חדשות קולנוע וסרטים

"היה לארי פולמן נורא קשה להיות מבוים בסרט שלו ע"י מישהו אחר"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מי שהחל בלהקה צבאית עם איילת זורר ובשלישייה קומית עם יואב צפיר, הפך לאחד מבמאי הדיבוב המובילים בישראל וכעת עבד לראשונה עם ארי פולמן על הגרסה העברית של "איפה אנה פרנק"?. שרון כהן מספר בראיון למיכל ליבר רונן על העבודה עם דרור קרן וארי פולמן כמדבבים, על הייחודיות בעבודה כבמאי דיבוב, על המסר הפוליטי בסרט ועל אביו השחקן אלברט כהן
"אני חייב להגיד שראיתי מתבגרות שהתחברו לסרט בצורה מדהימה. זה כאילו מדבר על מקום כואב של נערה צעירה עם תובנות של נערה צעירה וזה דבר מדהים שארי ראה אותו בכתיבת התסריט. אין כוח יותר חזק מגבר שעושה סרט על פמיניזם. זה יותר חזק מאישה. כי לפעמים כשאישה עושה את זה – זה מרחיק אנשים", מספר במאי הדיבוב שרון כהן על הכוח הנשי הרב שיש בסרט האנימציה "איפה אנה פרנק?" של הבמאי ארי פולמן ("ואלס עם באשיר", "כנס העתידנים").

שרון כהן (52) הוא שחקן, מוזיקאי ובמאי דיבוב. הוא מוכר בתעשייה כבר כשלושה עשורים בעיקר מתפקידי הדיבוב ובימוי הדיבוב שביצע כמו "הדרדסים", "רנגו", "מרי פופינס" ולאחרונה "לשיר 2". אם השם לא מצלצל מוכר, אתם בוודאי מכירים את אביו שחקן תאטרון הקאמרי אלברט כהן שבקרוב יציין 90.

לשרון שלושה ילדים כשהבכורה עובדת יחד איתו כמדבבת, מתרגמת ומעבדת. הוא בוגר תלמה ילין במגמת משחק ואף שיחק בתאטרון הקאמרי בתפקידים שונים. בצבא שירת בלהקה צבאית יחד רונית שחר, אחינועם ניני ואיילת זורר. לאחר שחרורו הוא חשב להמשיך עם המשחק. "הייתי מאוד קרוב להיות רק שחקן. הייתה לי שלישיה עם יואב צפיר וניצן ויצר - היינו שלישיית 'צ'ה צ'ה צ'ה'. עשינו מערכונים של נונסנס בשנות השמונים והיינו אמורים לפרוץ בגדול עם המופע. אבל אז הגיעה מלחמת המפרץ ולחלום לא הייתה אפשרות לקרות. זה הסתדר כשאבא אמר שאין מה לעשות עם המקצוע. אז הלכתי ללימודי סאונד", הוא מספר על החלום ושברו.

[*]

(שרון כהן. צילום: לני כהן)

אך החיים מלאי הפתעות והזדמנויות ואת הפריצה הוא מצא בקריירת דיבוב. "הגעתי לאולפן ללימודי סאונד ופגשתי את יוני חן שביקש שאשב ואסתכל על ההקלטה. ישבתי שלושה חודשים והסתכלתי ואז יום אחד הוא אמר לי אתה רוצה אולי להקליט? יום אחד הציע שאשתתף בתור דב, יום אחד ביקש שאתרגם סדרה ויום אחד ביקש שאביים. בקיצור לאט לאט התחלתי לביים, להיות מפיק מוזיקלי ועשיתי הכל. יוני חן נתן לי את ההזדמנות שלי בחיים. לפני שנפטר הוא אמר לכולם – זה שרון והוא הממשיך שלי", הוא נזכר. בתקופה זו רק שפרירה זכאי הייתה עושה דיבובים לקולנוע באופן בלעדי עד שיום אחד קיבל שרון טלפון מדיסני ואז קיבל לדבב את כל הסרטים מכל החברות שהפסיקו לעבוד עם שפרירה. "זה היה מאוד קשה כי אני מאוד אוהב ומעריך אותה, אבל הם רצו דם צעיר", הוא משתף.

הסיבה לראיון בינינו הוא סרט האנימציה "איפה אנה פרנק?" שעלה לאקרנים בחמישי האחרון עליו עבדו שרון ובתו לני במשך חודשיים אינטנסיביים על התרגום והעיבוד העברי. הסרט מתרחש באמסטרדם בת ימינו כשסופת ברקים מעוררת לחיים את יומנה של אנה. היומן הופך לקיטי, נערה בגילה של אנה ותוך כדי שהיא מתוודעת לחיים כיום היא חוזרת בזמן לחייה של אנה בזמן המלחמה. "עבודת בימוי של המדבבים זה בעצם ליצור פסקול חדש לסרט. אני לוקח גרסה אחת בשפה אחת ומוציא אותה בשפה אחרת לסרט. אבל העומק של זה הוא לקחת תרבות אחת ולהעביר אותה לתרבות אחרת. היום ילדים רגילים לשמוע מדובב וזה הערך הגדול כי לצפות בסרט עם תרגום וכתוביות ולצפות בסרט מדובב זו חוויה שונה לחלוטין", מסביר כהן על עבודתו. מה מיוחד בעבודת הבמאי בדיבוב?

"בשנים האחרונות עשיתי את כל השלבים: תרגום, עיבוד, בימוי, הקלטה, עריכת סאונד, ניהול מוזיקלי ועבודה עם זמרים. ונושא הבימוי מאוד קרוב לבימוי בתאטרון או בקולנוע, רק שפה יש התערבות גבוהה בביצוע המשחקי. שחקנים ללא ניסיון דיבוב שמגיעים לאודישנים נדהמים כמה הם חשופים. הם אמנם באולפן וחושבים שלא רואים אותם אבל צריכים לדעת טונציה, להביע נכון, לדעת את הדמות, להבין את הסצנה, את האורך שלה, העוצמה הנכונה והמדויקת שהשחקן נמצא מבלי שאתה נמצא בסצנה. יש פה עבודה עם הרבה דמיון והמון כוח".



אחד השלבים המורכבים והקשים בעבודת הדיבוב הוא שלב העיבוד בו נקבע הסגנון השפה וההתאמה לתנועות השפתיים. השלב הבא הוא שלב הליהוק. "אם אתה מלהק שחקן שמאוד מתאים לתפקיד ויש לך טקסט טוב, אז עבודת הבמאי מאוד קלה. כל משפט יכול לקחת 45 דקות עבודה כשבסרט זה עובר מהר". את הליהוק לתפקידים הראשיים של הסרט עשו כהן והבמאי ארי פולמן יחד. "היו שחקנים שהוא פשוט רצה. למשל את דרור (קרן) הוא ידע מההתחלה שהוא רוצה וכמובן שלא התווכחתי אתו על זה. את ליר (כץ) הוא הציע – לא הכרתי אותה לפני. היו גם כמה שחקנים שהוא הציע והתווכחנו אבל בסופו של דבר זה היה ליהוק משותף", הוא מסביר.

בין קאסט השחקנים המדבבים ב"איפה אנה פרנק?" יש שחקנים ששרון מכיר הכרות ארוכה ועם חלקם היה זה מפגש ראשון. "דרור (קרן) שמגלם את אוטו זה שחקן שאנחנו מכירים משנות השמונים. התחלנו לעבוד לפני הרבה שנים, עשינו המון סרטים יחד ובילינו המון שעות של חוויה משותפת. כשיש שחקן ברמה כמו דרור זה מאוד קל ואנחנו מדברים באותה שפה. לליר (כץ) שמגלמת את קיטי זו פעם ראשונה. היא הגיעה אליי מלאה בתשוקה לעשות את זה הכי טוב שאפשר ולא היה לה ניסיון. זה לקח די הרבה זמן. זה תפקיד קשה ומורכב וראיתי את ההתקדמות שלה כל הזמן. דוד שאול שגילם את פיטר העכשווי מאוד מוכשר והיה די מרשים ההתחברות שלו לטכניקת הדיבוב. את אדם גבאי אני מכיר עוד כילד והיה כיף לעבוד איתו".

הליהוק לדמותה של אנה פרנק היה הכי בעייתי. "את אנה המון בנות ניסו וארי לא קיבל אף אחת. חיפשנו בגיל 16 – ניסינו להתקרב לגיל. באנה פרנק תמיד היה לי את נעמה שטרית הנפלאה בראש אבל לא רציתי להציע אותה מכיוון שחשבנו שנלך על הגיל המתאים. באיזה שהוא שלב הצעתי אותה אבל ארי לא הכיר ועברנו הלאה. למחרת דרור הציע אותה. היא הגיעה וארי התאהב בה מיד", הוא משתף.
העבודה עם ארי הייתה בעיניו חוויה מיוחדת כי הוא בדרך כלל בקשר ישירות עם ההפצה. "מי שחיבר בינינו הוא אביב אלדמע שהוא מעצב הפסקול. את אביב אני מכיר מאז התיכון ואף פעם לא עבדנו יחד. הוא מצלצל אליי ואומר 'שרון – הגיע הרגע שאני רוצה שנעבוד יחד על סרטו של ארי פולמן'. בדרך כלל אני מכיר קולנוענים ושחקנים דרך אבי, שהוא שחקן הקאמרי מאז שאני ילד. אבל ארי לא עבד עם אבא שלי ולכן לא הכיר אותי. נפגשנו וניסיתי להציג את עצמי ואני חושב שהיה לנו קליק די טוב די מהר", הוא מוסיף.



בנוסף לעבודה השוטפת, כהן גם ביים את פולמן בדיבוב דמותו של השוטר. "הייתי צריך להקליט את ארי בעצמו. הגענו לאולפן וראיתי שהיה לו נורא קשה להיות מבוים בסרט של עצמו על ידי מישהו אחר. פתאום הוא צריך לקבל הוראות בימוי לסרט שלו. ראיתי שהוא נאבק ונאבק ומתרכך. זה כל הזמן היה מאבק – הרצון לשלוט. זה הבייבי שלו ובאתי מתוך המקום של הכי הבנה בעולם", הוא מספר.

ארי הכניס פוליטיקה לתוך הסרט.

"זה הטייק שלו. אם היה עושה את אנה פרנק כמו שהוא, אני חושב שזה לא היה מעניין. במאי חייב להצדיק את הבחירה. אם אין לך מה להגיד כאמן – אל תדבר, תשתוק. ופה ארי עשה את ההקבלה הזאת וחיבר כדי להנגיש את זה להיום, שזה יצבוט ויציק לנו. אני חושב שזה מאוד חכם לעשות את זה".

שרון ישמח לשיתוף פעולה נוסף עם ארי:" אני חושב שעכשיו הוא יהיה שקט. הוא ראה שאני משתלט על העניינים. שאני יודע לעבוד עם שחקנים, לעבוד עם התסריט, שיש לי חיבור לתוכן ולמשמעות, לניואנסים ולטונציה. זה מה שאני עושה – זה הכוח שלי", גם לשנה-שנתיים בחו"ל כמפקח דיבוב הוא לא יתנגד: "יש לי באמת מה לתת בתחום הזה". בקרוב יעלה הסרט "המיניונים 2" בו מככב אביו, כעת הוא שוקד על דיבוב הסרט "החתול של שרק 2" בכיכובו של דרור קרן, חולם לביים בתאטרון מחזה שהוא כותב ונהנה מהטייטל של להיות הבן של: "אחד הדברים המיוחדים עם אבא שלי זה שתמיד אוהבים אותו, וזו הרגשה נורא טובה לילד. אז אני יכול לסכם שלהיות הבן שלו זו חוויה מאוד טובה".
מיכל ליבר רונן - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ איפה אנה פרנק? (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט