בלייד ראנר 2049 ביקורת סרט

Blade Runner 2049 Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "בלייד ראנר 2049":
"קולנוע מכובד המוסיף רבדים נוספים ליצירה המקורית"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Blade Runner 2049
משחק ריאן גוסלינג, הריסון פורד, רובין רייט, ג'ארד ליטו במאי/ת דניס וילנב  
מדע בדיוני
ביקורת סרט לבלייד ראנר 2049 מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"המשך מרשים"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע76.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די13.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות9.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
35 שנים חלפו מאז שרידלי סקוט הוציא תחת ידיו את יצירת המופת המדע בדיונית "בלייד ראנר". הסרט המקורי היה מבוסס באופן רופף על יצירתו של הסופר פיליפ ק. דיק "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?". הוא התקבל בביקורות מעורבות, לא זכה להצלחה מסחרית בבתי הקולנוע, לא זכה להערכת תעשיית הקולנוע וגם לא היה מועמד לפרסים חשובים. במהלך השנים התחולל שינוי משמעותי בעיקר בזכות שני מדיומים שהיו מאוד פופולריים בשנות ה-80: הראשונה היא הקרנת סרטי חצות בה הוצגו סרטי פולחן, ואכן "בלייד ראנר" הפך לאחד הלהיטים בהקרנות האלה. האמצעי השני הוא קלטות הווידאו. מאחר והסרט לא שרד זמן רב בבתי הקולנוע המסחריים, רבים גילו אותה באמצעות ספריות הווידאו. כך היצירה המרשימה והבלתי נשכחת הזאת שהשפיעה על דורות של אנשי קולנוע, מוזיקאים ואמנים רבים הפכה לקלאסיקה אמיתית שזכתה לחיי נצח."בלייד ראנר" הוא מסוג הסרטים שמלמדים בבתי ספר לקולנוע. הוא מצטט משלל סרטים ויצירות אומנות, ביניהם "מטרופוליס" של פריץ לאנג, "אולימפיאדה" של לני ריפנשטאל וסרטי הפילם נואר, שהשפיעו רבות על עיצוב הדמויות, החללים והלבוש של גיבורי הסרט. אפילו השימוש בקריינות מזכיר את סרטי הבלשים הקלאסיים משנות ה-30 וה-40. דמויות שונות בסרט נראות לבושות ומאופרות בסגנון ה"סייבר פאנק" המזכיר את דיוויד בואי בתקופת זיגי סטארדסט. אפשר לטעון שמוטיבים עלילתיים רבים קשורים לתסביכי האלוהות כמו בפאגניזם הגרמני, לדוגמה "טבעת הניבלונגים". "בלייד ראנר" המקורי עשיר בכל כך הרבה רבדים של ידע, כך שלא פלא שהוא לא רק יצירה קולנועית מבדרת אלא גם קולנוע איכותי אמיתי שזכה להיות מצוטט בשלל סרטי מדע בדיוני שהגיעו שנים לאחר מכן, אם בסרטי אנימציה יפנים, כגון "אקירה" ו"הרוח במעטפת" או סרטיו של סטיבן שפילברג "אינטליגנציה מלאכותית" ו"דו"ח מיוחד". יש לציין גם סרטים הוליוודים שהושפעו ממנו כגון "האלמנט החמישי", "אקס מכינה", "שליחות קטלנית", "מטריקס" ועוד רבים.
הציפייה לסרט ההמשך היתה ארוכה במיוחד, 35 שנים. רידלי סקוט, שהספיק כבר להוציא שתי גרסאות במאי לסרט המקורי, עדיין מעורב, לשמחתנו, הפעם רק כמפיק. על כס הבמאי התיישב השם החם ביותר בהוליווד, דני וילנב. סרטיו - "האשה ששרה", "אסירים", "סיקאריו" ו"המפגש" - הוכיחו שהוא מסוגל ליצור סרטים שיזכו להערכת הביקורת, לזכות בפרסים חשובים, אך במקביל להצליח באופן מסחרי בלי לוותר על הערך האמנותי שלו כקולנוען בעל קול ייחודי. נדיר היום למצוא בהוליווד אנשי קולנוע בכירים המסוגלים גם ליצור גם יצירה קולנועית איכותית וייחודית ובו זמנית לזכות לאהבת הקהל הרחב. וילנב הוא כרגע מסוג אותם במאים יחידי סגולה שהצליח לפצח את הקוד והוא משחזר זאת בהצלחה גדולה גם בסרט הנוכחי. ההבדל הוא שהפרויקט החדש מגיע עם מטען היסטורי גדול."בלייד ראנר 2049" עם הרקע הקולנועי המפואר שלו, הוא בהחלט משימה שכנראה לא הייתה פשוטה לפיצוח. לשם כך הובא התסריטאי של הסרט המקורי המפטון פאנצ'ר, והוצמד לו התסריטאי העולה מייקל גרין, שאחראי להצלחת הסרט "לוגאן" ועבד עם רידלי סקוט על "הנוסע השמיני: קובננט". השניים עושים שימוש חכם בעלילת הסרט הקודם ובדמויות המרכזיות שבו, חלקן אף צצות לסצנה קצרה ותורמות לתחושת הנוסטלגיה שהסרט החדש מעורר. למרות נוכחותו המרגשת של הריסון פורד, החוזר לגלם את ריק דקארד, גיבור הסרט הקודם, הגיבור האמיתי של הסרט הוא 'K', רפליקנט שעובד עבור משטרת לוס אנג'לס ותפקידו לחסל רפליקנטים ישנים. סצנת הפתיחה החזקה מתארת סיטואציה מסוג זה ובעצם מספקת את הטון חמור הסבר, האפל והקשוח של הסרט.
העלילה, בלי לפרט יותר מדי, מתארת מסע בלשי של 'K' המנסה לברר את זהותה של גופה שנמצאה בתוך ארגז בגינתו של אותו רפליקנט. הדבר יוביל אותו למסע חשיפה אישי שגם מעמיד אותו בסכנה כאשר מספר גורמים לא ממש מעוניינים בהצלחתו, כולל המפקדת ג'ושי, בגילומה של רובין רייט וגם של איש עסקים עשיר עיוור בשם ניאנדר וולאס, השולט ביצור הרפליקנטים בעולם בגילומו של ג'ארד לטו. יש לו גם עוזרת רפליקנטית אלימה במיוחד בשם לאב בגילומה קר הרוח של סילביה הוקס ההולנדית. אפילו השחקנית הפלסטינית/ישראלית היאם עבאס מגלמת כאן תפקיד חשוב ומרכזי. גם דייב בטיסטה, הזכור מסרטי "שומרי הגלקסיה", מספק כאן הופעה דרמטית מרשימה.יש לציין לטובה כי הקו העלילתי של סרט ההמשך ממשיך בצורה נאמנה את הקו העלילתי של הסרט הראשון. גם העולם הוויזואלי העשיר והמסוגנן ממשיך ביתר שאת ב"בלייד ראנר 2049", שבעזרת הטכנולוגיה שהתקדמה רבות מאז ראשית שנות השמונים אף מצליח להעניק לסרט נופך נוסף. הירידה לדיוק בעיצוב הפרטים הקטנים היא מרשימה, גם הרוח של הסרט המקורי נשארה וסרט זה הוא עדיין פילם נואר בלשי. לעומת הסרט הראשון שהתמקד בין היתר במערכת יחסים בין בלש לרפליקנטית, סרט זה מתמקד מתאר מערכת יחסים שונה. 'K' משוחח עם ג'וי, בגילומה של אנה דה־ארמאס, הולוגרמה שהיא גם בת זוגו. השניים מספקים כמה מהרגעים היפים והמרגשים בסרט, כאשר ברקע נשמע קולו המזמר של פרנק סינטרה."בלייד ראנר 2049" הוא קודם כל מוצר קולנועי מחושב שמטרתו לכסות את העלות היקרה שלו הנאמדת בסכום של 150 מיליון דולר ולכן הוא פונה לקהל רחב, מרביתו בנים צעירים בשנות העשרה לחייהם שלא גדלו או שמעו על הסרט המקורי. במקביל הוא יצירה קולנועית אינטליגנטית ואלגנטית להפליא המצליחה לאזן בין סצנות פעולה ראוותניות וסצנות אינטימיות. בין מוזיקה בומבסטית המרעידה את קירות אולם הקולנוע לבין רגעים אנושיים המתארים את בבדידותו של הגיבור החדש, 'K', בגילומו של ריאן גוסלינג, המייצר כאן דמות אנושית מורכבת. דמות שהונדסה כדי להיות בלש משטרה במפעל, אך במסעה מגלה על עצמה מידע שיגרום לה לשאול את עצמה שאלות שיערערו את עולמה. גוסלינג והדמות שהוא מגלם הם הלב הפועם של הסרט.

אין ספק שזה הסרט המרשים ביותר ויזואלית שנראה על מסך הקולנוע בשנה החולפת, אבל הוא גם יצירה מהורהרת שאורכה שעתיים וארבעים דקות על מסע קפקאי לגילוי עצמי. קחו נשימה עמוקה ותצללו לתוך העולם המרהיב שדני וילנב וצוותו רקחו עבורכם. זאת חוויה קולנועית מורכבת, מסעירה ואינטליגנטית. מי שמצפה לקבל רק פיצוצים, מרדפים ויריות יקבל אותם במשורה.
בלייד ראנר 2049 - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: צחיגיל: 2608/06/2019 10:29:57
10/10אייקון ציון
סרט מדהים. לדעתי טוב יותר מהמקורי. שווה לצפות אפילו רק בשביל הצילום, גם אם זה לא הז''אנר שלכם.
שם: IDOגיל: 1715/12/2018 18:14:50
10/10אייקון ציון
סרט מושלם. פשוט תאווה לעניים, בין האפקטים והצילומים הטובים שראיתי אי פעם. סרט חובה לכל מי שאוהב מדע בדיוני וחוויה לא מהעולם הזה, שאפו ענק לכל מי שהיה מעורב בסרט.
שם: anipoגיל: 4709/11/2018 16:16:12
6/10אייקון ציון
ארוך מידי, מייגע ובעיקר מאכזב.הסרט הראשון היה פורץ דרך בזמנו ומאוד מרשים ואני זוכר שהופנטתי כילד המביט לעבר המסך הגדול בקולנוע. כשעושים סרט המשך ל"בלייד ראנר" המקורי הוא חייב להיות כמו שאומרים "וואו".התוצאה הסופית רחוקה מזה. ויזואלית הוא יפה, יש אפקטים מרשימים, ריאן גוסלינג שחקן נהדר וגם לראות את הריסון פורד עושה טוב. אבל, העלילה משעממת ונמרחת יותר מידי זמן. מקווה שכשיעשו את "בלייד ראנר 2079" התוצאה תהיה יותר מרשימה.ציון סופי 6.5.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מדע בדיוני
זמן Old 2021
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט