תיק נעדר ביקורת סרט

Fleuve noir Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "תיק נעדר":
"סרט אפל מוצלח ורב תפניות"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Fleuve noir
משחק ונסן קאסל, רומן דוריס, סנדרין קיברלן, שרל ברלן במאי/ת אריק זונקה  
זר
ביקורת סרט לתיק נעדר מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מותח ומפתיע"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע83.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די2.8%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות13.9%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הסרט האפל החל להופיע בארה"ב בראשית שנות הארבעים של המאה הקודמת. מאפייניו היו גיבורים שמוסריותם מוטלת בספק, במיוחד בלשים פרטיים ואנשי משטרה וגם נשים מפתות שהוגדרו כ"פאם פאטאל". זוויות צילום לא שגרתיות שהדגישו את סערת הרגשות שהגיבורים מצויים בה. הסרט האפל היה בעצם תגובה קולנועית ודרך להתמודדות של הקולנוענים בארה"ב עם התקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה שבה התא המשפחתי הקלאסי היה אמור לשמר את ערכי החברה שעמדה בפני שינויים גדולים.אמנם ימי הסרט האפל חלפו להם, אבל הקולנוע חוזר בדרך זו או אחרת לאותם מוטיבים של גיבורים מפוקפקים מוסרית, נשים מדיחות לדבר עבירה וצילומים חשוכים באזורים הפחות טובים של העיר. הבמאי הצרפתי אריק זונקה מעבד למסך את ספרו של הישראלי דרור משעני והתוצאה מטרידה, בלשון המעטה.
ביקורת מצולמת  |  טריילר/קדימון
נער צעיר נעלם מביתו והמפקח ויסקונטי נקרא לחקור את הפרשה. ויסקונטי, בגילומו של ונסן קאסל הנהדר, הוא הגיבור (או האנטי גיבור) הקלאסי של הסרט. הוא אלכוהוליסט, מפלרטט עם אימו של הילד הנעדר, כוחני ואפילו מתאכזר לבנו שסוחר בסמים. קאסל הזכיר לי את אורסון וולס כמפקד המשטרה ב"מגע של רשע" המופתי. הוא סמל לאדם שאיבד את דרכו לחלוטין. את התפקיד היה אמור לגלם במקור ז'ראר דפרדייה, אך קאסל מצליח להכניס נפח לדמות ומוכיח כי הוא אחד השחקנים המוכשרים כיום בצרפת.מכיוון שאביו של הנער הנעדר נמצא הרחק מביתו, אימו של הנער היא זאת שעימה נמצא המפקח במגע צמוד (תרתי משמע), אמנם סנדרין קיברלן היא לא בדיוק הפאם-פאטאל הקלאסית, כמו ריטה הייוורת' ב"גילדה" או ב"ליידי משנגחאי", אבל דמותה הנוגה והשברירית אינה כה מובנת מאליה והיא והבלש מנהלים קשר שלא ברור לאן יוביל.
רומן דוריס (שפחות אהבתי את משחקו בסרט) הוא הצלע השלישית במשולש. הוא השכן התמהוני של הנער הנעלם, שאף נתן לו שיעורים פרטיים בספרות. האם הוא אשם בהיעלמות הנער? זונקה אף משתמש בדמות המורה כדי לדון בחשיבות המילה הכתובה ומזכיר לצופה כי הסרט מבוסס על ספר. דיון שלעיתים נדמה קמעה מאולץ ואולי לא שייך לעלילה ואף מסבך אותה עוד יותר.כיאה לעלילה קודרת, חלק מהסרט מצולם בחשיכה. ביער מאיים, בעיר המנוכרת ואף בכניסה לביתו של הנער הנעדר. יש גם מחסן מסתורי במעמקי הבניין שבו נוהג המורה להעביר את שיעוריו הפרטיים והצופה שוקע אט אט במרה שחורה ובמחנק ומבקש שהתעלומה תיפתר. אך בסרט אפל כמו בסרט אפל, הצללים והחשיכה מטעים ולא כל מה שנדמה לצופה אכן יתממש. "תיק נעדר" הוא סרט מאתגר שלעיתים קורס לתוך העגמומיות שלו, אולם למי שיהיה מוכן לצלול למדמנה הזו נכונה חוויה רבת נפתולים ובסופו של דבר מספקת.
תיק נעדר - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: גברת מהסרטיםגיל: 5729/08/2020 11:04:14
8/10אייקון ציון
סרט מתח שמבוסס על ספרו של הסופר הישראלי דרור משעני. הבמאי אריק זונקה בחר לצלם את הסרט כזאנר של פילם נואר, תוך שימוש בתאורה, צבע וצילום רוב הסצנות בלילה. בבוקר אחד מגיעה אמו של הנער דני ארנו ומדווחת על היעלמותו של בנה. את החקירה לוקח לידיו המפקח ויסקונטי, שבתחילה לא מאמין לדאגתה של האם. אין ספק שאת המשקל הכבד של סיפור העלילה מחזיק על כתפיו הרחבות השחקן וינסנט קאסל המצוין, שמגלם את דמותו של המפקח. שוטר ותיק, איש מקצוע מבריק וחד, ומאידך, גבר מריר, מרושל, מוזנח, ואלכוהוליסט שלא מצליח להתמודד עם השדים שממלאים את נפשו. אשתו נטשה אותו לטובת גבר אחר, ויחסיו עם בנו המתבגר שהפך להיות סוחר סמים מנוכרים וקשים. בדרכו המרושלת והגסה הוא מצליח לנווט בין הדמויות שנקרות בדרכו, הוריו של דני, אחותו בעלת הצרכים המיוחדים, והשכן המסתורי והחלקלק, מורה שהעביר לדני שיעורים פרטיים, שמחליט להצטרף לחיפושים אחר הנער, ובכך מביא לתפנית בעלילה. סרט על גברים, והדימויים הייצוגיים של הגבריות על כל יופיה והאפלה שבה.
שם: ערןגיל: 4721/12/2018 10:26:47
9/10אייקון ציון
סרט צרפתי מצויין , מותח , מעניין , עם תפניות בעלילה ובלי טיפת קיטש , כמו שצרפתים יודעים לעשות. שוטר חוקר העלמות של נער ומגלה תובנות מפתיעות תוך עזרה משכן - שווה מאוד
שם: נורגיל: 5410/11/2018 16:05:49
5/10אייקון ציון
ממש לא חייבים. הסרט בסה"כ מענין, אך מסתבר כהזוי עם פתרון תעלומה וסוף מדכדך. וחוץ מזה, מי שמחפש סרט מותח - אז זה ממש לא...
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט