חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 10 שנים ל"צעצוע של סיפור 3"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא הפך לסרט האנימציה המצליח בכל הזמנים (עד שהגיע "לשבור את הקרח"), היה לסרט המונפש השלישי שמועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר ועסק בנושאים בוגרים כמו מוות וזכויות אדם. בן קבסה חוזר ל"צעצוע של סיפור 3" שיצא היום לפני 10 שנים ובודק דווקא הסרט השלישי בסדרה הפך לכה מצליח ואהוב
הסרט "צעצוע של סיפור 3" הוא ההוכחה שלא תמיד הסרט הראשון טוב יותר מהבאים אחריו. הסרט מציע חוויה קסומה ומעשירה של רע וטוב, שנינות וצחוק, רצינות ונגיעות מציאותיות, והכל תוך אמונה שקהל הצופים – הילדים, מורכב, חכם ועמיד הרבה יותר משאנחנו חושבים, ושהסרט צריך להיות גם בית ומשענת גם לילדים שגדלו עם "צעצוע של סיפור", התבגרו, ורוצים חזרה והצצה נעימה אחורה בזמן.

את "צעצוע של סיפור" פגשנו לראשונה בשנת 1995. כשיצא היה לסרט הקולנוע הראשון באורך מלא שנעשה כולו באנימציה ממוחשבת. אחריו יצא "צעצוע של סיפור 2" בשנת 1999, ומאז זה סיפור אהבה של אולפני פיקסאר עם מאות מיליוני צופים ברחבי העולם. את התסריט לסרט כתב ברוב כשרון מייקל ארנדט וביים בהצלחה לי אנקריץ' (במאי שותף גם ב"מוצאים את נמו" ו"מפלצות בע"מ") – שזהו סרט הסולו הראשון שלו, ושהיה חלק בלתי נפרד מ"צעצוע של סיפור" הראשון כעורך ו"צעצוע של סיפור 2" כשותף לבימוי. 11 שנה לאחר מכן הגיע למסכים הסרט השלישי בסדרה.

[*]

העלילה המקורית לסרט התבססה על כך שהצעצועים נשארים ללילה אצל סבתו של אנדי בעקבות שיפוץ בחדרו, אלא שאז חלק מהצעצועים נעלמים ומתחילה עלילה בלשית. על אף ההתרשמות מהעלילה, היא נדחתה לשמש כעלילת הסרט השלישי. עלילה נוספת שירדה מהפרק הייתה שבאז שנות אור נשלח לתיקון הרחק הרחק, ואז מגלים חבריו שהוא נשלח להריסה ויוצאים למשימת חילוץ. רק לאחר שהמפיק ג'ון לאסיטר והנשיא אדווין קאטמול הסתגרו למשך זמן כדי להבין לאיזה עלילה הם מפתחים את הסרט, החלה לצמוח עלילת הסיפור שב"צעצוע של סיפור 3". לאחר מכן, עברו המושכות לבמאי לי אנקריץ' וכותב התסריט מייקל ארנדט. אנקריץ' כאמור ליווה את "צעצוע של סיפור" בכל שלביו, מהסרט הראשון והלאה, והפיק את התוצר המצוין והמצליח.

ב"צעצוע של סיפור 3" אנחנו חוזרים לאנדי – הילד שבחדרו וסביבו התחולל הקסם בסרטים הקודמים, ושעתה התבגר ועושה דרכו לקולג'. כשהגיע הזמן להיפרד מהמשפחה ולארוז את התיקים, אנדי צריך להחליט מה הוא עושה עם הצעצועים שאיתם גדל וביניהם וודי הקאובוי (טום הנקס) האגדי, באז שנות אור האסטרונאוט (טים אלן), רקס, מר תפוד ועוד. והוא מחליט לשמור אותם בעליית הגג. עקב טעות של אימו של אנדי הצעצועים כמעט נאספים על ידי משאית הזבל, אלא שכבר בהתחלת הסרט, הצעצועים מצליחים להתחמק מזה ולנתב את עתידם כתרומה לגן ילדים שמתברר כהמשך כמפוקפק ומסוכן, בעודו מנוהל על ידי חבורת צעצועים בריונים ורשעים. בראש הצעצועים עומד לאצו – דובון שלאט לאט איבד כל טוב שבו בעקבות מאורעות שעבר, תוך שפיקסאר בונים לו דמות עמוקה ומורכבת של רשע שנוצר ממאורעות חייו – בניית דמות שמאפיינת דמויות רשעיות היסטוריות מציאותיות ובדיוניות בסרטים למבוגרים.

הדובי המטורף משליט טרור ואימה על כל מי שבא בשערי המעון, תוך שהוא מקים לעצמו צבא שמשרת אותו בעיוורון. בין יתר מעלליו, בוחר הדובי הרשע את מי מהצעצועים ישלח לגן הילדים הקטנים יותר שמתעללים בצעצועים, ואיזה צעצועים ינותבו לגן הילדים הבוגרים והרגועים, שמתייחסים לצעצועים כמלכים. המשך הסרט מתייחס להתמודדות הצעצועים מחדרו של אנדי עם המציאות החדשה, המלחמה עם לאצו ועל הדרך שיבחרו, כשברקע העלילה נולד סיפור אהבה משעשע בין ברבי לקן. אופן התנהלותו האלים של לאצו והאופן הבוטה בו הסרט מציג את הדברים, כולל ילדים טובים ורעים, גרם לרבים לתהות לגבי התאמתו לילדים, ובכל זאת – הצלחתו מלמדת על ההתאמה ועל הכמיהה של ילדים למציאות, מתיחת גבולות ומסרים אמיתיים בסרטים שמציגים להם על המסך – לא עוד פיות ודובוני אכפת לי.

"צעצוע של סיפור 3" הפך להצלחת ענק עם צאתו וזכה להחזיק בתואר סרט האנימציה המצליח ביותר בכל הזמנים (עם הכנסות עולמיות של מעל מיליארד דולר!) למשך שלוש שנים, בין "שרק 2" שהחזיק בתואר עד שנת 2010 ועד יציאת הסרט "לשבור את הקרח" בשנת 2013. בנוסף הוא גם זכה לשבחי הביקורת ובפרסים רבים בהם פרס גלובוס הזהב בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר, פרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר, פרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר ואף היה מועמד היסטורי (השלישי מתחום האנימציה) לסרט הטוב ביותר. העובדה שסרט שלישי בסדרה – שהוא סרט מונפש, מגיע למעמד שכזה היא חריגה ומעידה על איכותו והצלחתו הגדולה, וזאת גם ובעיקר לנוכח המסר החזק שעולה ממנו בעודו בוחן את כוח החברות ומורכבותה לעומקם ומתייחס לקהל הצופים הצעיר בצורה בוגרת, תוך הצגת קטעים מאיימים וקשים, והתייחסות לסוגיות קשות ואמיצות כמו מוות, זכויות אדם ונאמנות.

[*]

הסרט הוא אטרקציה בלתי פוסקת של אפקטים, המצאות וחידושים, וניכר שפיקסאר מוכיחים את עצמם כמי שפועלים ללא פשרות, מגלים כישרונות חדשים של יוצרים ומביאים אותם לקדמת המסך, תוך שהם לא פוחדים למתוח גבולות וללמד את הקהל דברים חדשים על עצמו ועל מה נכון או לא נכון לעשות. פיקסאר רקחו ב"צעצוע של סיפור 3" את המתכון המושלם – מסר גדול, אקשן, שנינות, עומק והומור, והכל על רקע עלילה שנוגעת לכל אדם, בוגר כילד, שאי פעם נפרד מחפץ או אדם קרוב שאהב כדי לפנות מקום לאחר, תוך הצגת הצורך המציאותי להמשיך הלאה.

הרגעים המרגשים בסרט – מרגשים עד דמעות, המצחיקים מעלים חיוך גדול והמפחידים יכולים בקלות לעורר אימה בכל ילד עד מבוגר. הגדלת הראש והיציאה מהקופסה הפכו את הסרט לתענוג צרוף וגם בחלוף 10 שנים, הסרט מחייב צפייה בכל בית. בשנת 2019, שוחרר לאקרנים הסרט "צעצוע של סיפור 4" שהצליח גם הוא אך לא באותו קנה מידה, והוגדר כסרט עודף ומיותר לטרילוגיה מושלמת שהייתה אמורה, וחבל שלא, להסתיים בסרט השלישי המצוין.
בן קבסה - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית טום הנקס
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט