דברים ששמענו וראינו ביקורת סרט

Things Heard and Seen Movie Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "דברים ששמענו וראינו":
"סיפור על התפוררות זוגית שלא מצליח לספק מתח או עניין"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Things Heard and Seen
משחק אמנדה סייפריד, ג'יימס נורטון, פ. מוריי אברהם, ריאה סיהורן, נטלי דייר, קארן אלן במאי/ת שרי ספרינגר ברמן, רוברט פולצי'ני  
אימה
ביקורת סרט לדברים ששמענו וראינו מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"נטול מתח"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע25.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די50.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות25.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הבית עומד במרכז הסוגה הגותית העוסקת בצדדים האפלים בנפש האדם ובצד הלא רציונלי המתחבא מתחת לחזות ה"נורמלית" של חיי המשפחה והקהילה. הבית הרדוף על ידי רוחות העבר משמש סמל לנפש של הגיבור או הגיבורה, הנאבקים מול כוחות לא מובנים, אפלים ושטניים. במקרים רבים, הסיפור מתמקד בגיבורה נשית הניצבת מול גבר חזק ומניפולטיבי, שמסתיר סודות אפלים אותם היא מגלה ומשלמת על כך מחיר כבד."דברים ששמענו וראינו" עוסק בדינמיקה של זוגיות רעילה בין בעל (ג'יימס נורטון) לאישה (אמנדה סייפריד), העוברים לבית רדוף רוחות בעקבות עבודתו של הבעל. צמד הבמאים, שרי ספרינגר ברמן ורוברט פולצ'יני, ביימו ב-2003 את הסרט המופתי "אמריקן ספלנדור" שעסק בדמותו של יוצר קומיקס גאוני ומאוד לא שגרתי. באותו סרט הוכיח צמד הבמאים יכולת מרשימה בדרך סיפור יצירתית של סיפור חיים אמתי. מאז נדמה שלא הצליחו לשחזר את ההצלחה של הסרט יוצא הדופן ההוא.
הסרט החדש שלהם נוגע בכל המאפיינים של הסיפור הגותי: בית ישן במקום נידח, במקום המקושר לסיפורי רוחות ושדים, שמתגלה אכן כמקום מקולל שבו אירעו אירועים מחרידים בעבר הקרוב והרחוק, אישה המתמודדת עם שדים משל עצמה, בעל מניפולטיבי ושתלטן, המסתיר מתחת לחזות מקסימה סודות רבים, סיאנסים הנועדים להעלות את רוחות המתים, הבת הקטנה והתמימה של הזוג שנחשפת גם היא לרוחות הרפאים והרבה רעשים לא מוסברים שמפיק הבית, שנדמה שיש לו חיים משל עצמו.את הסיפור המוכר הזה אפשר לספר מחדש והסרט אכן מנסה לעשות זאת. דרך הדימויים החזותיים המופיעים בו, והעיסוק באמנות של שתי הדמויות הראשיות, מראה הסרט כיצד הקו בין החיים למתים אינו מוחלט. בסצנה יפה בסוף הסרט מודגם הקשר הזה בין המתים לחיים בדימוי חזותי מרהיב במיוחד. אמנדה סייפריד משכנעת בתפקיד האישה הכנועה העוברת שינוי במהלך הסרט. ג'יימס נורטון כבעלה משכנע פחות, אם כי גם לו יש רגעים בהם הפער בין מראהו המצודד לאישיותו הבעייתית מצליחים לצמרר. עם זאת, העיסוק במיסטיקה, שנעשה ניסיון לשוות לו גוון פילוסופי, נראה מגוחך למדי, ומגיע לשיאו בסצנת סיאנס, הנראית פארודית שלא במתכוון.
הסיפור על התפוררות הנישואין של בני הזוג, הנדמים מושלמים על פני השטח, גם הוא נושא שטופל בסרטים וסדרות רבים מספור. "דברים ששמענו וראינו" מציג כמה רגעים משכנעים, שבהם הדינמיקה ההרסנית בין הבעל לאישה מופיעה במלוא כיעורה. מסע ההתפכחות של האישה עובר דרך הקשר עם רוחות הרפאים הנשיות בביתה, כמו גם החברות עם אחת המרצות בקולג' שבו מלמד בעלה, אותה מגלמת בחן אופייני ריאה סיהורן, המוכרת לנו כחברתו של סול מ"סמוך על סול".בסרט מגלמת סיהורן מרצה לאריגה, ובכך נרמז האספקט הפמיניסטי של הסרט: האריגה היא מעשה "נשי", המקביל לנושא טווית הסיפור הנשי, כמקבילת נגד לנרטיב הגברי השולט. הדמות הנשית הבוגרת מהווה איום על שלטונו של הבעל. הוא מזהיר את אשתו שיש שמועות הנוגעות למיניותה של האישה האחרת, ובכך מדגים את איום ה"לסביות" כמערער את המשטר הפטריארכלי. לצופים ברור שזהו רק עוד מהלך של הבעל הרוצה לשלוט באשתו ולמנוע ממנה לראות את המצב לאשורו. אבל האספקט הפמיניסטי הזה אינו מפותח דיו בסרט, והחברות הנשית הזאת אינה מקבלת מספיק זמן מסך או עומק.בתור סרט מתח/אימה, "דברים ששמענו וראינו" מאופק מאוד. אין כאן סצנות מפחידות או מעוררות גועל במיוחד, ואפילו הסצנה הנוראית ביותר בו היא תיאטרלית כל כך, שקשה להפיק ממנה אימה אמיתית. אין כאן גם באמת תעלומה לגבי דמות ה"נבל". מתחילת הסרט די ברור שהבעל המקסים למראית עין הוא למעשה משהו אחר לגמרי. מה שנגלה לנו במהלך הסרט הם רק הפרטים. מי שציפה לראות סרט מותח ומפחיד שבו נשמרת התעלומה עד הסוף, לא יקבל את מבוקשו מהסרט הזה. גם מי שציפה למותחן פסיכולוגי החושף את מנגנוני ההתעללות ביחסים בין גבר דומיננטי לאישה הנמצאת תחת מרותו, יתאכזב. המציאות סיפקה לנו סיפורי אימה רבים מדי על סוג כזה של יחסים ללא רוחות, שדים או בתים רדופים.
דברים ששמענו וראינו - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4908/09/2021 09:27:51
5/10אייקון ציון
בזבוז זמן. בדרך כלל אני סלחן עם מותחנים ועם סרטי אימה במידה שיש סיפור מעניין והעלילה דינמית יחסית, גם אם לא מדובר על פאר היצירה. כאן מדובר על סרט ממש גרוע וצפוי וגם ארוך מידי. צריך להמתין עד החצי שעה האחרונה שבה מתחילים לזוז דברים. זוג וביתם הקטנה עוברים מהעיר הגדולה לגור בבית ישן באזור כפרי. עם הזמן האישה מגלה שההסטוריה האפלה של הבית, משתלבת עם הסיפור האישי שלה כאשר לבעלה הנכלולי והמסוכן יש לכך קשר. ציון 5.5.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי אימה
טהורה Immaculate חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט