חדשות קולנוע וסרטים

המסר הנסתר: בין "למה דווקא הוא?" ל"נהר האדום"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
יום בהיר של שמש, אין שום לימודים, אתם וכל החברה אל בית הקולנוע נוסעים. בחרתם איזה סרט של סת' גרין או ג'ונה היל וחשבתם לכבות את המוח לשעה וחצי בשביל בדיחות ביצים ומכות בביצים. אז אני כאן בשביל לומר: 'חבר'ה עבדו עליכם, קיבלתם מסר חינוכי ובוגר מבלי אפילו להרגיש'
מראשית ימיו הקולנוע הינו תעתוע, אשליה ובעיקר מניפולציה. ז'ורז' מלייס היה הבמאי הראשון שהשתמש במניפולציה בשביל לעבוד על הקהל. תפאורה, זוויות צילום ועבודת עריכה פורצת דרך עזרו למלייס בהוצאת הקהל מהמציאות המוכרת אל תוך מסע בעולם אחר, עולם הקולנוע. הזמן עבר והקהל כבר מבין את המניפולציות הקולנועיות. מה שאתם לא יודעים הוא שככל שהקהל נהפך חכם יותר, יוצרי הסרטים נהפכו אף יותר. (מנקודה זו, אזהרת ספוילרים לסרטים "למה דווקא הוא?" ו"הנהר האדום").

אז בואו ניקח את הקומדיה הפרועה החדשה שיצאה, "למה דווקא הוא?". הסרט מספר את סיפורו של נד פלמינג, אב המנהל חברת דפוס במשבר ומגדיר מחדש את המילה מרובע, שמקבל לידיו את החבר החדש של ביתו, ליירד, בן זוג שמגדיר מחדש את המילים פתוח ונועז. כמובן שהמפגש ביניהם יוצר הרבה קללות, מכות באזורים אינטימיים ושתן של מוס. בקיצור, קומדיה קלאסית של ג'יימס פרנקו, אז לא מפתיע שהוא מככב בה.



אבל איך משתתף בסרט השחקן זוכה פרסי אמי, מועמד לפרס אוסקר ואחד השחקנים הגדולים והמוערכים שעובדים כיום בריאן קרנסטון? איך סיפור הסרט נכתב ע"י אחד הקומיקאים הגדולים כיום בן סטילר, איך הסרט הביא את ג'ון האמבורג ("פגוש את ההורים") לכיסא הבמאי, קאסט של זואי דנץ'("יצורים יפהפיים"), הקול של קיילי קוקו, סטיב אאוקי, ג'ין סימונס ומייגן מולאלי הנהדרת בהופעה הפרועה ביותר בקריירה שלה.

ובכן בשביל לעשות את זה בואו נסתכל על מקור העלילה, לפני הבדיחות. בבסיסו, הסרט מדבר על יחסים בין דורות והנתק התקשורתי, דור המסכים הצעיר וחסר הגבולות ודור שנות ה-70 שהבגרות הפכה אותו לבעל יותר מדי גבולות וחששות. כל אחד מהדורות מפחד מהשני, מושך לכיוון שלו והדרך שלו. הייזנברג.. כלומר נד מפחד מהשינוי, אפשר לראות את זה כבר בהתחלה כאשר נד מסרב לשנות את חברת הדפוס לחברת הפצה דיגיטלית. לעומתו, ליירד מסרב לשנות את אורח חייו הפרוע ומסרב לקבל 'לא' מכל בן אדם, במיוחד ממישהו כמו מר וויט.. כלומר נד.

[*]

כלומר שמעבר לבדיחות של ניקוי שירותים אוטומטיים, זהו סרט שקודם כל מנסה למצוא פתרון לבעיה שנמצאת אצלנו יום-יום. כמה פעמים שמעתם על צעירים שמכים אדם זקן המבקש מעט שקט בשביל שינה וכמה פעמים שמעתם על משפחות שמסרבות להכיר בחתנם החדש בשל אורח חייו השונה משלהם. האמירה הזו זהו הדבר שהיה חשוב לבריאן קרנסטון ובן סטילר ואולי גם לג'יימס פרנקו. כל הבדיחות מסביב, זו רק הדרך של סטילר לכבות את מוחם של הצופים. אך מה קורה בסופו של הסרט? נד לא רק משנה את דרכו ומכיר בליירד, הוא גם מלמד את ליירד כיצד לנהל את מערכת היחסים, מעביר את הלפיד לדור הבא. ליירד מצדו מלמד את נד כיצד להתקדם עם חברת הפרסום שלו. כך הם יוצרים חברת פרסום ענקית ומערכת יחסים צעירה נהדרת. הכול טוב ויפה, כך למעשה פעלה עליכם המניפולציה.

אז? עדיין חושבים שזה טיפשי מדי? אוקי, בואו ניקח את אותה התבנית של תקשורת בין דורית ל"הנהר האדום" של הבמאי האוורד הוקס, סרט הרבה יותר מוערך. למי שלא מכיר, "הנהר האדום" הינו מערבון ומסרטיו הגדולים של הבמאי בכיכובו של אחד מגדולי שחקני המערבונים ג'ון ויין. הסרט יצא לאקרנים ב-1948, כ-3 שנים אחרי מלחמת העולם השנייה וכמו כל העולם גם ארה"ב סופגת אבדות קשות.

[*]

המערבון של הוקס מדבר על תומאס דנסון, בוקר קשוח השואף להקים את חוות הבקר הגדולה בטקסס. בדרכו, דנסון מאמץ לידיו ילד צעיר בשם מתיו גארת'. מתיו שואף גם הוא ללכת בדרכי אביו ולנהל את החווה, אך נתקל בידו הקשה של דנסון שאיננו מוכן לחלוק עם הפישר הקטן את החווה. העלילה מגיעה עד למצב בו דנסון מעט משתגע, ונפתח עימות חריף בין השניים שגורם למאט לברוח מדנסון. בקליימקס של הסרט, דנסון מסכים להשלים עם מאט וגם מסכים לחלוק אתו את החווה.

ג'ון ויין נחשב בזמן הזה לשחקן קלאסי שעבר זמנו בהיותו כבר לא חתיך הוליוודי. מנגד, מונטגומרי קליפט(מאט) היה שחקן בעל שובר קופות אחד, "החיפוש" של פרד זינמן. המאבק על הובלת החווה במשבר מהווה את המאבק בין הדורות להובלת החווה הגדולה בעולם- אמריקה. בסוף המאבק, הדור הישן מסכים לקבל את מחליפו ומלמד אותו כיצד להוביל את החווה למקום טוב יותר.



ב"למה דווקא הוא?" מתבצע אותו המסר ואותו השימוש במיינסטרים בכדי לכבות את המוח ולהדליק את התת-מודע. שניהם סרטי מיינסטרים הוליוודיים, האחד מייצג את הז'אנר הפופולרי שנקרא קומדיות פרועות והשני מייצג את הז'אנר הפופולרי (אז) מערבון. ה"הנהר האדום" הוא עדיין סרט יותר טוב, אך המניפולציה הזו הצליחה להישאר. זה לא אומר ש"למה דווקא הוא?" הוא דווקא סרט ייחודי, זה קורה ברוב הסרטים שאתם צופים בהם.

לכל יוצר (שמתיימר לא לבדר בלבד) ישנה אמירה, משהו שהוא רוצה לומר לעולם והוא מכניס את זה לסרט מבלי שתדעו. אז אחרי שהסרט הסתיים ואתם בתור הארוך לשירותים בבית הקולנוע, תחשבו גם על מה שנובע מהסרט, מה שיוצרי הסרט מנסים להוכיח לכם. בצורה הזו אתם לא רק תכבו את המוח, אלא גם תבינו את כוונת היוצר.
מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2017
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט