ויהי בוקר ביקורת סרט

Let It Be Morning Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "ויהי בוקר":
"בסרטו החדש והנוקב של ערן קולירין, הייאוש לא נעשה יותר נוח"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Let It Be Morning
משחק אלכס בכרי, ג'ונא סולימאן, סלים דאו, איהאב אליאס סלאמי במאי/ת ערן קולירין  
ישראלי
ביקורת סרט לויהי בוקר מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"חשוב ויפהפה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע67.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די21.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בפתיחת סרטו החדש של ערן קולירין, "ויהי בוקר", הצופה מביט במציאות מתוך סורגים. עוד מעט יתברר לו כי הסורגים הם בעצם כלוב שבו נמצאות יונים שהובאה לחתונה בכפר ערבי. תחושת הכליאה והמחנק עוטפת את יצירתו של קולירין מתחילתה ועד סופה .קולירין, שכבר עסק ביחסי ערבים-יהודים בסרטיו הקודמים "ביקור התזמורת" ו"מעבר להרים ולגבעות", חוזר לעסוק ביחסים אלו ובעיקר ביחסים בתוך החברה הערבית עצמה. קולירין מטפל בתחושה זו באופן מתוחכם ולעיתים מעורר השתאות.סמי, (אלכס בכרי בתפקיד עוצמתי), נוסע עם אשתו מירה, (ג'ונא סולימן) ובנם הקטן לחתונת אחיו בכפר הולדתו. היונים משוט הפתיחה שהובאו לחתונה יסרבו לעוף מהכלוב כדי לחגוג את הנישואים של הזוג הצעיר וכאילו ירמזו על מה שתיכף יקרה - מציאות שלא תתנהל בכלל לפי רצון הגיבורים... ואכן בסיום החתונה יתברר לסמי כי הוטל סגר/עוצר על הכפר והוא נאלץ לשוב על עקבותיו עם אשתו ובנו ולבלות זמן עם משפחתו .
סמי מוצא עצמו כלוא בכפר שממנו בא, הוא מתוסכל וחושש לאבד את מקום עבודתו בירושלים. הוא מצר על כך שלא יוכל להיפגש עם המאהבת שלו ולאט לאט מתוודע לבעיות הבוערות בכפר וקשורות בין היתר לפלסטינאים הבונים את ביתו העתידי ושוהים בכפר באופן לא חוקי וגם ליחסים בין מועצת הכפר והחמושים עושי דברם לשאר התושבים. הייאוש מחלחל וסמי לא מוצא מפלט. לפחות הוא מחדש את הקשר עם נהג מונית מקומי (איהאב סלאמה) שאשתו עזבה אותו והוא מחכה לרגע שהיא תחזור.קולירין משרטט ביד אמן בוטחת פיסת חיים של אנשים שהמציאות שהם חיים בה היא בלתי אפשרית בעליל ובסופו של דבר הם אינם אדונים לגורלם. נכון שהצד הישראלי המופיע פה ושם מוצג בצורה מעט נלעגת (במיוחד הבחור השומר על המחסום שהוצב בפאתי הכפר), אבל במרבית הזמן קולירין מתעניין במה שקורה בתוך החברה הערבית ואיך היא מתנהלת במקום שבו היא מיעוט שצריך להיאבק על זכויותיו ועל מקומו.
הציניות מתערבבת באבסורדיות וקשה שלא לחוש אמפתיה לגיבוריו המדוכאים של "ויהי בוקר" שחלקם ילדותיים (כמו החתן הטרי החושש לעלות למיטת אשתו הטרייה), חלקם דמנטיים, (אביו של סמי - סלים דאו הנפלא בעוד תפקיד נהדר), חלקם מיואשים כמו עבד נהג המונית ואשתו הנבגדת של סמי וחלקם פשוט מביטים למציאות הכואבת במבט מפוכח (השוהה הבלתי חוקי ובנו). הגיבור סמי נדמה ומאבד ככל שהסרט מתקדם את שפיותו ואת קול ההיגיון המוביל אותו ומוצא עצמו נסחף לתוך תהומות הייאוש, אותו ייאוש ששב ומבצבץ מכל פינה וחונק את גיבורי הסרט ואת הצופה.שי גולדמן כהרגלו מפליא בצילום מרהיב, כולל תמונות רבות משמעות של גדר ההפרדה ושל גבעות מאיימות באישון לילה. חלק גדול מהסרט מצולם במחשכים שמבטאים את האופל בלב גיבורי הסרט. האם השם "ויהי בוקר" מבשר על אופטימיות מצד הבמאי? אני בספק."ויהי בוקר" הוא עוד יצירה מורכבת וכואבת של קולירין, במאי שכלתן שלא חושש להביא את דעתו. זהו סרט שבראש ובראשונה הוא הומני ודן באנשים במצב של מצוקה. אי אפשר לנתק אותו מהקשרו הפוליטי, אך אין זהו מניפסט ואין כאן הטפה. בפני הצופה מוצגת מציאות (גם אם מעט מוקצנת) ועכשיו יואיל אותו צופה וייקח את אותה תמונת מציאות ויעשה בה כראות עיניו.
ויהי בוקר - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אילתגיל: 6504/06/2022 15:33:18
9/10אייקון ציון
סיפור של סייד קשוע שיודע היטב לתאר את מצב הדו-קיום כאן בישראל.תמונה עגומה של חיים בתנאי כיבוש של שנים ארוכות.דילמות רבות מצד שני הצדדים.מתח.משחק מצויין.מומלץ.
שם: אמנוןגיל: 9927/03/2022 00:19:37
10/10אייקון ציון
ויהי בוקר מצוין. קולנוע אינו חייב להיות בעל דיוק של סרט תיעודי. זו תמונת החיים מנקודת מבט מקומית של הכפר - לאו דווקא ישראלית. המצור ממקד את הסרט במרקם המשפחתי והחברתי.
שם: יוסריאן_1גיל: 019/03/2022 22:07:01
7/10אייקון ציון
ראשית אני חייב להתייחס לאידיוט יוסי שהגיב כאן ראשון, בטח מבלי שראה את הסרט כחברתו מירי רקב, ונתן ציון 1. כאן כותבים ביקורות קולנוע, אהבל. זה לא המקום לרד-נקס לשפיכת שנאת הזר לה באיי קיו שלהם מסוגלים. לסרט - מדכא מדכא מדכא מדכא, ובאיזשהו שלב הדיכאון והסגר גורם גם לשעמום. מצטער. לתסרט סייד קשוע לסייד קשוע נטול הומור פחות עובד. המשחק מעולה!
קישורים
חץ ויהי בוקר (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט