פוטו פרג' ביקורת סרט

Photo Farag Movie Review

תמונת כתבמור קומפני על "פוטו פרג'":
"סרט שכולו לב, אחד הסיפורים המרגשים שנראו השנה בקולנוע"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Photo Farag
משחק במאי/ת קובי פרג'  
תיעודי
ביקורת סרט לפוטו פרג' מאת מור קומפני | מבקרת קולנוע
ציון המבקר
"מרתק ומרגש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע62.5%
בבית
אחכה לדי.וי.די30.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות7.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
עוד מימי ילדותי, בהם התחלתי להתעניין בקולנוע ובצילום, סיפרה לי אימי על אודות סטודיו פרג'. כאשר הייתי משתטה כילדה בפוזות משעשעות למצלמה, היא האיצה בי וידעה לציין שאני לא "מצטלמת לפרג'" והחזירה את החלומות שלי היישר לקרקע. למדתי שמדובר בסטודיו מפורסם לצילום, שאפילו קיבל התייחסות בולטת בשיר הפרחה שכתב אסי דיין. הסטודיו היה האחראי, בין השאר, על פיתוח תמונות מהיר והבאת הצילום בצבע לישראל. הוא גם הנציח והנהיג בישראל את אופנת צילומי החתונה על רקע שקיעות מפוארות באלבומי חתונות. לימים עברתי שוב ושוב מול אותה החנות המפורסמת בתל אביב ולא יכולתי שלא לתהות לעצמי מה קרה לסיפור האגדה הזה, האם הוא עדיין פעיל היום ואיך זה שעוד לא עשו עליו סרט. אז הנה, עכשיו כבר לא צריך לתהות.השחקן קובי פרג' ("הפיג'מות", "חצויה"), בן הדור הצעיר של המשפחה המפורסמת, יחד עם בן דודו רועי פרג' שצילם את הסרט, יצא להביא לישראל את הסיפור המדובר על האימפריה שהופרדה והתפוררה. עד מהרה מתברר שלא רק הטכנולוגיה המתקדמת היא שהשאירה את הסטודיו מאחור, אלא בעיקר קרע משפחתי עמוק בין האחים שהקימו אותו. דם אולי סמיך ממים, אבל אולי לא סמיך מספיק מהחומר ממנו עשויים כעס וגאווה.
זהו סרטו הראשון של פרג' כבמאי ובדומה לדוקומנטריסטים מתחילים רבים, הוא עוסק ישירות בקשריה הסבוכים של משפחתו. הסיפור אותו טווה הסרט מתחיל בעליית המשפחה מעיראק וההקמה, כאשר פרי פרג' (שלמעשה פרג' הוא בכלל שמו הפרטי) שנחשב לאב המייסד של הסטודיו והרוח החיה מאחוריו (הנושא עדיין נתון לוויכוח מצד בני משפחתו) נעדר לחלוטין מהסרט כדמות.חלקו הראשון של הסרט מורכב בעיקר מעדויות וסיפוריהם של האחים ומחומרי ארכיון עוצרי נשימה של המשפחה, הסטודיו והתקופה. קובי פרג' בונה צד אחד של הסיפור ואז שובר אותו - הסרט ללא ספק תופס תאוצה כאשר הוא אוזר אומץ וניגש להעמיד את המצלמה לראשונה מול דודו המפורסם, לאחר שנים ארוכות ורבות של נתק בין בני המשפחה. לפרי פרג' כמובן – הבניית סיפור שונה משלו. בעוד בני המשפחה רואים בו גאוותן ובעל שיגעון גדלות, הוא חש שאמנותו נפגעה וכי המגלומניות המתוארת על ידי האחים היא לא אלא רצונו לשמור על שמו הטוב וערכיו היצירתיים. שני הנרטיבים מתנגשים ומתערבבים זה בזה, כאשר קובי פרג' רוקם מהם פיסות חיים בעבר ובהווה, בשמיכת טלאים צבעונית ומורכבת שככל הנראה לא ניתן להפרידה למרות הקרעים הרבים.
