מחברות שחורות - רונית ביקורת סרט

Black Notebooks Ronit Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "מחברות שחורות - רונית ":
"זיכרון ראוי לשחקנית דגולה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Black Notebooks Ronit
משחק רונית אלקבץ, מרים אלקבץ, אלי אלקבץ, שלומי אלקבץ במאי/ת שלומי אלקבץ  
תיעודי
ביקורת סרט למחברות שחורות - רונית מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"דוקו מרגש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע55.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די33.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות11.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"מחברות שחורות - רונית" הינו החלק השני והמסיים של מפעל התיעוד האובססיבי של הבמאי שלומי אלקבץ שתיעד את אחותו רונית בחייה ועד למותה, שהחלה ב"מחברות שחורות - ויויאן" שיצא לפני חודש לבתי הקולנוע. שני הסרטים עומדים כל אחד בזכות עצמו, אך כדאי לטעמי לצפות בהם במקשה אחת ולצלול לתוך דמותה של אחת היוצרות והשחקניות הגדולות שפעלו אי פעם בישראל. אם החלק הראשון נקרא בשמה של הדמות שגילמה אלקבץ בטרילוגיית הסרטים המבוססת על חייה הוריה, הרי הסרט העכשווי נקרא בשמה שלה. נדמה שככל שהסרט מתקדם המציאות חודרת יותר ויותר לפריים עד לסיום הבלתי נמנע.הסרט מתמקד בתהליך הפקת "גט" - הסרט המסיים את הטרילוגיה שביימו האחים. שלושת הסרטים "ולקחת לך אישה", "שבעה " ו"גט" הם בעיני יצירות מונומנטליות המתארות באומץ וללא פשרות את מאבקה של האישה בכלל, וזו המרוקאית בפרט, לשיווין ולהכרה. "גט" הוא המוכר ביותר מביניהם, זכה בפרס אופיר ובפסטיבל הקולנוע בירושלים לסרט הטוב ביותר, הועמד לגלובוס הזהב והוקרן בפסטיבלי קאן וטורונטו בין היתר.
אלקבץ מעניק לאחותו רונית את הבמה שמציגה אותה כאחת היוצרות החשובות בישראל ועבודתה הופכת מורכבת יותר. מצד שני לפתע היא חולה ונאלצת להתמודד עם טיפולים ועם גילוח שיער ראשה. ויואן אמסלם הכואבת את כאבה על המסך ב"גט" אולי בצורה המשמעותית ביותר בטרילוגיה מפנה את הבמה ליוצרת רונית שנשארת אופטימית עד לרגע האחרון.אם בסרט הראשון נדמה היה שהמציאות מתערבבת בדמיון ויש הלימה בין ויויאן לרונית, הרי ב"מחברות שחורות - רונית" המציאות כבר עולה על כל דמיון. אלקבץ נאבקת ולעיתים תש כוחה, כפי שמראה אחת מסצנות השיא בסרט, בעת צילום סצנת בית משפט הכוללת את המונולוג המדהים של רונית על בתי המשפט הרבניים. היא לא מסוגלת לסיים את הסצנה ושלומי נחלץ לסייע ולעזור לה עם הטקסט. בסרט רואים את כל ההתרחשות מאחורי הקלעים והלב יוצא אל רונית.
בסרט הנוכחי מצולמים גם בעלה של רונית וילדיה, אולם אין כאן לרגע ממד נצלני ומלודרמטי. אלקבץ מנסה לחקור את דמותה של אחותו ומכניס לפריים את היקרים לה מכל (כפי שעשה עם הוריהם בסרט הראשון). אלקבץ נטולת פניות ומפלרטטת עם המצלמה. האם היא מודעת לכך שצילומים אלו ביחד עם סרטיה הם מה שיישאר בסופו של דבר לדורות הבאים? האם הקסם הקולנועי מתפוגג כשצופים ברונית אלקבץ נטולת איפור ונטולת שיער זמן קצר לפני מותה? לא בטוח שיש לאלקבץ את התשובה, אבל האובססיה שלו לפצח את דמותה של אחותו-עמיתתו ליצירה חזקה מהכל.
מחברות שחורות - רונית - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: Ramihoroגיל: 7917/02/2022 11:27:34
8/10אייקון ציון
סרט מרגש וטוב. הוא טוב יותר מהחלק הראשון אבל היה אפשר לקצר גם אותו ויש חלקים מיותרים. החלקים הטובים בסרט הם אלה בהם רונית משחקת בקטעים שונים מהסרטים שלה. כפי שאמרו אחרים, קשה לכתוב עליה בלשון עבר, כל כך מוכשרת ויפה
שם: ליאתגיל: 4112/01/2022 09:29:01
10/10אייקון ציון
סרט מופלא, מרגש עד דמעות, ערוך בצורה מושלמת. מאוד מומלץ!!
שם: גיל: 3909/01/2022 09:24:10
10/10אייקון ציון
סרט מרגש ברמות! הסרט מראה זוויות שלא הכרנו וצדדים נסתרים ומוכרים בשחקנית שקשה לכתוב בלשון עבר, אבל כה מוכשרת ויפה ומשחק מס 1. הסרט עשוי טוב ומלמד אותנו גם על החיים האישיים וגם על החיים בכלל. מומלץ בחום!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי תיעודי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט