יונה ביקורת סרט

Yona Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "יונה":
"סרט שנע בין קולנוע מרתק לבין ביוגרפיה שטחית"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Yona
משחק נעמי לבוב, מיכאל מושונוב, שלום מיכאלשווילי, איתמר רוטשילד, תום חגי במאי/ת חיליק מיכאלי, תמי ליאון, אברהם פרחי  
ישראלי
ביקורת סרט ליונה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"חמקמק כגיבורתו"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע57.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די34.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות7.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ככל שאני צופה בסרטיו של ניר ברגמן אני מעריך יותר את יכולותיו כקולנוען וכמי שתשוקתו סוחפת אותו למעגל היצירה. לטעמי סרטיו של ברגמן נעשים אפלים ומתוחכמים יותר עם השנים. אני מעריך את ההתעסקות התמידית במשפחות לא מתפקדות ובהתנגשות בין היחיד המורד בקולקטיב הממוסד ומצד שני כמה להכרה וללגיטימציה של אותו ממסד. זהו אותו אוקסימורון טראגי המהווה את לב היצירה של הבמאי הישראלי המוכשר הזה.גם ליונה וולך, המשוררת הפרובוקטיבית היה רצון לבעוט בכל דבר מקובל וממסדי אולם באותו הזמן היא חיפשה בעיתונים בידיים רוטטות האם נכתבו ביקורות על שיריה והאם היו אלו ביקורות מפרגנות או חלילה שליליות. הדואליות הזו של יונה, שהסרט משרטט את ראשית ימיה כאמנית, הביאה אותה כמעט לאובדנה, להתנסויות בסמים ובמין קבוצתי, לאשפוז מרצון ובכלל להליכה קונסיסטנטית על הקצה. יונה כמו אהרון ב"דקדוק הפנימי" וכמו מאיה ב"כנפיים שבורות" כורעת תחת נטל החברה ומתמרדת.
כל עוד מנסה ברגמן לתהות על קנקנה של יונה האדם הוא משרטט דיוקן של אדם פצוע ומתוסבך ויונה בגילומה של נעמי לבוב המוכשרת כובשת את המסך בעוצמתה ובפגיעותה. הבעיה היא שלעיתים, הסרט יורד מדרגה מבחינת התחכום (כמו אומר - בוא נפסיק לרגע לנסות לפענח את נשמתה של יונה) ואז מובאות בפני הצופה אנקדוטות מחיי יונה שמזכירות ביוגרפיות בסגנון הולמרק וזאת למרות השחזור התקופתי המוקפד.גם היחס לרוב הדמויות שהקיפו את יונה הוא מעט לקוני ונדמה כי השחקנים מציגים מיתוסים (של משוררים צעירים וותיקים,של אנשי בוהמה) ולא אנשים חיים ומורכבים. השיאים של הסרט הם כאשר הוא נודד ממחוזות הריאליזם אל הסוריאליזם. ברגעים אלו נחשף כישרונו העצום של ברגמן (כמו ב"דקדוק הפנימי"). דוגמת הסצנה היפיפייה שהצבע האדום שולט בה וכמו מדמה את ישותה של יונה תלויה בחלל.
ייתכן ודמותה של יונה קלה הרבה יותר לפיצוח ( אם בכלל) בסרטי תעודה כמו "שבעת הסלילים של יונה וולך" או "המקוללים", אולם ברגמן, שכמו גיבוריו אינו נכון לפשרות, מוכן לשים נפשו בכפו ועל תעוזתו זו הוא ראוי לכל המחמאות.בסופו של דבר יונה הוא סרט חמקמק ,ואינו אחיד ברמתו. אם דמותה של וולך מסקרנת אתכם ,סרטו של ברגמן הוא בעיני, למרות פגמיו, מקום מצוין להתחיל כדי להכיר את האישה ששינתה לעד את פני השירה העברית.
יונה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ערןגיל: 4709/03/2016 07:00:43
8/10אייקון ציון
סרט ישראלי מצויין המתאר את חייה הסוערים של המשוררת יונה וולך משחק מצויין שווה
שם: חייםגיל: 3314/08/2015 19:42:43
9/10אייקון ציון
סרט יפה. ומשחק נהדר של השחקנית שמגלמת את יונה וולך ממש מרתק ונפלא .שווה בהחלט לצפות בסרט הזה ..!
שם: עופרגיל: 5705/01/2015 21:19:27
10/10אייקון ציון
ציפיתי לסרט קלישאתי, כפי שכתוב כאן בחלק מהביקורות - אבל ראיתי סרט נפלא שמשוחק מעולה ומתאר את הרגעים המרתקים והקשים של יונה וולאך בצורה מדוייקת. את הסרט התיעודי על חייה ראיתי כבר קודם - אבל התיעודי כמעט שלא התעסק עם פחדיה והתקופה המוקדמת שלה. השחקנית הראשית מופלאה ומשכנעת וגם רוב השחקנים האחרים. השירים של יונה וולאך הוקראו בעוצמה ושובצו בחוכמה בתוך הסרט הנהדר הזה. אחד הקטעים, שבו יונה מצליחה לשבור את מחסום השירה בתוך בית חולים לחולי נפש, ומקריאה מילים שכתבה לאח בבית החולים, היה שיא מטורף שלא זכור לי בשום סרט אחר. בקיצור - מומלץ מאוד.
קישורים
חץ יונה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט