חדשות קולנוע וסרטים

פסטיבל סרטי סטודנטים: סקירות סרטים קצרים - חלק ב'

מאת:
פסטיבל  סרטי סטודנטים: סקירות סרטים קצרים - חלק ב'
שלח לחבר הוסף תגובה
הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים ה-26 יתקיים לראשונה בחודש אוגוסט (14-20.8) בסינמטק ת"א וברחבי העיר. בתחרויות הפסטיבל ישתתפו השנה כ-100 סרטים קצרים מ-20 מדינות. הכנו עבורכם סקירה של כמה מהמסקרנים שבהם, כולל הרבה סרטים ישראליים מוצלחים
לוט בערפל - אם שמלהטטת בין ילדים משועממים לטיפול בחדירת מחבלים, עסק מקומי על גבול לבנון שמתקשה להתקיים. סרטו התיעודי של יואב בירן, "לוט בערפל", אודות אלו הגרים על גבולות המדינה המתוחים מאז ה-7 באוקטובר, לא יכול להיות יותר רלוונטי לצופים בו; באותה הנשימה, הוא רחוק מלהיות דיווח חדשותי. סרטו של בירן מנסה לתת שמות, פרצופים ואפיון למספרים או לדיווחים הקרים ששוטפים את הישראלי הממוצע מדי יום.

דרך טשטוש מסוים בין דוקומנטרי לבדיה, הבמאי בוחר בדרך כמעט ניאו-ריאליסטית לייצג מצב שחוק, שהפך כבר כמעט שגרתי, וגורם לצופה לחשוב שוב מהי המציאות ומהי הבניה חברתית שספג. אמנם טשטוש זה עומד לא פעם בעוכריו של הסרט (כשהתנהגותם של המצולמים מרגישה לא פעם מאולצת מעט, ככל הנראה בגלל נוכחות המצלמה), אך "לוט בערפל" היא לא רק יצירה "חשובה", אלא נחוצה. (דניאל עמיר)

סימביוזה - יצירתה של לירון רחל ארז, שזכתה במקום הראשון בתחרות סרטי הסטודנטים בדוקאביב, לוקחת את הצופה לרגעים האינטימיים ביותר שלה ושל משפחתה כשהיא מלווה את אחותה החווה הידרדרות במצבה הנפשי. ארז חושפת באומץ רב את רגעי המשבר הקשים שחווה משפחתה המצומצמת בהתמודדותה עם טראומה, ובמקביל משקפת את החוסן הנפשי העז והתמיכה הבלתי מהוססת שמשפחה יכולה להעניק ברגעים כאלה. במעט זמן ועם מעט מילים הבמאית מצליחה לספר לנו את סיפורה של משפחתה ברמה עמוקה, רגישה ואנושית. (תמר שלומוביץ')



לא זמן לפופ – סרטה של עמית וקנין מאניברסיטת תל אביב היה הסרט הישראלי היחידי שהתקבל לתחרות סרטי הסטודנטים בפסטיבל קאן השנה, מה שהעלה את רמת הציפיות ממנו. העלילה עוקבת אחר יעל (ירדן שי), צעירה המבריזה ביום הזיכרון מהאזכרה של אביה שנפל במלחמת לבנון השנייה כדי לראות דירה רעועה בת"א, אשר נמצאת ממול לבחור עמו היה לה סטוץ בלילה הקודם. הסרט המסקרן נוגע בנושא המאוד רלוונטי של שכול בחברה מוכת מלחמה אל מול החיים עצמם, חיים שבארץ הם אף פעם באמת אינם זמן לפופ. הוא גם כולל מספר קומופזיציות יפות של הצלם שי אטר המציבות את הניגודיות בין היום יום לבין הטקסיות הסמלית ולעיתים מלאכותית שביום הזיכרון, אך התוצאה עובדת יותר כפתיחה לסרט ארוך יותר מכסרט קצר בפני עצמו ומעלה רעיונות שלא מפותחים דיו עד הסוף. (אלעד שלו)

אקסים - סרטו הקצר של הבמאי איתי סגל, מציג רגע מכונן בחייו של רועי כאשר הוא נתקל באקס שלו בנסיבות בלתי צפויות. סגל מצליח לתפוס את המתח ואי-הנוחות של המפגש הבלתי צפוי בצורה מרשימה. משחקי התאורה בסרט מהווים אלמנט מרכזי ביצירה. המעבר בין גוונים כחולים לצבעים חמים משקף את הדינמיקה המורכבת בין הדמויות ואת התנודות הרגשיות שהן חוות. טכניקה זו מעניקה לסרט עומק ויזואלי ורגשי כאחד. למרות שהדיאלוגים אינם מפותחים דיים, דווקא השתיקות הן שנושאות את כובד המשמעות. הרגעים הדוממים רוויי מתח ומעבירים את המסרים הסמויים של הסרט באופן אפקטיבי יותר מהמילים עצמן. הליהוק המוצלח תורם רבות לאמינות. השחקנים מצליחים להעביר את הכאב והמורכבות של דמויותיהם בצורה משכנעת, ומאפשרים לצופה להזדהות עם כל אחת מהן. זהו סרט קטן ומעורר מחשבה המציג את המורכבות של יחסים וזיכרונות. סגל מצליח להעביר מסר עמוק על טבע הדחייה והכאב שבה, הן מצד הדוחה והן מצד הנדחה. (אור טילינגר)



בין הנגב לגליל - סרטו התיעודי של יונתן נבו הוא דיוקן מופרע ומטלטל על דרי הרחוב של דרום תל אביב. הבמאי מצליח לחדור מבעד למסכות הכבדות של מכורות לסמים בנווה שאנן. הנשים נמצאות במסע שכנוע עצמי תמידי שחייהן בסדר, ראויים למחיה, שהן נהנות וחופשיות ואוהבות את מה שהן עושות. האשליה העצמית הזו מחזיקה מעט מאוד זמן בטרם נחשפים הפחדים והסבל העצום הקיים בחיים כאלו - חיים בהם צריך לשכב עם זרים בשביל לאכול, להעביר כל לילה במקום אחר, ולהאכיל בכל רגע את מפלצת הסמים הרעבה.

הסם, החלק הכי בולט והרסני בחייהם, מתפקד כחוצץ דק בינם לבין העולם החיצון, הבלתי נסבל. הנשים בסרט סוחבות איתן טראומות ובדידות עמוקה, לכודות במעגל שהדרך היחידה לצאת ממנו, מבחינתן , היא בשקית של זק״א. בשיחות רחוב אגביות הן חושפות בפני המצלמה את סודותיהן ומכאוביהן הכמוסים ביותר, את האפשרויות המעטות העומדות בפניהן בניסיון לשרוד את הלילה ובו זמנית לספק התמכרויות שעולות להן בכל רכושן, בגופן, ולעיתים בחייהן. הסרט מעלה שאלות קשות גם לגבי תפקוד המשטרה ומערכות הרווחה שאמורות להציל את הנשים הללו ובפועל נעדרות לחלוטין כלא קיימות. (אלון טלמור)

אמא אדמה - סרטו הדוקומנטרי של נתי לוינגר מראה את חבלי הלידה של אביטל וחמשת ילדיה בהקמת חווה בדרום הר חברון. ללא בית, מקלחת, מיטה או פנסים, בונה אביטל את ביתה בתוך משאית נטושה, בלב שיממון מוחלט. בהיעדר רשת תמיכה מלבד הצבא וחברים מזדמנים, ימיה הראשונים והגשומים של המשפחה בחווה מעלים תהיות האם אורח החיים הזה אפשרי בכלל. אביטל מהרהרת בסיבות שהביאו אותה לעשות את הצעד הזה, וחושבת על המחיר שילדיה נאלצים לשלם.

הסרט נמנע מלדון בהקשר שבו החווה מתקיימת - מה המרחק בינה לבין הכפר הערבי שמשמיע מואזין ברקע? איך היא זכאית ל״שטחי מדינה״ בעוד שבני אדם אחרים באותו השטח - לא? האם קיבלה אותם בחינם? ומדוע שאמא תקח לבדה את חמשת ילדיה הצעירים לגור בתוך משאית , לבד באמצע שום מקום בסיטואציה מסכנת חיים, באמצע שום מקום, כאשר בבירור יש לה כל כך הרבה מקומות טובים יותר לגדל אותם מאשר בחניון עפר של כפר ערבי בשטחים. (אלון טלמור)



הפסטיבל הבינ"ל לסרטי סטודנטים יתקיים בין ה-14 עד ה-20 באוגוסט בסינמטק ת"א וברחבי העיר. לפרטים נוספים ולהזמנת כרטיסים >> לחצו כאן
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
There Is Still Tomorrow1מחר יום חדשציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 2.5
Noahs Ark2התיבה של נוחציון גולשים10 / 8.9
Fly Me to the Moon 20243קח אותי לירחציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 2.7
It Ends With Us4איתנו זה נגמרציון גולשים10 / 8.5ציון מבקרים5 / 2.9
Take a Chance On Me5אדוני השופטציון גולשים10 / 8.5
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט