האביר הירוק ביקורת סרט

The Green Knight Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "האביר הירוק":
"סרט כזה עוד לא ראיתם, קלאסיקה קולנועית אמיתית"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Green Knight
משחק דב פאטל, אליסיה ויקנדר, ג'ואל אדג'רטון, שון האריס במאי/ת דיוויד לאורי  
הרפתקאות
ביקורת סרט להאביר הירוק מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"יצירת מופת"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
4.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע45.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די30.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות25.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
כבר מהשניות הראשונות של הסרט דבר אחד ברור, "האביר הירוק" הוא לא סרט הוליוודי רגיל וכזו סצנה פתיחה לא נראתה על הבד מזה שנים רבות. מי שהגיע לצפות בסרט אבירים קיצי עמוס סצנות פעולה וקרבות מדממים עתיד להיות מופתע ולגלות שסצנת הפתיחה עומדת לתת את הטון של הסרט. חצר אחורית, חיות משק מלוכלכות בתוך דיר בוצי. ברקע גג עולה באש, יש שלג קל, ערפל ואפר מהשריפה שנופל אל תוך הדיר. אישה עולה על סוס ונמלטת, אביר שולף חרב ויוצא לקרב שאנחנו לא נראה, המצלמה סוחפת אותנו פנימה מבעד לחלון אל חדר חשוך, שם נפגוש את גיבור הסרט, סר גאווין שבדיוק סיים לבלות עם אסל, היצאנית האהובה עליו, ועכשיו הוא ממהר כדי להגיע אל ארוחת חג מולד חגיגית של דודו. ככה נפתח סרטו החדש של אחד הבמאים האמריקאים הטובים ביותר בשני העשורים החולפים, דייויד לאורי ("סיפור רפאים", "נאהבים מחוץ לחוק").הנימה הסוריאליסטית והקצב האיטי ומעורר המחשבה הולכים לתת את הטון לאורך כל הסרט. אין ספק שהסרט הזה הוא חוויה קולנועית שאין דומה לה בבתי הקולנוע ואחרי שתסיימו לצפות ב-130 הדקות שלו ותצאו מהאולם החשוך, אתם תמשיכו לחשוב ככה. "האביר הירוק" הוא עיבוד לנובלה רומנטית לא מוכרת מהמאה ה-14, על סר גאווין והמפגש שלו עם אותו אביר ירוק שהסרט נקרא על שמו. זהו סרט על אגדה, איך נוצרת אגדה ומה האמת מאחורי אותה אגדה. זה סרט על החיים, על התשוקה לחיים, הפחד לחיות את החיים והאם יש בכלל משמעות לחיים שאנחנו חיים. זה סרט על גילוי עצמי, על גבריות, על אהבה, פיתוי ודת. "האביר הירוק" הוא כנראה אחד הסרטים הכי פילוסופים, רגישים ופואטיים שנראו על גבי המסך הגדול לפני ואחרי הקורונה. לבטח זה הסרט היחיד שנראה כאילו הוא באמת נוצר במאה ה-14 ולא בימינו אנו וזאת על אף האפקטים המרשימים.
השחקן הבריטי ממוצא הודי דב פאטל ("נער החידות ממומביי", "מלון מומבאי" ן"סארו - הדרך הביתה" עליו היה מועמד לאוסקר) כבר גילם בשנה החולפת דמות ספרותית בריטית, דיוויד קופרפילד, והפעם הוא נכנס לנעליו של סר גאוויין, אחיינם של המלך ארתור והמלכה גווינבר, שלאורך כל הסרט אינם מוזכרים בשמם. הוא בנה של מורגן לה פיי, אחותו המסתורית של המלך ארתור, העוסקת בכישוף. גאוויין אולי יכול להיות אביר אמיץ אבל הוא מעדיף לבלות את חייו בשתייה ועם אהובתו היצאנית בגילומה של זוכת האוסקר, אליסיה ויקנדר ("הנערה הדנית"). נראה שהוא בורח המחיים אבל לדוד יש תוכניות אחרות עבור האחיין. הוא מפנה לו מקום לידו ומתנצל שאף פעם הוא לא התייחס אליו ולקח אותו כמובן מאליו. דבר שמעורר שינוי באביר הצעיר. לראשונה גאוויין מרגיש כחלק מהחבורה בין כל הלוחמים האמיצים סביב השולחן העגול. אבל אז גם תגיע ההזדמנות שלו להוכיח את עצמו כשווה בין שווים.דלתות האולם נפערות ועל סוס אצילי נכנס האביר הירוק. חצי איש, חצי עץ, דמות מרשימה ומטרידה באופן ממגנט. הוא רוצה לשחק משחק ומציע עסקה. הוא מאתגר את כל האבירים של ארתור לפגוע בו ברחב – אם בשריטה ואם בצורה קשה יותר. מי שיצליח במשימה יזכה לקבל את נשקו המרשים, גרזן עצום ממדים בתמורה למשך שנה. אבל יש גם מחיר. שנה לאחר מכן, האביר שיצליח במשימה, חייב להגיע לקפלה הירוקה, שם יחזיר לאביר הירוק את נשקו וייאלץ לספוג בדיוק את אותה המכה שנתן. היחיד שמסכים למשימה הוא גאויין שבאותם רגעים כנראה לא ממש מבין את ההשלכות של המשחק. כדי להראות את כוחו מול כולם גאוויין מחליט לערוף את ראשו של האביר הירוק במכה אחת אבל אז מסתבר, שאולי הראש נערף אבל האביר עדיין חי מאוד. ועכשיו גאוויין יצטרך להמתין במשך שנה, שנה ארוכה מאוד, למפגש הלא סימפטי עם אותו יצור מיתולוגי מאיים, שיסיים את חייו. זאת רק ההתחלה של הסרט.
עיקר היצירה הקולנועית המורכבת והפיוטית הזאת היא מסעו של סר גאוויין אל הקפלה הירוקה לפגוש את גורלו. במסעו הפיזי הוא יעבור גם מסע נפשי ורגשי, סדרה של אתגרים שיעמידו אותו במבחן. את אותם מבחנים בלתי נגמרים יציבו לפניו שלל דמויות אותם יפגשו במהלך המסע. ככל מפגש הוא צלילה לתוך עומק נפשו של גאוויין אבל גם עומק החוויה האנושית. בדרכו הוא פוגש בשדה הקרב צעיר מסתורי וערמומי, צעירה המתגוררת בבית רפאים נטוש על שפת אגם אפל, לורד ורעייתו המתגוררים בבית מפואר, אבל נראה שכל אחד מהם חי חיים משל עצמו ומעוניינים בסר גאוויין מסיבותיהם האנוכיות. יש גם שועל מדבר שינסה לייעץ לו וענקים שכאילו יצאו מציור סוריאליסטי. המפגשים עם אותן דמויות ייחודיות יגרמו לו להתבגר ויכינו אותו בסופו של דבר אל הגורל שמחכה לו בקפלה הירוקה.סרטי מסע והרפתקאות תמיד סובלים ממבנה סיפורי רופף בו הגיבורים נעים מסיטואציה אחת לשנייה. סצנות מתקדמות במהירות אל עבר שיא כדי שהגיבור יוכל לעבור אל חוויה חדשה. בסרט זה נראה שכל מפגש וכל חוויה היה יכול להיות סרט בפני עצמו. המשקל הרגשי רק הולך וגדל בין חוויה אחת לשנייה והופך את הצפייה למורכבת יותר, רבת רבדים ועוצרת נשימה. נוצר הידוק פסיכולוגי שבו אנחנו נחשפים לדמות מאוד שברירית שרוצה להוכיח שהיא ראויה למקום בהיסטוריה. דמות שיצאה למשימה הגדולה עליה בכמה מידות ומגלה באופן אכזרי כמה חשיבותו של המין האנושי בעולם הזה קטן יחסית לעומת כוחו של הטבע. עד כמה תפקידו של אדם קטן יחסית לעומת ההיסטוריה האנושית. דמות שלומדת עד כמה היא גרגיר קטן בגלגלי הזמן.דייויד לאורי ביים, כתב וערך את הסרט אבל את החוויה מרהיבת העין שהקהל צופה בה צילם אנדרו דרוז פאלרמו, הצלם הקבוע של לאורי ואת הפסקול המהפנט הלחין דניאל הארט. שניהם מבצעים כאן זינוק ברמת ההפקה בפרויקט השאפתני והיוצא דופן הזה. "האביר הירוק" מבקש מהצופים שלו הרבה מאוד סבלנות. מי שימצא את הסבלנות הזאת ויפתח את ליבו ומוחו, יגלה שמדובר באחד מאותם הסרטים שאפשר לקרוא אותו בדרכים שונות, ולפרש אותו בשלל צורות. הוא יגלה סרט שאולי מרשים מאוד מבחינה חזותית אבל הפעלולים האמיתיים שלו הם התסריט הכתוב היטב והמשחק המעולה של פאטל, ויקנדר וצוות השחקנים סביבם כולל השועל והענקים מלאי הרגש. לאורי מספר כאן סיפור ביד אמן כאילו ישבנו עכשיו סביב מדורה והוא מספר לנו אגדת עם מטרידה במיוחד. סרט כזה על אגדות המלך ארתור ואבירי השולחן העגול עוד לא ראיתם. אני כבר מחכה להזדמנות הקרובה לצפות בו בשנית על גבי המסך הגדול.
האביר הירוק - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איציק גורגיל: 4824/08/2021 00:07:10
1/10אייקון ציון
סרט יומרני שמבקרי קולנוע יאהבו והקהל ישנא. לקחו שיר קצר מהמאה ה-14 ועשו ממנו סרט באורך של יותר משעתיים עם אירועים לא מוסברים שאנחנו צריכים לנחש מה ולמה. איטי להחריד, משעמם עד מוות, והעלילה מדכאת ולא מובילה לשום מקום. בנוסף הצילום אפל ויש קטעים שכמעט לא רואים כלום. ראו הוזהרתם!
שם: רועיגיל: 2812/08/2021 01:50:37
9/10אייקון ציון
חוויה קולנועית מטלטלת במיוחד. לחלוטין לא עוד סרט הוליוודי קלאסי, אני מניח שגם לא כולם יתחברו אליו, אבל מי שבא עם ראש פתוח וסבלנות יגלה שמדובר בסרט לא פחות ממדהים. לא מדובר בסרט הרפתקאות עתיר בסצנות אקשן, אלא בסרט פנטזיה פסיכולוגי שגורם לצופה לצלול במסע מדהים אותו עובר הגיבור הראשי, ולא פעם גם לחוות ולהזדהות עם הקשיים הנפשיים והפיזים שהדמות הראשית עוברת. המשחק של הדמויות מדהים, הפסקול והצילום מרהיבים ותורמים לתחושת הטלטלה אותה עובר הצופה, הפגם היחיד זה מספר סצנות מיותרות וסצנות שלא ברור במיוחד מה כוונת היוצר, אבל אלה מינוריות. מומלץ לחובבי הז׳אנר.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי הרפתקאות
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט