נפוליאון ביקורת סרט

Napoleon Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "נפוליאון":
"אפוס ביוגרפי ספקטקולרי אך חסר מיקוד"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Napoleon
משחק חואקין פיניקס, ונסה קירבי, טהר רחים, רופרט אוורט במאי/ת רידלי סקוט  
דרמה
ביקורת סרט לנפוליאון מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"כישלון מפואר"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע71.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די20.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות8.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הבמאי רידלי סקוט כבר בן 86 וממשיך לביים במרץ. סקוט מביים במנעד רחב של ז'אנרים ומצטיין בסרטים רחבי יריעה כ"בלייד ראנר" ו"גלדיאטור". בסרטו החדש "נפוליאון" הוא שב אל מחוזות הביוגרפיה הקולנועית, שבה כבר עסק בעבר ב"רובין הוד" ו"בית ג'וצי". סקוט חי ונושם קולנוע גדול מהחיים ותמיד נוטה להגזמה סינתטית בסרטיו. לפעמים זה עובד ולפעמים לא. אני מאוהדיו של סקוט ולכן ניגשתי לצפות בסרטו החדש "נפוליאון" בציפייה דרוכה.נפוליאון בונפרטה היה אחד האנשים החשובים בהיסטוריה של העולם במאה ה-19, השינויים החוקתיים והקדמה שהביא לצרפת ולאומות שאותן הוא כבש ברחבי העולם ממשיכים להדהד עד לימינו אלה. סיפורו המרתק של הקצין מקורסיקה שהפך לקיסר צרפת היה כר נרחב להתייחסויות תרבותיות בכלל וקולנועיות בפרט. אולי היצירה הקולנועית הבולטת ביותר שהנציחה את נפוליאון על המסך הגדול היה הסרט "נפוליאון" של אבל גאנץ משנת 1927 שארך כשש שעות והיה אמורה להוות חלק ראשון בסדרה של שישה סרטים על חייו של המצביא האגדי.
יש שמועות שהגרסה של רידלי סקוט, שאורכה הוא "רק" שעתיים ו-37 דקות, הינה בעצם גרסה מקוצצת לארבע שעות (לפחות) של הגרסה המקורית שאולי תפציע בסטרימינג של אפל שהפיקה את הסרט. ייתכן וזו גם הסיבה שהסרט נדמה לעיתים כאוסף של אפיזודות היסטוריות בחיי נפוליאון שהקשר ביניהן די רופף.מעניינת גם העובדה שסקוט (ממש כמו בראדלי קופר בביוגרפיה שלו על חייו של ליאונרד ברנשטיין "המאסטרו") בוחר להתמקד בעיקר במערכת היחסים בין נפוליאון לבין אשתו הבוגדנית ג'וזפין. דוגמה לכך היא הסצנה שבה מתואר איך כשנפוליאון נמצא באמצע מסע הכיבושים שלו באפריקה ושומע שג'וזפין בוגדת בו, הוא מסתכן באשמת עריקה וממהר לחזור לצרפת, דבר שיוביל להפיכתו לקיסר. נפוליאון מוצג ממש כאפר לרגליה של אשתו, דבר שאולי אמור להוסיף ממד נוסף לאישיותו האניגמטית, אך בסרט בעיקר משדר לטעמי חוסר אמינות ואי היגיון. מה גם שללא הסבר ברור יחס זה לאשתו משתנה עד לגירושיהם של הזוג המלכותי. כשהסרט נשען על מערכת יחסים חיוורת ומאכזבת, הוא הופך במהרה למתיש ואף משעמם לעיתים.
חואקין פיניקס הוא שחקן מצוין וכבר גילם קיסר בסרט אחר של סקוט, "גלדיאטור". הוא צולל בחדווה לתוך דמותו של נפוליאון ובעיקר נדמה כאדם רציני ומהורהר, כה מהורהר שלפתע היה נדמה לי שהוא נותן פרשנות קומית לאחד מהגנרלים הגדולים בהיסטוריה ונדמה שעוד רגע יפרוץ בצחוק מתגלגל. יש גם ניסיון של סקוט להציג את נפוליאון האדם הפרטי, למשל בסצנה שבה הוא נחתך בגילוח וסקוט כאילו רומז לנו שהוא עוסק באדם ולא במיתוס. אבל רוב הסרט נפוליאון נשאר דמות מיתולגית לא מפוענחת. ונסה קירבי הנהדרת מתבזבזת לחלוטין כג'וזפין. האם עלינו להאמין שדמותה היבשותית שכמעט ואינה מדברת היא זו שהעבירה את נפוליאון על דעתו וגרמה לו למעשים חסרי היגיון?הסרט מקפץ לו בין כל התחנות החשובות בחייו של נפוליאון. עלייתו לדרגת גנרל אחרי מערכה מזהירה. נישואיו לג'וזפין, הכתרתו לקיסר ומסעו ההרסני לכיבוש רוסיה. שחזורי הקרבות מרשימים אך הם אינם מחפים על תסריט חלש ולא ממוקד .יצאתי מהסרט בהרגשה עזה כי רב הנסתר על הגלוי וייתכן כי עוד שעה הייתה עושה עם הסרט חסד (אבל גם הופכת את הצגתו בבתי הקולנוע לאתגר).שיאו של הסרט בקרב ווטרלו שבו מוצגים התמרונים של הצבא הבריטי בצורה שהזכירה לי את סרטו של ג'ון וו - "הצוק". סקוט יודע לביים סצנות פעולה מרהיבות (אני מאד אהבתי את סצנת חציית ים סוף ב"אקסודוס: אלים ושדים" הכושל וגם את סצנת הקרב הראשונה בקולוסיאום ב"גלדיאטור") אבל ב"נפוליאון" זה פשוט לא מספיק. חיפשתי בסרט עוד משהו מעבר לרוח וצלצולים ולא מצאתי. כישלון מפואר.
נפוליאון - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: oferZגיל: 4002/02/2024 09:15:23
7/10אייקון ציון
הסרט מתמקד עד כדי מחציתו ביחסו של נפוליאון לז''וזפין, ובהקשר הזה לא בטוח שכל מה שמוצג מבוסס על אמת הסטורית. הקו השני שמתאר את כרונולוגית מעשיו של נפוליון לוקה מבחינת עומק ההסברים והרצף הכרונולוגי. בשעה הראשונה של הסרט קצת סבלתי מזה והסרט היה ברמה של 5. בסוף מתרגלים, ויש גם לא מעט משפטים אייקוניים שהדמויות אומרות, חלקם מתאימים גם לימינו. אין ספק שמדובר במנהיג שבנה אימפריה וגם היה אחראי למותם של מליוני בני אדם, רובם צרפתים. אחרי הכשלון הגדול שלו שעלה בחיי חצי מליון בני אדם, האימפריה הוכיחה שאז ידעו מה לעשות עם מנהיג שסרח. נותנים לו מלא כסף עם כרטיס לכיוון אחד, לגלות. בראיה כוללת הציון 7.
שם: יהודהגיל: 7225/01/2024 09:02:34
7/10אייקון ציון
עם זה שהסרט ארוך , מורגש שקוצר . העריכה חתכה ללא רחמים , ויוצא שקופצים מנושא לנושא . היו חייבים לעשות שני סרטים . חבל בזבוז של נושא טוב - אהבה ומלחמה ! עם זה המסך מרהיב ומושקע .
שם: גיליגיל: 3613/01/2024 09:29:54
7/10אייקון ציון
סרט לא רע, מנסה להכניס את כל האירועים בסרט אחד וזה קצת הורס, הייתי מתמקד בקרב אחד..המשחק טוב, אהבתי שעשו זום אין וזום ארוט כל פעם ליחסים בינו לבין ג׳וזפין סהכ סרט מהנה ששווה ללכת לראות
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט