היו זמנים באנטוליה ביקורת סרט

Once Upon a Time in Anatolia Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "היו זמנים באנטוליה":
"יצירת מופת"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Once Upon a Time in Anatolia
משחק מהמט אוזומר, יילמז ארדוגן, טאנר בירסל, אהמט מומטז טיילן במאי/ת נורי בילה סילאן  
זר
ביקורת סרט להיו זמנים באנטוליה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"יצירת מופת"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע76.2%
בבית
אחכה לדי.וי.די14.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות9.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
סוף סוף מגיע לארץ סרטו של הבימאי הטורקי נורי בילג'ה סיילן "היו זמנים באנטוליה" זוכה פסטיבל קאן 2011 ולקהל הישראלי יש הזדמנות להיחשף שוב ליצירתו יוצרת הדופן ובעיקר הבלתי מתחנפת של היוצר הייחודי הזה. בחלקו הראשון של הסרט מתנהלת בלילה חשוך קבוצה של אנשי משטרה מסע למציאת גופה .בסרט הוליוודי המסע היה לוקח במקרה הטוב רבע שעה אבל לא אצל סיילן.הוא קולנוען מתבונן. הוא בוחן את גיבוריו -ממפקח המשטרה העגמומי שמזכיר כוכבי קולנוע צרפתיים של שנות השישים כמו לינו ונטורה דרך הרופא השתקן ועד לסמל הנרגן שבכלל מעדיף להיות עם משפחתו במקום לשוטט בלילות במרחבי טורקיה.החבורה המלנכולית מנהלת שיחות נפש ודנה בשאלות קיומיות ועושה רושם שהלילה לא יסתיים ומציאת הגופה בכלל תזנח לאנחות .המסע הלילי נמשך והצופה נסחף לתוך האפילה שאופפת את הגיבורים .ייתכן שהתיאור הנכון לחוויה הקולנועית שהצופה עובר הוא מהפנט. יש משהו כמעט מדיטטיבי בצפייה בלמעלה משעה. של התנהלות כמעט בחשיכה מוחלטת.
מעבר להתבוננות בגיבוריו סיילן הוא גם בימאי מקשיב. הוא מקשיב לטבע שאופף את הגיבורים. נדמה כי הגבעות והמישורים הם הגיבורים האמיתיים. וסיילן בשוטים יפיפיים סוטה לפתע מגיבוריו האנושיים ומצלם הרמוניות בטבע: תפוח מתגלגל, רוח נושבת, מים מפכים. השימוש של סיילן בפריים הוא לא פחות מגאוני ויכולתו למקד את גיבוריו בתוך המרחב הטורקי הזכירה לי את המיומנות של ג'ון פורד בצילום היחיד בתוך המדבר האמריקאי. סיילן מצליח להעביר את תחושת הניכור של האדם ובדידותו בטבע ובמקביל הוא גם רומז כי בעצם האדם שייך לטבע והוא חלק ממנו.על פי סיילן כולנו רק אבק ברוח וגיבוריו מתמזגים לאיטם בתוך הלילה הטורקי המעיק . המחצית הראשונה של הסרט היא אחת החוויות הקולנועיות המרגשות שעברתי כצופה קולנוע מזה זמן רב. סיילן מכבד את גיבוריו ואת הטבע במיוחד את הצופה – זה שמוכן לצפייה בסצנות איטיות ומדודות ולא לקבל את העלילה ברעש וצלצולים כמעשה הנואל של הוליווד במריעה.
לקראת סוף הלילה מגיעה החבורה לכפר נידח וזוכה לארוחת לילה כשלפתע מתרחשת הפסקת חשמל והאפילה ממשיכה לתפוס לה מקום מרכזי בחבל הארץ הטרשי והמעיק שהעלילה נעה בו. בסצנה שהיא אחת משיאי הסרט מגיעה אישה צעירה עם עששית כדי לאפשר לאורחים המכובדים לראות מה קורה בזמן ארוחת הערב ופתע חודר אור גדול-אור של תקווה כלשהי אל החיים העלובים והמרוטים של הגיבורים.בחלקו השני של הסרט עולה השחר ואנשי המשטרה ממשיכים בחיפוש הגופה . באור הדברים נראים קצת אחרת והרצינות התהומית מפנה מקומה לאבסורד וגם לקצת חוש הומור. סיילן בונה סצנות שלעיתים מזכירות את תיאטרון האבסורד של בקט ולעיתים מזכירות את יצירותיו של אפרים קישון. החיוך הקליל שעולה על פני מפקח המשטרה שמדמה את קורבן הרצח לקלארק גייבל מוסיף עוד נדבך לסרט ומראה לנו כי סיילן אינו רק משורר העגמומיות (כפי שניתן היה להתרשם ב"שלושה קופים" ) אלא הוא גם ולמרות הכל מעט אופטימיסט.סיילן " שב ומוכיח ב"היו זמנים באנטוליה" כי הוא אחד היוצרים המוכשרים הפעילים כיום בקולנוע האירופאי. (וגם המשפיעים-כפי שניתן לראות בסרט הישראלי החדש "מנתק המים" שמתחרה בימים אלו על פרס אופיר) הסרט הוא הוכחה לכך שגם בעידן הבלוקבסטרים ניתן ואפשר לייצר קולנוע אמיתי ואמיץ,ולא מתפשר. היו זמנים באנטוליה-יצירת מופת נפלאה סרט מושלם, חוויה קולנועית ייחודית, חובה לראות.
היו זמנים באנטוליה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איציק גורגיל: 4004/12/2013 17:50:57
6/10אייקון ציון
סרט די איטי. שם דגש על האוירה ולא על הסיפור. מעביר אירועים כמו הכתבה לפרוטוקול אחד לאחד וגם קלוזאפים די ארוכים כמו של תפוח נגרר בנחל או של שדה שיבולים מואר בחושך, מה שיכול להרדים יופי. נראה כמו סיפור קצר שהפך לסרט באורך מלא. אני לא ממש הבנתי את כוונת המשורר אבל גם לא סבלתי מדי.
שם: עפר שלזינגרגיל: 5229/01/2013 19:07:55
8/10אייקון ציון
התביישתי לקרא בקורות לסרט זה שקוראות לא להאמין לבקורות הכתובות בהמשך...אתר זה אמור להיות תרבותי ואני מאמין צריך לשקף סובלנות של האחד כלפי השני, גם אם טעם הכותב שונה יש דרך מכובדת להביע זאת וזה בסדר לתת ציון נמוך המעיד על כך...
שם: דליה גלבועגיל: 7205/01/2013 23:16:30
10/10אייקון ציון
כל הנושאים בסרט נידונים תוך כדי חיפוש המקום ששם נטמן אדם שנרצח. מתוך השיחות היומיומיות מקבל הצופה מידע על האנשים, הנושאים המעניינים אותם, הנוף ואורח החיים בפריפריה של טורקיה. סרט איטי ונפלא.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט