העיר הזאת ביקורת סרט

The City Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "העיר הזאת":
"הסרט הכיפי של השנה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The City
משחק עמית אולמן, מוריה אקונס, ג׳ימבו ג׳יי, אלון נוימן, עידן אלתרמן, איציק פצצתי במאי/ת עמית אולמן  
ישראלי
ביקורת סרט להעיר הזאת מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"פלא קולנועי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע90.5%
בבית
אחכה לדי.וי.די7.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות2.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ז'אנר הסרט האפל פרח לפני קרוב לשמונה עשורים בעיקר בארה"ב. היו אלו סרטים שבעיקר הציגו בעזרת גיבורי הז'אנר (הבלש הפרטי, הפאם פאטאל) את הצד המוקצה של החיים ושיקפו את אמריקה השמרנית הרואה בכל שינוי כסכנה לתא המשפחתי המהוגן. עמית אולמן, במאי ויוצר הסרט "העיר הזאת" שמבוסס על הצלחה מצליחה פרי עטו שרצה מזה קרוב לעשור בתיאטרון "האינקובטור", מביא במלוא הוד והדר את הז'אנר לישראל (כמה סרטים אפלים לפי כל כללי הז'אנר באמת נעשו בארץ עד היום?). הוא אף הופך את העלילה הקודרת למחזמר ראפ והתוצאה מפתיעה ומרהיבה.בעיר קודרת - שיותר מזכירה את הסט של הסרט, "עיר החטאים" מאשר כרך ישראלי טיפוסי, מגיעה כמיטב המסורת בחורה במצוקה בשם שרה בנט, (מוריה אקונס הנפלאה, זכרו את השם) למשרדו של הבלש ג'ו (הבמאי עמית אולמן) ומבקשת לשכור את שירותיו של הבלש כדי למצוא את אחותה הנעדרת. זוהי תחילתה של כמעט כל עלילת פילם -נואר קלאסית, ובתור חובב נלהב של הז'אנר כבר ציפיתי בשקיקה להמשך העלילה.
הבלש ג'ו ושותפו הנמרץ ג'ק (הראפר ג'ימבו ג'יי בהופעה משכנעת) יוצאים לחקור את המקרה. כמו במיטב הסרטים האפלים הם ייתקלו בגופה, במפקד משטרה עצבני (אלון נוימן), בשליח של הפושע המסוכן בעיר (בגילומו של עידן אלתרמן) וגם בערב רב של טיפוסים שמזכירים באבסורדיות שלהם את הטונס הרעים ב"מי מפחד מרוג'ר רביט" המופתי.מעבר לעלילה האופיינית, הטקסט כולו מושר בראפ. מוזיקת הראפ שכבר מזמן הפכה למיינסטרים בישראל (ראו את כמות הצופים בהופעות של רביד פלוטניק וטונה לאחרונה, אגב שניהם משתתפים בסרט), מתאימה ככפפה ליד בעלילה והתוצאה מהפנטת, מצחיקה ובעיקר סוחפת. כמו ש"הדג נחש" הצליחו לתאר את נוף מולדתם באופן גאוני, כך מצליחים אולמן ושותפיו להשתמש בעברית בצורה מדויקת ולעתים משעשעת עד כאב, שכמעט ולא זכורה לי בקולנוע הישראלי ורק על כך מגיעות לכל הצוות מחיאות כפיים סוערות.
אקונס אינה הפאם פאטאל, הזכורה כהתגלמות הרוע כמו ברברה סטיינוויק ב"שיפוי כפול" או ריטה היוורת' ב"הליידי משנחאי", היא יותר פגיעה וליבי יצא אליה. מעבר ליובל שרף בסרטו של אבי נשר "פלאות" לא זכורות לי דמויות שכאלו בקולנוע הישראלי ואקונס נושאת בגאון את תפקיד הצלע הנשית בעלילה. הבלש ג'ו מבין ש"שום דבר טוב" לא יצא לו מחידוש הקשר עם שרה (הם למדו ביחד בצעירותם, כמה אופייני לישראל), אך כמיטב הדטרמיניזם של הז'אנר הוא אינו יכול שלא להתאהב בצעירה המסתורית.עידן אלתרמן מבצע בתפקיד על סף הגאונות את "מר קהיר" שזכור מגילומו של פיטר לורה ב"נץ ממלטה". הדיאלוג בינו לבין ג'ו מפרשן את אותו יצירת מופת אפלה והופך אותה למפתיעה גם באדפטציה הישראלית. גם סיום הסרט מזכיר את "הנץ" ואזכורים/ציטוטים אלו רק תורמים להנאה מהסרט."העיר הזאת" השאיר אותי מאוד אופטימי לגבי עתיד הקולנוע הישראלי. הסרט הוא הוכחה שאפשר להעז וגם באמצעים דלים ליצור סרט אינטליגנטי, מצחיק ובעיקר מהנה שמשתמש בז'אנר אהוב ובורא אותו מחדש כאן בארץ הקודש ובעברית וירטואוזית ועתירת משחקי מילים. נדמה לי שזו תחילתה של ידידות מופלאה ביני לבין הסרט שאני מתעתד לצפות בו שוב בקרוב. "העיר הזאת" הוא החומר שממנו חלומות עשויים.
העיר הזאת - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איריס מדררגיל: 6017/02/2024 18:10:57
10/10אייקון ציון
סרט הכי מיוחד שראיתי מבחינת הסרטים הישראלים שרצים עכשיו,שימו לב לחריזה של המילים ולתוכן . צילומים מיוחדים מזכיר את הסרט עיר החטאים. סרט שצריך ליראות כמה פעמים,כדי להספיק לרדת לעומק הדברים . מומלץ לכו ליראות
שם: אילתגיל: 6724/09/2023 08:40:13
9/10אייקון ציון
סרט מיוחד מכל הבחינות,עשוי בכשרון ומקצועיות עד הפרט האחרון,האפקטים של הצילום מושלמים,השירה של כל הצוות היא נפלאה,העיברית שכתובה ומושרת זו חגיגה ממש.רוצו לראות.
שם: אורן ברגיל: 6326/08/2023 10:09:48
10/10אייקון ציון
מסוג הסרטים שיהפוך לסרט קאלט ישראלי לפחות. המאפיין של סרטים כאלה , שהקהל נחלק ממש לשניים -או שאתה מתחבר בהתרגשות פיזית ממש או שאתה משועמם ואינך מבין על מה הבאז. בסרט הזה חשתי הנאה צרופה כזו שאתה ממש לא רוצה שהסרט יגמר. לטעמי הסרט הוא מעין פרודיית ראפ על סרטי הפילם נואר או להיפך. בכל מקרה התוצאה מהממת בקצב, בגמיקים,בציניות, באווירה ובמיוחד בטקסטים המהתלים ממש בצופה . לא למדתי קולנוע אבל אני בטוח שכך עושים ״קולנוע״ נכון. אני מתכוון ללכת לראותו שוב ולאתר את הניואנסים שפיספסתי ובטוח שיש המון . המלצה אם אתם יוצאים לסרט כזוג או חבורה - משחק- כמה שירים ישראלים מצוטטים בסרט?
קישורים
חץ העיר הזאת (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו School of Magical Animals 2בית ספר לחיות מדברות A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט