לילה טוב ובהצלחה ביקורת סרט

Good Night, and Good Luck Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "לילה טוב ובהצלחה":
"חשוב ומכובד"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Good Night, and Good Luck
משחק דיויד סטראטאירן, רוברט דאוני ג'וניור, פטרישיה קלרקסון, ריי וייז, פרנק לאנגלה, גף דניאלס, ג'ורג' קלוני במאי/ת ג'ורג' קלוני  
דרמה
ביקורת סרט ללילה טוב ובהצלחה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"חשוב ומכובד"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע25.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די50.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות25.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ג'ורג' קלוני מתבסס כאחד האנשים החשובים ביותר בהוליווד בעשור הזה וכנראה אחד היוצרים הפוליטיים והנועזים ביותר שקיימים בעיר הסרטים. אחרי שהתגלה כבמאי לא רע בכלל בסרט הביכורים המרשים "וידויים של מוח מסוכן". הוא חוזר עם סרט שני שזוכה בפרס התסריט והשחקן הטובים ביותר בפסטיבל ונציה היוקרתי, פותח את פסטיבל הסרטים הנחשב בניו-יורק, מועמד לארבעה פרסי גלובוס ומועמד לששה פרסי אוסקר. אז מה אם הסיכויים שהוא יצא אוחז בפסלון המוזהב נמוכים? עדיין מדובר בהישג מרשים למדי.אם חשבתם שקלוני יזכה לתהילה בדרך הקלה באיזה סרט קיטשי הוליוודי או הפקת ענק מרהיבת עין דוגמת קווין קוסטנר, מל גיבסון ורוברט רדפורד אתם טועים לחלוטין. הוא יותר קרוב לקולנוע הפוליטי של וורן בייטי ("האדומים" ו"בולוורת") ולאיפוק של קלינט איסטווד. קלוני יוצר סרט מאוד פוליטי ומאוד מרוסן. לא מספיק שמדובר במניפסט פוליטי הוא גם מצולם בשחור לבן תחת עינו המבריקה של רוברט אלסוויט, (הצלם הקבוע של פול תומאס הנדרסון - "לילות בוגי", "מגנוליה", "מוכה אהבה"), שעושה בסרט זה את אחת העבודות הצנועות והמרשימות ביותר של השנה.
הסרט שמתנהל בקצב הג'אז מתרחש בשנת 1953. הטלוויזיה האמריקאית רק החלה את דרכה, והעימות הנצחי בין חדשות לבידור נמצא בראשית דרכו. אדוארד ר. מורו הוא מנחה תוכנית אקטואליה מוערך ביותר ברשת CBS ובטלוויזיה האמריקאית בכלל. התוכנית שלו היא מהנצפות ביותר לא בגלל ראיונות העומק עם פוליטיקאים או כתבות תחקיר חשובות. הוא פופולארי בעיקר בזכות הראיונות עם סלבריטאים וכוכבי במה ותיאטרון בזמנו כמו ליבראצ'י. האירועים הפוליטיים המתרחשים תחת אפם של מורו ושל המפיק הקבוע שלו, פרד פרינדלי, גורמים להם לנקוט בכמה צעדים שנויים במחלוקת שיסכנו את הקריירה שלהם, יכניסו את CBS להיסטריה קלה ולבסוף ישנו את העתיד של ארה"ב ויהפכו לאחד האירועים התקשורתיים המכוננים של ההיסטוריה המודרנית.באותם השנים הסנטור ג'ון מקארתי היה אחד הנציגים הבולטים של הממשל האמריקאי. הוא לא היה נשיא ארה"ב או אישיות בכירת דרג, אלא סנטור רפובליקני טרי שהחליט לנהל "צייד מכשפות" כנגד כל דמות ציבורית או לא ציבורית שנחשדה כבעלת נטיות קומוניסטיות. מקארתי רדף והרס את חייהם של אנשי צבא ובידור ורבים מצאו את עצמם גולים מחוסר ברירה מחוץ לגבולות ארה"ב. מורו וצוותו החליטו לשים קץ להשתלחות חסרת הרחמים של מקארתי שניזונה בקלות מהפרנויה של האזרחים התמימים והבורים מפני הקומוניזם. קלוני והתסריטאי השותף גרנט הסלוב מתמקדים בתסריטם באופן שבו נעשו התוכניות ההיסטוריות שבעצם מוטטו את מקארתי וחשפו את שיטת העבודה שלו שלא התבססה על עובדות אלא על הפחדות והפצת השקרים.
למה דווקא בתחילת המאה העשרים ואחת נזכר קלוני להתמודד עם הנושא הטעון הזה? אולי כי יש תחושה שהתקשורת הפסיקה לעשות את עבודתה. החדשות הפכו לבידור חלול ורדוד. אף אחד כבר לא שואל שאלות אמיתיות ומעוניין להתמודד עם האמת. אולי כי התקשורת בארה"ב, בישראל ובעולם כולו הפכה לכלי שרת של פוליטיקאים. העובדה שבימינו כלי השרת היחיד שמסוגל להגן על האזרחים ולחשוף את פרצופם האמיתי של הפוליטיקאים מעדיף לספק לו רק בידור ולסמם אותו. "לילה טוב ובהצלחה" מעלה שאלות חשובות על מערכת היחסים בין תקשורת, הון ופוליטיקה, שאלות שבוערות היום הרבה יותר מאי פעם. לחשוב שרק לאחרונה תוכנית התחקירים "עובדה" והזכיינית "קשת" עלו לכותרות בשל אי שידור תחקיר בגלל בעלי עניין, צריכה להדליק נורה אדומה."לילה טוב ובהצלחה" הוא לא רק מפגן מרשים של בימוי, תסריט וצילום. יש בו צוות שחקנים מעולה שעושה עבודה מבריקה ורבת עוצמה. השחקן דיוויד סטראת'רן מועמד לאוסקר על תפקידו כאדוארד ר. מורו. סטראת'רן משתלט על המסך בהופעה כריזמטית מרשימה. לצידו ג'ורג' קלוני כפרד פרנדלי המפיק הנאמן. עוד תמצאו את ג'ף דניאלס, פטרישיה קלרקסון, רוברט דאוני ג'וניור, פרנק לנגלה, ריי וייז וקטעי ארכיון בכיכובו של הסנטור ג'ון מקארתי וקורבנותיו. לפי דעתי הופעת האנסמבל הטובה ביותר של השנה האחרונה. התזמון המדויק, התסריט הקולח, השיחות שמתנגנות כמו מוסיקת ג'אז. אין הרבה שחקנים שהיו יכולים לבצע את העבודה המאופקת והמרשימה שהצוות הזה מבצע."לילה טוב ובהצלחה" לא מתאים לכול אחד. זהו מניפסט פוליטי אינטליגנטי ועם זאת יש בו המון אהבה לאנשי התקשורת ולעבודתם. זהו סרט שהרעיונות שלו נמצאים במרכז העניינים וזה עלול להפריע לאנשים שרוצים לראות דרמה הוליוודית רגילה ולא להתמודד עם פוליטיקה בשעת ערב כשהדבר היחיד שמתחשק זה לנקות את הראש. "לילה טוב ובהצלחה" הוא הסרט הטוב ביותר על עולם התקשורת מאז "Network" הקלאסי משנת 1979, וזה אומר דבר אחד - מדובר באחד הסרטים החשובים ביותר שתראו השנה בבתי הקולנוע.
לילה טוב ובהצלחה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: סשה פרוניןגיל: 1709/05/2006 14:00:52
8/10אייקון ציון
מי אמר שאי אפשר לעשות דרמה פוליטית שגם תיהיה מעניינת אך עם זאת קצר וקולעת? ג'ורג' קלוני מביים פה סרט פוליטי על תפקידה של מערכת החדשות במדינה. בתקופת צייד המכשפות החדשות היוו חלק חשוב ביותר במאבק נגד הסנתור ואף הצליחו לעצור אותו. אך כיום בימים שלנו חדשות כבר לא נוקטות עמדה וכמו שאד מורו אומר "הטלויזיה תהפוך לסתם קופסא אם חוטים". המשחק מצויין, התסריט טוב והבימוי נהדר. אם זה עידן וילנצ'יק צודק בזה שלעיתים הסרט נראה כמו כתבה ארוכה עובדתית ומייבשת אך לפי דעתי זה לא כל כך מפריע לראות את הסרט. לסיכום, סרט פוליטי חשוב מאוד שלפי דעתי היה צריך לזכות בכמה אוסקרים וחבל שלא זכה.
שם: שלמה גבעגיל: 5901/04/2006 10:07:22
7/10אייקון ציון
מצטרף לביקורת של עידן וילנצ'יק, שוודאי מבטא אותה טוב ממני. לרב הקהל אני ממליץ להמתין להקרנה בערוצי הטלויזיה. הסרט אינו מוסיף שום מימד שלא טופל בסרטים קודמים על המקארתיזם, אך הוא משום תזכורת בעיתה.
שם: עידן וילנצ'יקגיל: 3203/03/2006 10:03:17
7/10אייקון ציון
סרט שמתפקד ככתבת תחקיר מסוגננת וסובל מיובש עובדתי מעיק וממנעד רגשי מצומצם ביותר. יש להעריך את העיסוק בנושא באופן שאינו מתחנף ואינו מתפשר,אך זהו סרט שמעניק מעט מאד הנאה לצופה ויש בו חומרה ורצינות שמונעים ממנו לחלחל והוא נותר בגדר סרט שיש לו הדרת כבוד אך אינו יוצר קשר רגשי עם הצופה. זהו סרט אינטיליגנטי, מאתגר אך לצופה שאינו מושכל בהשתלשלות האירועים איו סיבה אמיתית להתחבר אליו. השימוש המופרז בקטעי ארכיון והנטייה לדמגוגיה הם בעוכריו של הסרט שעוקר כל נסיון למלודרמה במשמעת עצמית חמורה ונדירה,אפילו ספרטנית. הסרט חסכוני,אינו מתפלסף ורלוונטי גם לימינו אבל כמוצר בידורי הוא אינו מספק ,ייתכן שזו כוונתו,אך זה גורם מפריע ועקרוני.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט