מאז הזכייה הכפולה שלו בפסטיבל קאן האחרון - בפרס בחירת השופטים וגם בפרס השחקנית שהתחלק בין ארבע הכוכבות שלו, הפך "אמיליה פרז" לאירוע קולנועי לכל דבר. מסוג הסרטים שאי אפשר ואסור לפספס על גבי המסך הגדול - בקולנוע. סרט שעוסק בנושאים של כאן ועכשיו, אבל עושה זאת עם תשוקה סוערת והתרחשויות קיצוניות המזכירות יותר את הקולנוע של אלמודובר כאשר היה בשיאו או נהפוך הוא טלנובלות יומיות. סרט שיש בו אינטימיות בין דמויות, אך גם רגשות גדולים מהחיים, אהבה מסחררת ואלימות מתפרצת. סרט שהוא לחישה שקטה, אבל גם קונצרט של מוזיקת פופ לטינית מתפרצת. "אמיליה פרז" הסרט, וגם הגיבורה, לא ישאירו את הקהל אדישים בשום צורה כי דבר כזה עוד לא ראיתם.מחזמר בספרדית על ראש קרטל סמים במקסיקו המעוניין לעבור תהליך התאמה מגדרית ולחיות את שארית חייו כאישה בבימויו של אחד מגדולי הקולנוענים של תקופתנו, הבמאי הצרפתי ז'אק אודיאר ("ליבי החסיר פעימה", "נביא", "דיפאן"). אודיאר נוהג לעסוק בדמויות מגוונות משולי החברה כאשר מרביתן עבריינים משלל סוגים. הקולנוע שלו מספק המון פעמים רגעים של אלימות מתפרצת שלא ניתנת לעצירה. הקולנוע שלו קודר, אפל וגברי, אבל הוא גם יצר סרטים נפלאים שהגיבורות שלהם הן נשים כמו "על שפתיי" עם עמנואל דבו, באחד מתפקידיה היפים ביותר, מריון קוטיאר ב"חלודה ועצם", או נעמי מרלן ב"פריז, הרובע ה-13" אולי הסרט האינטימי ביותר של אודיאר, אותו יצר בשיתוף פעולה עם התסריטאית/במאית סלין סיאמה ("דיוקן של נערה עולה באש").
פרסומת
את הסגנון הריאליסטי, המשופשף והבלתי מתפשר שלו הוא מביא אל ז'אנר הקולנוע המוזיקלי המזוהה בדרך כלל עם שמחה, קאמפיות ותחושה של עולם פנטסטי וחיובי. הוא טומן את כל מה שמזוהה עם הקולנוע שלו בתוך הסרט הזה ובתוך עלילה המזכירה יותר אופרה מלודרמטית רבת תהפוכות או לפחות מיתולוגיה יוונית שיש בה חיים, מוות, לידה מחדש ומוות נוסף. סרט שעוסק ברצון להיות מי שאתה באמת, רק כדי לברוח מהעבר. אבל האם אפשר לברוח מחטאים הקדמונים גם אחרי לידה מחדש? האם בקשת כפרה ושלל מעשים שאמורים לפצות ולתקן הם מספיקים כדי לברוח מהאופי האמיתי הטמון בתוך האדם או משלל מעשי הפשע שלא נעלמו?אודיאר גייס ארבע שחקניות וכל אחת מצטיינת בתפקידה. זואי סלדנה, המוכרת יותר כנייטירי בסרטי "אוואטר" של ג'יימס קמרון וכגאמורה בסרטי "שומרי הגלקסיה", מתגלה גם ללא עור כחול וירוק כשחקנית מלאת מבע שהיא גם רקדנית וזמרת לא רעה בכלל. היא מגלמת את ריטה, עורכת דין עייפה ואפרורית המתמחה בכתיבת נאומים לעורכי דין בכירים ממנה. היא נשכרת למשימה על ידי ראש קרטל סמים מלחיץ ומסוכן בשם חואן "מניטאס" דל מונטה, גבר מפלצתי למראה, שסגנון דיבורו מזכיר נהמה של חיית טרף. יש לו זקן לא ממש מסודר ופיו מלא שיני זהב. הוא אחד האנשים המפחידים והאלימים ביותר במקסיקו. אבל מתחת לאותה דמות מסתתרת אמיליה פרז, האישה שהוא חולם להיות.
השחקנית קרלה סופיה גסקון מגלמת גם את מניטאס תחת איפור כבד וגם את אמיליה. גסקון מספקת כאן הופעה שמצליחה לרגש ולעורר הזדהות למרות שאנחנו יודעים בדיוק מה היא עברה ואלו פשעים היא ביצעה. הניסיון שלה למצוא כפרה במעשים טובים בהווה מעורר התרגשות וסימפטיה. ההצלחה האדירה שלה לגלם את אותה דמות, אבל בפוזיציות שונות לחלוטין מסעירה ומרגשת במיוחד. את ג'סי, רעייתו של מניטאס, מגלמת סלינה גומז בתפקיד לא תובעני במיוחד שמספק לה ניסיון קולנועי איכותי ולא שגרתי.
ג'סי, אם שני בניו הקטנים של מניטאס, היתה בטוחה שהוא נרצח והיא העבירה שנתיים בבית מסתור מושלג בשוויץ בזמן שמניטאס בילה שנתיים בתל אביב בסתר בטיפולים ובניתוחים להתאמה מגדרית.הניתוח יהפוך אותו לבלתי ניתן לזיהוי בפני אויביו, ודרכו הוא יגשים את עצמו להיות האישה שתמיד הרגיש שהוא צריכה להיות. היא גם תמצא בת זוג חדשה בשם אפיפניה, בגילומה של הזמרת והשחקנית המקסיקנית אדריאנה פאז, שאולי יש לה תפקיד קטן בסרט אך הוא משמעותי במיוחד כדי לבסס את השינוי שאמיליה עוברת. כל השחקניות זורחות כאן ונמצאות בשיאן כאשר סלדנה וגומז סוף כל סוף זוכות לגלם דמויות באמת מעניינות, שגם מאפשרות להן להוכיח שיש להן הרבה יותר להעניק מאשר מה שהוליווד מסוגלת להציע. אבל אין ספק בכלל שקרלה סופיה גסקון גונבת את ההצגה עם הופעה כפולה רבת עוצמה שנדיר לראות על המסך הגדול.קצת קשה להאמין, אבל היצירה המקורית הזאת הוא אדפטציה שמאוד לא נאמנה למקור לנובלה של בוריס רזון "אקוטה". הסרט עצמו הוא רכבת הרים של רגשות שיש בהם עדינות, חמלה, סכנה, תשוקה, אלימות ואהבה. תוכלו למצוא כאן גם את מארק איווניר בתפקיד המנתח הישראלי העוזר לאמיליה להגשים את עצמה (וגם סצנה קצרה עם שאולי ואירנה). השירים המקוריים של המוזיקאית קמיל קליטים ומתפזמים בראש זמן רב אחרי שמסך הקולנוע מחשיך. אודיאר מצליח לקחת את הצופים מנקודת אור אחת לאחרת, מוחק את הגבול בין שירה, ריקוד ומשחק, וממזג אותם לתוך עלילה פרועה ורבת עוצמה שתשוקה גדולה מהחיים בוערת בתוכה.
סרט מאד מיוחד, עלילה המתארת ראש קרטל סמים הנעזר בעורכת דין לבצע שינוי מגדרי ולהפוך לאישה.
מכאן מתפתחת דרמה בה הם נפגשים שוב באקראי והגבר שהפך לאישה, מבקש שילדיו ואשתו יגורו אצלו.
בנוסף הם מקימים אגודה הנלחמת בשחיתות ומאתרת אנשים שנעלמו כתוצאה מרצח.
הסרט מלווה בשירים יפים המותאמים לעלילת הסרט.
מאד מצא חן בעיני, מומלץ בחום.
שם:ישראלגיל:7703/12/2024 17:10:55
10/10
הסרט אמיליה פרז מתחיל בפגישה של עורכת הדין ריטה עם ראש קרטל סמים אכזר שרוצה לשנות את מינו, העלילה מתפתחת לכיוונים בלתי צפויים, בליווי מוסיקה, ריקודים עם מתח מתפתח.
לסכום, סרט מיוחד שחובה לראות.