חדשות טלוויזיה / סדרות

"אורי ואלה": ביקורת פרקי הפתיחה

שלח לחבר הוסף תגובה
היום (חמישי) ב-20:15 תעלה הסדרה הקומית החדשה של HOT "אורי ואלה" בכיכובם של שלמה בראבא ודינה סנדרסון על אב מוזיקאי ובתו המובטלת. מבקר הטלוויזיה שלנו היה בהקרנת הבכורה וחזר עם המלצה חמה
לא משנה כמה הייתי מנסה, לא הייתי מצליח לתאר את כמות הדברים המבריקים ב"אורי ואלה". הסדרה הזו מורכבת מכמות בלתי מבוטלת של אלמנטים שמבוצעים נהדר ברמות שקשה למצוא בטלוויזיה ישראלית— הצילום מצליח להעביר בדרכים מבריקות, רעננות ואפקטיביות את כל מה שהיוצרים מבקשים להעביר; הדמויות מרגישות אמיתיות ונושמות והדיאלוגים שהן יורות מצחיקים מאוד ומרגשים כאחד; אבל הדבר המרכזי שעובד כל כך טוב בשני פרקי הפיילוט לסדרה הזו, ומה שמייצג היטב את משב הרוח החדש שהיא מהווה הוא הניואנסים והסאבטקסט שקיימים כאן בשפע.

"אורי ואלה" מספרת על שני חיים: חייו של המוזיקאי המבוגר וטוב הלב (שלמה בראבא) ושל בתו אלה (דינה סנדרסון, שגם נמנית בין כותבי הסדרה), מובטלת תל אביבית טיפוסית במובנים רבים, ועל איך ששני החיים הללו מצטלבים שוב ושוב.

[*]

עולם הטלוויזיה הקומית בארץ (וגם מרביתו של עולם הטלוויזיה הדרמטית) נוטה לבדיחות תמיד ברורות מאוד שלא משאירות הרבה מקום לספק או למחשבה. הדמויות הן בדרך כלל קריקטורות מוקצנות והביצועים המשחקיים נוטים להיות בומבסטיים ומוגזמים. אפשר לראות את התופעה הזו בבירור בתוכניות מערכונים וסאטירה שבועיות כמו "ארץ נהדרת" ו"היהודים באים", וגם בכאלו שנתפסות בדרך כלל כמחוכמות יותר כמו "גב האומה". אבל החוסר הזה בעדינות קיים גם בקומדיות עלילתיות וסיטקומים, מ"סברי מרנן" ועד "רמזור" או "יום האם". הקומדיה בטלוויזיה הישראלית סובלת ממקרה קשה של דידקטיות, וההומור הוא תמיד "לפנים", בלי כמעט שום רמיזות.

כתיבה, וכתיבה קומית במיוחד, תמיד מכילה מאבק של נטייה לדידקטיות— יוצרים נוטים לרצות שהמסר, התוכן או הבדיחה תעבור כראוי וצריכים להחליט שוב ושוב עד כמה הם סומכים על הקהל להבין וכמה הם אומרים להם ובטלוויזיה שלנו היוצרים נוטים משמעותית לכיוון זה.

את החסר הזה "אורי ואלה" ממלאת כל כך נהדר. המשחק הנהדר (במיוחד של בראבא האגדי), הצילום האלגנטי וכמובן הכתיבה המדויקת, יוצרים ביחד תמונה שלא מפחדת לסמוך עלינו להבין אותה, בלי לגלות במפורש הכל. הסוד של מה שעושה את הסדרה הזו נהדרת הוא בעיניי האנושיות הגדולה של הדמויות והרגש שנמצא בקומדיה, ואלו נמצאים בעיקר בין השורות. זוהי קומדיה שלא מסתתרת אבל גם לא קופצת בצעקניות לתודעה שלנו אלא סומכת על האינטליגנציה שלנו כקהל.

יוחאי גורלי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון הטלוויזיה
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לבחור שנה וחודש וללחוץ על כפתור החיפוש)
   
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Buffalo Kids1חבורת המערב הפרועציון גולשים10 / 9.8ציון מבקרים5 / 3.5
Bob Trevino Likes It2בוב טרבינו עשה לך לייקציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.2
Out of the Nest3צ'יקן מאסטרציון גולשים10 / 9.4
The Teacher Who Promised The Sea4המורה שהבטיח את היםציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Il Primo Giorno Della Mia Vita5היום הראשון של חייציון גולשים10 / 8.7
M3GAN 2מייגן 2.0 28 Years Later28 שנה אחרי How To Train Your Dragon 2025הדרקון הראשון שלי Elioאליאו
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט