השילוב של הבמאי ג'יימס קמרון וכוכב האקשן ארנולד שוורצנגר הביא לנו השבוע לפני 30 שנה את אחד מסרטי האקשן וסרטי ההמשך הגדולים והאהובים בכל הזמנים. אורטל אדיב חזרה ל"שליחות קטלנית 2" - הסרט שהצליח לשלב אפקטים חדשניים, דמויות בלתי נשכחות, רפליקות מצוטטות, הוביל לחשש מהשתלטות טכנולוגית על האנושות והזניק את הקריירה של הבמאי שיצר את הסרטים המצליחים קופתית בהיסטוריה ושל מושל קליפורניה העתידי
יצירת המופת של ג'יימס קמרון - "שליחות קטלנית 2: יום הדין" - חוגגת השבוע 30 שנה לצאתה לאקרנים. הסרט גרף יותר מ-500 מיליון דולר ברחבי העולם, היה להצלחה הקופתית הגדולה ביותר של שנות ה-90 והפך לאחד מסרטי האקשן הגדולים, המצוטטים והמוערכים בכל הזמנים ולדוגמה לאופן בו סרט המשך יכול להרחיב, לפתח ולשפר את המותג. הסרט, אשר נכתב, הופק ובוים ע"י ג'יימס קמרון ובו כיכב ארנולד שוורצנגר, הפך למודל לאופן בו צריכים לעשות סרטי מדע בדיוני ואקשן, אחד מקומץ הסרטים ששינו את עולם האפקטים הוויזואליים שגרם לאנושות כולה לפחד מטכנולוגיה ומבינה מלאכותית.
הסרט זכה בפרסים רבים בהם ארבעה פרסי אוסקר עבור סאונד, עריכת סאונד, איפור ואפקטים ויזואליים, חמישה פרסי סאטורן לסרטי מדע בדיוני ואף מדורג במקום ה-36 כיום בסרטים האהובים בכל הזמנים על הקהל באתר IMDB. ההיקף, השאיפה, והגודל האסטרונומי של "שליחות קטלנית 2: יום הדין" השפיעו וממשיכים להשפיע על עתידם של סרטי המדע בדיוני והביאו שחר חדש לקולנוע האקשן והמדע בדיוני כפי שאנו מכירים אותם כיום.
"שליחות קטלנית 2: יום הדין" הוא סרט המשך ל"שליחות קטלנית" שיצא ב-1984, שאותו גם כן ביים קמרון ובו הכרנו לראשונה את דמות "המחסל". עלילת הסרט עוסקת בשרה קונור (לינדה המילטון), נערה צעירה המגלה שהיא יעד לחיסול בידי סייבורג - מתנקש אימתני ששב בזמן מ-2029 כדי לרצוח אותה ובכך למנוע ממנה להוליד בעתיד את ג'ון, מנהיג האנושות במלחמה נגד בינה-מלאכותית שתשתלט על העולם. לקונור מסייע קייל ריס, חייל אנושי שנשלח אף הוא מן העתיד ושיהיה לאחר מכן אביו של ג'ון.
[*]
בסרט ההמשך שמתרחש ב-1995, 11 שנים לאחר ששרה חיסלה את המחסל הראשון, נשלחים משנת 2029 שני סייבורגים, אחד (שוורצנגר) מסוג T-800 נשלח להגן על ג'ון קונור (אדוארד פרלונג) והשני (רוברט פטריק), העשוי מתכת נוזלית המאפשרת לו לשנות את צורתו לכל דבר הזהה לו, על מנת לחסלו. שרה, ג'ון והסייבורג מנסים למנוע את יום הדין בו המכונות ישתלטו על העולם וישמידו את המין האנושי, כשהמחסל הנוזלי והחדשני כל פעם דולק בעקבותיהם.
בתכנון הסרט, קמרון ציין כי הוא רצה ליצור את דמות המחסל בצורה מרושעת שתיגרם בגלל חוסר הרגישות והאמפתיה, אך ליהוקו של שוורצנגר לסרט הייתה כמו כפפה ליד. הוא עשה רושם כל כך חזק בהיותו רובוט-מתנקש שההתמקדות בסרט הייתה בעיקר בו. הבעות פניו, דיבורו ותגובותיו פשוט התאימו בצורה מדהימה לדמות הרובוט שקשה היה להאמין שזה לא רובוט כלל! שוורצנגר, שנולד בכפר קטן באוסטריה למשפחה קתולית אדוקה, הגיע לפסגת עולם פיתוח הגוף ופיתח גם קריירה מקצועית כשחקן. הופעתו השרירית במיוחד השיגה לו מספר תפקידים הבנויים לתפקידו כמו "הרקולס בניו יורק" (1971), ו"קונאן הברברי" (1982) שהיו להצלחה ואפילו זכה בפרס גלובוס הזהב על משחקו בסרט "מועדון השרירים".
אך הסרט שקיבע את מעמדו ככוכב קולנוע הוא "שליחות קטלנית". יכולות המשחק של שוורצנגר בסרטים אלו, שבהם היה רובוט נטול רגשות כלל שמצליח לכבוש את לב הצופים, הביאו להצלחתו הכבירה והאהדה של הקהל. "שליחות קטלנית" הראשון הפך אותו לכוכב ענק והוא הופיע בין שני הסרטים בלהיטים כמו "הטורף", "זיכרון גורלי" ו"שוטר בגן הילדים". אך שיא הצלחתו בקריירת המשחק היה בסרט "שליחות קטלנית 2: יום הדין" שיחד עם "שקרים אמיתיים" (גם הוא בבימויו של קמרון) היה מהסרטים האחרונים בהם שוורצנגר היה כוכב האקשן הגדול בעולם. בהמשך שוורצנגר אף פנה לקריירה פוליטית וכיהן כמושל ה-38 של מדינת קליפורניה. הוא חזר לקריירה הקולנועית לאחר סיום תפקידו כמושל בינואר 2011 והופיע בין היתר בעוד שלושה סרטי המשך של מותג "שליחות קטלנית".
קמרון יצר את האיזון המושלם שכל סרט אקשן של סוף המאה ה-20 חתר אליו - אפל, רציני ומותח במיוחד, תוך שימוש בתקציב חסר תקדים כדי ליצור את אחת הדמויות הזכורות ביותר אי פעם בקולנוע. אין ספק שמה שהופך את "שליחות קטלנית" לאייקון של סרטי מדע בדיוני היא יצירת האומנות של עיצוב הדמויות שיצרה פחד מטכנולוגיה אוטונומית ועוררה דיון שמתמשך עד היום בקולנוע במציאות לגבי הנקודה בה הטכנולוגיה תפתח מודעות משל עצמה ותהפוך את בני האדם למיותרים ונחותים.
בסרט נעשה שימוש בטכנולוגיית חסרת תקדים בזמנו כמו תלת מימד, שילוב מושלם של פעלולים יוצאי דופן, אפקטים מסורתיים -CGI פורץ דרך. האפקטים המיוחדים בסרט כללו חידושים בתחום אשר נוצרו בעזרת מחשבים והיוו נקודת מפנה כסרט הראשון בו נעשה שימוש בתנועות אנושיות בדמות ממוחשבת ודמות ראשית ממוחשבת. קמרון הוא חלוץ טכנולוגיית התלת מימד ובעל פטנטים רבים בענף טכנולוגיית הקולנוע והצלילה שהוא חובב מושבע שלה. כשרצה לצלם סיקוונסים מורכבים והטכנולוגיה עדיין לא הייתה קיימת, הוא פשוט המציא, בנה וייצר אותה.
כיום שמו של קמרון ידוע ברחבי העולם, לאחר שהביא לקהל להיט אחר להיט, אך הכל באמת התחיל עם יציאתו של "שליחות קטלנית" ב-1984 עם השקעה נמוכה ביותר. הסרט הפך לשובר קופות והכניס מעל 78 מיליון דולר ברחבי העולם וסיפק גם לקמרון וגם לשוורצנגר תהילה שאף אחד מהם לא חווה. אבל זה היה רק הפתיחה לסרט ההמשך שיבוא שבע שנים לאחר מכן ובאמת שינה את הכל עבורם. הצלחתו של "שליחות קטלנית 2: יום הדין" הפכה את קמרון לבמאי נערץ ולמבוקש ביותר בהוליווד. בהמשך אף ביים את "טיטניק" ו-"אווטאר", שהפכו שניהם בזמנם לשוברי הקופות הגדולים ביותר בכל הזמנים, שהרוויחו יותר מ-2 מיליארד דולר כל אחד, שיא שנשבר רק על ידי "הנוקמים: סוף המשחק" לאחרונה. הצלחתו של קמרון הייתה כה גדולה שהוא אף סירב להצעות גדולות מהוליווד לסרטים שוברי קופות והעדיף להשקיע את זמנו במשך עשור למחקר תת ימי. כיום קמרון ממשיך להפיק ולביים סרטים ומתכנן אף לביים שלושה סרטי המשך ל"אווטאר".
מאז צאתו לא פוסקים הניסיונות לייצר המשכים לצמד הקלאסיקות של ג'יימס קמרון מהמאה הקודמת. ב-2003 "עלייתן של המכונות" היווה יריית פתיחה חלולה למדי למרוץ אחר סרט ההמשך האולטימטיבי ל"שליחות קטלנית 2: יום הדין". מאז ועד היום נעשו שלושה ניסיונות להשיק טרילוגיות חדשות בסדרה: "התעוררות" ב-2009 עם כריסטיאן בייל בתפקיד ג'ון קונור, "בראשית" ב-2015 ו"גורל אפל" ב-2019. אף אחת מהן לא המשיכה מעבר לסרט אחד בגלל כישלונות קופתיים. עם כל האהבה והנוסטלגיה לדמויות ולעולם המאוים על ידי סקיינט, הגיע הזמן להניח להם ולשחרר.