ערבים רוקדים - זהות שאולה ביקורת סרט

Dancing Arabs Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "ערבים רוקדים - זהות שאולה":
"הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Dancing Arabs
משחק תאופיק ברהום, יעל אבקסיס, מיכאל מושונוב, עלי סלימאן, דניאל קיציס, מרלן בג'אלי במאי/ת ערן ריקליס  
ישראלי
ביקורת סרט לערבים רוקדים - זהות שאולה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מאכזב"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע63.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די26.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות9.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בשעה טובה מגיע לאקרנים לאחר דחיות של חודשים סרטו החדש של ערן ריקליס "ערבים רוקדים-זהות שאולה" (במקור "ערבים רוקדים"). הסרט נדחה בשל מבצע "צוק איתן" ורצון מפיציו לא להכשיל אותו בשל התעסקותו עם נושא טעון כיחסי יהודים ערבים בתקופה כה רגישה והנה הסרט עומד לצאת ואנו שוב (כמו תמיד אולי?) בתקופה של התנגשויות בין יהודים לערבים וגלי השנאה מכים בשני הצדדים.סרטו של ריקליס המבוסס על ספריו של סייד קשוע (הנמצא כעת בשל ייאושו מהמצב, בגלות מרצון באמריקה) מספר על נער ערבי נאה ונעים הליכות (מה שנקרא "ייצוגי") שנשלח על ידי הורים ללמוד בפנימייה למחוננים בירושלים וכך אולי יוכל לפרוץ את המעגל של הקיפוח וההדרה ממוקדי הכוח של הערבים בישראל. כל עוד הסרט מתמקד בניסיונותיו של הגיבור איאד (תאופיק ברהום) לקבל לגיטימציה הוא אפקטיבי ומצליח להציג בפני הצופה תמונת מראה מצמררת המעלה זיכרונות מהיחס למיעוט אחר בזמנים אחרים (ובעברית ליהודים באירופה).
גם בחלקו הראשון והמוצלח של הסרט חוטא ריקליס לעיתים מזומנות בדידקטיות יתר ולראייה נאומו של הגיבור במסגרת שיעור הספרות הבלתי נמנע שהוא מהבלתי מתוחכמים והמביכים שנצפו לאחרונה בקולנוע הישראלי.במסגרת עבודת הקהילה איאד נשלח להיות עזר שכנגד לבחור יהודי משותק בן גילו (מיכאל מושונוב שכבר התנסה בתפקיד דומה בסרט "מבול" שם שיחק אוטיסט). הם מתחברים, מבלים ביחד ואז מגיע טוויסט עלילתי תמוה ומופרך שממנו הסרט מאבד את המיקוד שלו וצולל מטה מטה. (רמז -שימו לב לשמו השני של הסרט שהתווסף לו אך לאחרונה).
התוצאה היא בעצם שני סרטים שונים זה מזה שאין ביניהם כמעט חיבור. חלקו השני של הסרט, למרות שברור מדוע הגיבור נקט בצעד שהוא נקט, נדמה כמקרה אישי ומאוד ספציפי והסרט מפסיק לחלוטין לחקור את הנושא הכאוב של יחסי יהודים וערבים ואת שאלות הזהות בארץ הקודש.אהבתי את הנשכנות שאפיינה את יצירותיו של ריקליס כ"כלה הסורית" ו"עץ הלימון" ובמיוחד ב"גמר גביע" . אולם לא ניתן למצוא כמעט דבר מיצירות מצוינות אלו ב"ערבים רוקדים". סרטו של ריקליס מזכיר הרבה יותר את סרטו הלפני אחרון "זייתון" שנדמה כיצירה הולמארקית לתפארת הטלוויזיה האמריקאית.נושא יחסי יהודים וערבים הוא נושא כבד משקל ורווי יצרים. "ערבים רוקדים-זהות שאולה" מצליח להתמודד עם נושא זה באופי חלקי ביותר וחבל.
ערבים רוקדים - זהות שאולה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תומר רפאליגיל: 1607/11/2019 13:24:59
7/10אייקון ציון
סרט טוב ומעניין, תאופיק ברהום מצויין
שם: anipoגיל: 4625/08/2018 18:07:30
7/10אייקון ציון
אם זוכרים את הסרט זה רק בזכות הסוף המפתיע והשנוי במחלוקת. עד אז הוא עוד סרט מעניין, אבל לא משהו מיוחד. סיפורו של איאד, ילד ערבי פיקח ואינטליגנטי מטירה שבמשולש. הוא גדל עם אב שהוא לאומן ערבי ,שהורשע בעבר בפעולת טרור.כאשר איאד גדל לנער, אביו שולח אותו ללמוד בפנימייה יהודית יוקרתית בירושלים, כדי שזה יפתח בפניו אפשרות לעתיד טוב יותר. התקופה היא סוף שנות ה-80 ותחילת ה-90, ימי האינתיפאדה הראשונה ולאחר מכן מלחמת המפרץ. איאד נתקל בגזענות ובהבדלי תרבות בינו לבין התלמידים היהודים.הוא מנסה להתקרב ולהיות שייך וכחלק מזה הוא מתאהב בבחורה ישראלית שהוריה מתנגדים לקשר וגם מתחיל לטפל בנער משותק בשם יונתן, כחלק מפרויקט של מעורבות חברתית שהפנימייה חורתת על דיגלה.אימו של הנער מאמצת אותו לחיקם ורואה בו את בנה השני. הקשר המיוחד בין איאד ליונתן מקבל ביטוי מעשי לקראת הסוף והוא לא פשוט לחלק מהצופים ולבטח מעורר דיון.סך הכל סרט שבהחלט שווה צפייה.
שם: .MOR Rגיל: 1409/09/2017 03:04:25
7/10אייקון ציון
סרט טוב שמסוגל להרבה יותר !!! השחקנים נהדרים, הצילום מעולה, הפס קול מוסיף המון לאווירת הסרט, המסר חשוב מאוד, העריכה מצויינת והדיאלוגים פשוטים וחביבים אבל התסריט והעלילה די צפויים, חסרי מקוריות וכוללים מספר חורים שיכלו להוסיף לסרט המון.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט