חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: עשור ל"סקוט פילגרים נגד העולם"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא היה לכישלון כלכלי שלא כיסה מחצית מהתקציב ונקטל ע"י חלק מהמבקרים, עשר שנים אחרי "סקוט פילגרים נגד העולם" של אדגר רייט נחשב לאחד מסרטי הקאלט של השנים האחרונות, להיט DVD ענק, שכולל קאסט שחקנים שהפכו לכוכבי ענק. מתן יניב חזר לסרט שיצא השבוע לפני 10 שנים ובדק מה גרם לו לזכות לגדודי מעריצים שנשבעים בשמו ולהפוך למייצג הנאמן ביותר של הפרעת הקשב של דור ה-Y
שנות ה-2000. שנותיהם היפות ביותר של ההיפסטרים, גיקים וחנונים נהפכים לדבר הכי מגניב בשכונה, משחקי מחשב וקומיקס כבר נחשבים למיינסטרים יותר מכל להקת רוק קיימת וסרט אחד סגר את התקופה תוך כדי שהוא משלב את כל האלמנטים היפים שלה. "סקוט פילגרים נגד העולם" (אנחנו לא נקרא לו בשם העברי הנוראי "האקסים של החברה שלי") הינו הכישלון המפואר ביותר של אלוהי ההיפסטרים, אדגר רייט עם הומור מסוגנן שהשפיע על דור שלם של יוצרי קולנוע אבל רק עם הכנסות של 48 מיליון דולר בקופות. לכבוד 10 שנים לקלאסיקה המגניבה ביותר, בחנתי כיצד "מלחמת הכוכבים" של רייט נהפך לכישלון מסוגנן.

לא לפני זמן רב בארץ מסתורית בשם טורונטו, קנדה, יוצר הקומיקס בריאן לי או'מאלי הושפע מהשיר 'סקוט פילגרים' של להקת הרוק הקנדית Plumtree ויצר את חוברות הקומיקס בכיכובו של החנון סקוט פילגרים ומסעותיו בקנדה. או'מאלי רצה לכתוב מנגה צפונית בשחור-לבן המושפעת מחוברת המנגה של 'רנמה וחצי' (כן ילדי שנות ה-2000, אנו מדברים על הגבר שנהפך לבחורה שכיכב ב'טלמנגה' בערוץ הילדים).

הקומיקס נחל הצלחה זניחה באזור קנדה, אך בכדי להוציא מהמוצר מעט כסף יצרה חברת ההפצה קשר עם המפיק מארק פלאט, אשר נחשב למפיק שמומחה באדפטציות הוליוודיות גדולות לספרי קומיקס ורומנים נשכחים יחסית כמו "לא רק בלונדינית" ו"מבוקש". או'מאלי התנגד תחילה למכירה של הבייבי שלו וראה בפלאט כאחד שיעשה נזק לחנון האהוב שלו, עד שלבסוף השתכנע. "בשלב מסוים לא היה לי אכפת", מספר היוצר. "הייתי רעב ללחם והייתי בטוח שגם אם זו תהיה עוד קומדיית אקשן הוליוודית מטופשת, זה יעזור לי לסגור את החודש".

קפיצה לשנת 2004 - הבמאי אדגר רייט הוכתר באותו זמן למלך ההיפסטרים עם הקלאסיקה "Shaun of The Dead" או בשמו העברי והגרוע "מת על המתים" (מה יש למתרגמים הישראלים מלהרוס את שמות הסרטים של אדגר רייט?). רייט קפץ על ההזדמנות לעבד את התסריט של או'מאלי ביחד עם התסריטאי מייקל בקול ("21 ג'אמפ סטריט"). "כל מה שרציתי לעשות בסרט הבא שלי היה בקומיקס הזה", סיפר רייט וציין כי ספרו הראשון של פילגרים הוגש לפניו בזמן מסע העיתונות של "Shaun of The Dead". "עבדנו עם או'מאלי מתחילת העבודה והוא היה מאוד מעורב מעיצוב הדמויות עד לחידוד ושיפוץ הדיאלוגים". היוצרים ראו בסרט כמייצג את האווירה החנונית והמסוגננת של שנות ה-2000 עם דמות ההיפסטר הסטריאוטיפית שגדלה לקבל אחריות והתפתחות עצמית תוך כדי שהוא חי במשחק מחשב משל עצמו.

[*] אנחנו באוקטובר של שנת 2007. התהליך הארוך של פיצוח התסריט הסתיים ובשעת חצות מוגש התסריט, כאשר יום לאחר מכן תחל שביתת התסריטאים הגדולה של הוליווד. היוצרים נאלצו לחכות עד לאמצע שנת 2008 בה החל תהליך הליהוק וצילומי המבחן. כבמאי מדויק, רייט הקדיש שנה שלמה עבור ההכנות לצילומים. עוד סיפר רייט כי תחילה האולפנים רצו שמות גדולים יותר ממייקל סרה ואנה קנדריק שנבחנו לסרט הרבה לפני שנהפכו לכוכבים. באופן אירוני, בזמן ההכנות לצילומים הופצו הסרטים "דמדומים", "סופרבאד" ועוד שהפכו את חברי הקאסט לכוכבי ענק. מסרט קטן מידות של רייט, 'יוניברסל' תלו ביוצר את התקווה ליצור את הלהיט הבא של האולפן.

הלחץ על רייט היה כה גדול שהבמאי החליט לשלוח את הקאט הראשון לבמאים האהובים עליו כגון קוונטין טרנטינו, סם ריימי, גיירמו דל טורו ואפילו קווין סמית'. השחקנים נאלצו לעבוד עם פעלולנים במשך חודשים בכדי להתאמן לסצנות הקרב המסובכות של הסרט. "קיבלתי אגרופים לפרצוף כל כך הרבה פעמים שאני כבר התחלתי לדאוג", סיפר מייקל סרה.

הטריילר המדהים של הסרט קיבל ביקורות מהללות והאינטרנט געש משמחה כשרייט הציג את סצנות הקרב שנראות לקוחות מתוך משחק המחשב 'מורטל קומבט' לצד הומור שנון וסיפור האהבה החמוד בין רמונה לסקוט פילגרים. תוסיפו לכך את הופעתם המנצחת של חברי הקאסט ב'קומיקון' של 2010, הצגת קליפ מתוך הסרט שגנב את ההצגה בטקס פרסי הקולנוע של MTV, העדכון על ליהוקו של כריס אוונס כ'קפטן אמריקה' הבא וגם את ההצלחה המפתיעה של משחק המחשב המבוסס על הדמות. התקוות לסרט היו כה גדולות ש'יוניברסל' הוציאו 10 מיליון דולר נוספים על שיווק הסרט בתור הסרט שמייצג את אותם יוצאי דור ה-Y שמכורים למשחקי מחשב, הומור מסוגנן ומייקל סרה.

אבל מפיצי הסרט לא הכינו את עצמם לכישלונו, עם 48 מיליון הדולר שלא כיסו כמחצית מהתקציב שמנה 100 מיליון דולר. הביקורות היו אכזריות - מגזין 'Variety' אמר כי הסרט הוא "דוגמה נהדרת להפרעת קשב וריכוז של עשיית סרט בצורה המייאשת ביותר". מגזין ה-Hollywood Reporter היה האכזרי ביותר עם 2.5 כוכבים מתוך 5 כשהוא מצהיר כי מדובר ב"סרט צולע ומייאש בו שום דבר לא מונח על כף המאזניים. דמות יכולה 'למות', ואז פשוט להריץ מחדש את הווידיאו ולחזור לחיים או לשנות את דעתה על אהבתה האמיתית ואז לשנות אותה שוב".

אדגר רייט סיפר כי זה היה אחד הימים הגרועים בחייו ובהמשך האשים את הקומיקאי סת' מקפרלן שהעלה ציוץ "מצחיק" ששם את שמו של הבמאי ללעג. רייט כל כך התאכזב שעשה הפסקה עם פרויקט "אנט-מן" שלו, נעלם מהעין הציבורית ודחה כל פרויקט אחר שהוצע לו. ההפתעה מהכישלון הייתה סימן נוסף עבור הוליווד כי העשור החדש שונה לחלוטין משנות ה-2000 ההיפסטריות. דור המילניום לא התעניין בסיפורים קטנים ומסוגננים עם הומור שנון והעדיף את סרטי סת' רוגן בתור קומדיות ואת סרטי האסונות והקומיקס בתור שוברי קופות. אך הכול השתנה כאשר הסרט הגיע לגרסת ה-DVD שלו.

בשבוע הראשון ליציאתו בארצות הברית, נמכרה גרסת ה-DVD ב-190,000 עותקים והרוויחה כ-3.5 מיליון דולר. עד שנת 2011 הגרסה הביתית הביאה כ-30 מיליון דולר בארצות הברית בלבד ונהפכה ל-DVD הנמכר ביותר בצפון אמריקה של אותה שנה. הסרט קיבץ לעצמו קהל מעריצים עצום, רובו יוצאי דור ה-Y, שהתמכרו לסגנון הסרט ולקאסט שבאותו זמן כבר הפך לאנסמבל הכוכבים הצעירים הגדולים ביותר בהוליווד. כריס אוונס השווה את קהל המעריצים של הסרט לפרנצ'ייז הגדול שלו - סרטי מארוול. "ליקום הקולנועי של מארוול יש מעריצים כל כך נאמנים ולסקוט פילגרים יש קהל שרואה את הסרט בתור התנ"ך שלהם לאיך סרט אמור להיראות", סיפר אוונס.

רייט התאושש מאז מהמכה עם סרט האפוקליפסה הבריטי "סוף העולם", אך זכה לקאמבק אמיתי עם הלהיט "בייבי דרייבר" שנהפך לסרט המרוויח ביותר שלו אי פעם. בעוד שהביקורות חזרו לטובתו של רייט, אף סרט של הבמאי לא השתווה למעמד הקאלט של אותו כישלון מסוגנן משנת 2010. סיפור הגאולה של ההיפסטר הקנדי שנאלץ להילחם עבור אהובתו הפך ליותר מסתם סרט. כמו ש"היו זמנים בהוליווד" עשה כבוד לסוף שנות ה-60 ו"לה לה לנד" פיאר את הוליווד הקלאסית, רייט רצה ליצור משהו עבור הדור שלו. סיפור אהבה זה הינו שיר הלל עבור אותו הדור שהתאושש מפיגועי ה-11 בספטמבר בעזרת פאנק-רוק סתמי ומשחקי וידיאו שובבים. אם ישנו סרט אחד שהראה מבט נוסטלגי על כמה שובבה ושנונה הייתה התקופה ההיא, זהו "סקוט פילגרים".
מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית כריס אוונס
 
חיפוש בארכיון 2011
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט