שהם יודעים מה טוב בשביל כולם והם ידאגו להשליט את ראיית העולם שלהם גם בכוח הזרוע אם צריך. כן, לאמריקאים יש כוונות טובות אבל לא תמיד הם מתאימות לאנשים שעליהם הם כופים את אותם כוונות.בתו של הבמאי הג'ינג'י הבלתי נסבל רון האוורד, ברייס דאלאס הווארד התגלתה (לצערנו) לפני יותר משנה בסרט "הכפר". פון טרייר בדרכו הערמומית ליהק את בתו של היוצר הקפיטליסטי והשמרני והופך אותה לכלי ניגוח באביה שייצר השנה את אחד הסרטים השמרניים, הקפיטליסטים והדוחים ביותר של העשור האחרון, "סינדרלה מן". ברייס דאלאס הווארד, מחליפה את ניקול קידמן שסירבה להמשיך ולגלם את גרייס. כמו כול השחקניות שעובדות עם פון טרייר כנראה גם לה הספיקה המפגש הייחודי והחד פעמי עם חולה הנפש הדני.
העלילה מתרחש בשנת 1933. גרייס מגיעה ל"מנדרליי", אחוזה כפרית במדינת אלבמה. למרות שהעבדות בוטלה לפני 70 שנה, באחוזה השמרנית העבדות והעינויים עדיין קיימים. גרייס מחליטה להישאר באחוזה ולשנות את דרך החיים של תושביה. להפתעתה היא מגלה שעבדים לא ממהרים לשנות את דרך חייהם ושטוב להם תחת המשטר הדיקטטורי האלים שבו הם חיים. גרייס מחליט להשתמש בצבא הגנגסטרים של אביה כדי לשנות את דרך החיים של תושבי האחוזה.בדיוק כמו "דוגוויל" גם כאן תפאורה היא במה, רצפה צבועה עם מעט מאוד עזרים ואביזרים. גם כאן המשחק הוא מאוד תיאטרלי ופחות קולנועי. פון טרייר נאמן לכללים שהוא הציב לעצמו ביצירת הטרילוגיה שאמורה להיחתם עם הסרט השלישי ששמו יהיה "וושינגטון". פון טרייר בלי לשים לב שוטח לפנינו ראיית עולם לבנה וגזענית. האמירה שלו היא שטוב לאנשים שחיים תחת אלימות וכיבוש וכאשר משחררים אותם בכוח מאותו משטר אכזרי הם מאבדים את עצמם לדעת כי אין להם מושג מה לעשות עם החופש. פון טרייר נאמן לעולם נטול תקווה שאין בו דמויות חיוביות. שהכוונות הטובות הן רצחניות ושהאמריקאים הם האנשים הרעים ביותר עלי אדמות, גם אם הם לא מתכוונים לזה."מנדרליי" מיועד רק למעריציו של הבמאי ולסטודנטים ומרצים לפילוסופיה וסוציולוגיה. מי שמעניין אותו לחקור את הפילוסופיות הדתיות/נוצריות, החברתיות והפוליטיות של פון טרייר ישמח לנעוץ שיניו ביצירה הקולנועית המעוותת הזו. מעבר לזה אין שום סיבה אמיתית לצפות בדני גלובר הוותיק וקבוצה של שחקנים בריטים ממוצא אפריקאי משפילים את עצמם בסרט דמגוגי משעמם זה. נראה שפון טרייר רצה ללחוץ על היבלת הכי גדולה של האומה האמריקאית ולעורר כמות גדולה של רעש אבל התוצאה פשוט לא מעניינת. "מנדרליי" לא שונה מסרטי הפורנו שחברת ההפקה שפון טרייר מפיקה מהצד. שניהם מוצרים זולים וגסים שכל מטרתם היא לשמש פורקן. הצרה היא שהצפייה ב"מנדרליי" ממש לא מספקת.