הסרט מכיל גם חולשות שאופייניות בדרך כלל לסרטי ביכורים. הקומפוזיציות שבחר רועי פרג'לעיתים שנויות במחלוקת ושאלות רבות שעולות מהצפייה נותרות ללא מענה. היכן המשפחה שהקים פרי פרג' ומדוע לא נכללו תגובת אשתו ובנותיו בסרט? ממה התקיים בשנים שאחרי התהילה הגדולה? חסרות מאוד גם תגובותיהן של הנשים במשפחת פרג', האחיות שמופיעות רק לפרקים ועסקו גם הן בריטוש ובפענוח תמונות. הזווית שלהן לסיפור לא מוצתה עד תום ונדמה שניתן היה לאפשר להן יריעה רחבה יותר.עם זאת הפגמים הללו לא מפריעים ל"פוטו פרג'" לכבוש בגאון את הלב. קשה לחשוב על התסריטאים שיכלו להגות במוחם דמות מרתקת, מסקרנת ועוצרת נשימה כמו פרי פרג'. ההומור שלו ושל אחיו לצד הכאב הגדול והגאווה מצליחים לפרוץ את גבולות המסך ולרגש עד דמעות, ואכן נותרו מעט מאוד עיניים יבשות בהקרנת הבכורה. הסצנות שמשלבות בין הדור הצעיר לדור הוותיק יוצאות מהכלל, ובתוכן גם משתלבת אנלוגיית הצילום בפילם לעומת הצילום הדיגיטלי וההתרפקות על פוטג'ים מדהימים ביופיים מן העבר. המוזיקה של אבי בללי מעבה את טון הסערה בין האחים וראויה לכל שבח."פוטו פרג'" מצטרף לרשימה של סרטי תעודה מרשימים שיצאו בישראל בשנים האחרונות ("מי יאהב אותי עכשיו", "פרינסס שואו", "מיסטר גאגא") להקרנות מסחריות וכמה טוב שהמפיצים נותנים בהם אמון. קובי פרג' פתח את דלתו לסיפור מדהים על אהבה, משפחה ואמנות והגיש את ליבו לצופים ביצירה שהיא צפיית חובה לכל מי שאוהב וגם שונא לפעמים את משפחתו שלו.
פוטו פרג' - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: adidגיל: 3028/10/2016 18:07:54
8/10אייקון ציון
סרט מעולה, הוא קצר וקולע ומערבב בתוכו היסטוריה עם המון רגש. סיפור מרתק שלא היה ידוע לי לפני כן, מומלץ ביותר
שם: דנהגיל: 5702/10/2016 16:16:17
8/10אייקון ציון
סרט מרגש ומצחיק. כל אחד יכול להזדהות עם הסרט בקטע של משפחה- ולהשוות למשפחתו. אפשר לראות מה קורה כאשר בני משפחה בעיקר אחים ואחיות עובדים באותו מפעל ובכלל אפשר לראות איזה סכסוכים ואי הבנות נוצרים בקרב משפחות כאשר לכל אחד האמת שלו וכל אחד רואה ומפרש דברים בצורה אחרת וזו אחת הסיבות לסכסוכים במשפחות שלכאורה הכי מלוכדות. כמו כן הסרט הוא נוסטלגיה ומראה איך צילמו פעם וכן מתאר את ישראל הנאיבית של העבר. יש נגיעה בעולים שהגיעו מעירק לפני שבעים שנה ואיך חיו. הדמות של האח הבכור והיפה פרי פרג מאוד מעניינת. הסוף לא כ"כ ברור. כי לא ידוע אם האחים סלחו והשלימו . וממה התפרנסו כאשר העסק נסגר.
שם: Tifגיל: 3727/09/2016 20:14:02
8/10אייקון ציון
דוקו מעניין, סיפור נוגע ללב, נקודת מבט שונה על חיים שונים. עשוי טוב.
קישורים
חץ פוטו פרג' (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי תיעודי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט