חדשות קולנוע וסרטים

הזאב, החלום האמריקאי וה.. תעמולה הסמויה?

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מה קורה בהוליווד?

בימים אלו מציגים באקרנים שני סרטים על נוכלים יהודיים - אירווינג רוזנפלד ב"חלום אמריקאי" וג'ורדן בלפורט ב"הזאב מוול-סטריט". הוליווד מרשה לעצמה להציג יהודים רעים? הרי תיאוריות הקונספירציה טוענות שהוליווד טובה ליהודים.

[*]

ואולי בעצם, מדובר בנמשל נסתר?

כשצפיתי בשני הסרטים, עלה במוחי מאמר מ-99 'של וויליאם א. ה. מאייר (Meyer), בו הוא טוען כי ישנה תעמולה סמויה וגלויה לטובת העם היהודי בסרטים הוליוודיים. אחד הטיעונים של מאייר הוא שכשדמויות יהודיות מוצגות כאנטי-גיבורים (הוא מדבר על גנגסטרים, כמו בסרטים "באגסי" ו"קזינו") הן מקבלות יחס מיוחד. לפי מאייר, אנטי-גיבורים יהודיים מוצגים לא רעים מטבעם ותהליך הנפילה שלהם מתחיל לא מפני שהם עוברים על החוק האמריקאי, אלא מפני שהם עוברים על חוק המוסר היהודי, כמו חטא הגאווה או התבוללות. זה יהיה מהמסרים התעמולתיים של הסרט.

הכצעקתה?

כמובן שזהו מאמר מאוד שנוי-במחלוקת. בעקבותיו, מאייר הואשם באנטישמיות. אני לא מאמין באמיתות של הטיעונים של מאייר לתעמולה יהודית סמויה בהוליווד, וספק שהוליווד תרשה לעצמה ליצור תעמולה יהודית ועוד כזו נגד התבוללות. אצל דיוויד או. ראסל ( במאי ותסריטאי "חלום אמריקאי") אולי אפשר לטעון למסר יהודי, כבן לאב יהודי ואם נוצרייה, אבל לא נראה שמסר נגד התבוללות הוא בראש דאגותיו ובמקרה של "הזאב מוול-סטריט", ווינטר וסקורסזה אינם יהודים ולכן לא אמור להיות שום רצון להפיץ מסרים כאלו. ועם זאת... בואו נבדוק זאת.

ילד טוב ירושלים

[*]

למרבה הסקרנות, באמת בשני הסרטים ישנה הקפדה להראות את התמימות הראשונית של שתי הדמויות. רוזנפלד מספר שהחל את קריירת ההונאה שלו כילד שניפץ זגוגיות כדי שלאביו הזגג תהיה עבודה. זו עברה על החוק, אבל בסרט זה מוצג כחמוד ובעל כוונה טובה. הוא רק רצה לעזור לאבא. אגב, זה לא מה שקרה במציאות. מקס וויינברג (רוזנפלד האמיתי) נכנס לעסקי הזגגות של אביו רק כאדם בוגר, פחות תמים ופחות חמוד.

בדומה, ה"זאב" מתחיל ברצף מאוד ארוך של סצנות מאוד ארוכות בהן רואים את בלפורט הישר והתמים מתחיל את עבודתו הראשונה בוול-סטריט. הוא חוטף על הראש ממנהל זוטר,פוגש את מי שיהיה מנטור ההונאה וההתמכרויות שלו (מת'יו מקונוהיי בתפקיד לא נחוץ), וכו' וכו'. שום-דבר לא ממש קורה ברצף הארוך הזה. זה פשוט קטע ארוך שאומר שבלפורט היהודי לא ממש אשם, הוא בא מבית טוב והסביבה הרעה הפכה אותו לנוכל. לאחר משבר השוק, בלפורט מפוטר, כשהוא עדיין תמים וישר - אז מה דחף אותו להיות נוכל, לפי הסרט?

נפילת ממלכת יהודה

לאחר מכן ישנה סצינה בה כשבלפורט מחפש עבודה חדשה דרך מודעות העיתון, אשתו (הנוצרית) היא זו שמתעקשת שהוא צריך להמשיך לעבוד כברוקר. הוא אומר שלא מעסיקים ברוקרים כרגע, אך היא חוטפת את העיתון ומיד מראה לו מודעת דרושים לברוקר. זה יהיה המקום בו הוא יתחיל לבצע את ההונאות, לפי הדרך שלמד ממת'יומקונוהיי.

אז במבט ראשון, נראה שבלפורט (רק) חצי אשם, כי ניצל הזדמנות לפי מה שלמד מהמנטור בוול-סטריט. אבל למעשה, הרגע הזה מראה שלבלפורט "התמים" היה יכול להיות עתיד שונה ונחמד יותר, אלמלא היתה זו אשתו שהראתה לו את הדרך. ואם פעם אחת לא מספיקה, לאחר מכן, גם אם עדיין מתוך כוונה טובה, היא אומרת שעצוב לה שהוא עושק אנשים שצריכים את הכסף ורק סוללת לו את הדרך לרעיון על הונאות הענק של עשירי ארה"ב. אז מי האשם כאן? אם בלפורט רק היה מקשיב לאבא היהודי שלו במהלך הסרט...

ומה ב"חלום אמריקאי"?

[*]

למה רוזנפלד מסכים לשתף פעולה עם סוכן ה- FBI? לא מפני שהוא נעצר על מעשי ההונאה שלו?למעשה, הוא בכלל לא נתפס! למעשה, זו המאהבת שלו שנעצרה ורק מפני שלא הקשיבה לו ונפלה בפח של הסוכן הסמוי. לכן גם כאן, בסופו של דבר, גם כאן כל הצרות של רוזנפלד מגיעות מהמאהבת הלא יהודייה שלו.

ייתכן שיש משהו בדבריו של מאייר? האם המתבוללות הן הגורם המזיק ליהודי המסכן?הוליווד הרב-תרבותית פועלת נגד התבוללות?

גורם לכם לחשוב, הא?
תגובותהוסף תגובה
1שמשון ודלילה דוגמא טובה אם כי במציאות גם יהודיות יכולות להוביל לתוצאה דומה. יגאל גורביץ (40) | 23/01/2014 13:46:53
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2014
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט