וונקה ביקורת סרט

Wonka Movie Review

תמונת כתבמיכל ליבר רונן על "וונקה":
"סרט מוזיקלי קסום עם הופעה מהפנטת של טימותי שאלאמה"
  שתף/י
פוסטר Wonka
משחק טימות'י שאלאמה, מורי מקארתור, מתילדה טאקר במאי/ת פול קינג  
מוזיקלי
ביקורת סרט לוונקה מאת מיכל ליבר רונן | כתבת קולנוע
ציון המבקר
"אסקפיזם מתוק"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.6/10
?
מדד פופולריות
4.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע69.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די27.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות3.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לפני 59 שנים, בשנת 1964 יצא לאור הספר "צ'רלי ומפעל השוקולד", אודות צ'רלי בקט, ילד עני שמוצא עטיפת זהב בחבילת שוקולד שמקנה לו סיור במפעל השוקולד של וווילי ונקה. לסיור מגיעים רק חמישה ילדים מכל העולם (וצ'רלי ביניהם) להתרשם ממפעל השוקולד הטעים והמסתורי. בניגוד לשאר הילדים הגרגרנים שנוגעים ואוכלים מהממתקים שבמפעל בניגוד להנחיות, צ'רלי שומר על איפוק ויושרה. מתברר בדיעבד כי מטרת הסיור הייתה לאתר את המחליף לווילי וונקה שמעונין לפרוש וכך צ'רלי הופך לבעל המפעל ועובר לגור במקום יחד עם בני משפחתו.הספר הדמיוני והקסום פרי עטו של הסופר רואלד דאל הלהיב את תעשיית הקולנוע. ובשנת 1971 יצאה הגרסה הקולנועית הראשונה לספר בשם "ווילי וונקה ומפעל השוקולד", מיוזיקל בכיכובו של ג'ין ווילדר כווילי וונקה. 34 שנים לאחר מכן, בשנת 2005 יצאה לאקרנים גרסה אפלה ומרהיבה מבית היוצר של טים ברטון בכיכובו של השחקן הקבוע שלו, ג'וני דפ כווילי וונקה.
לאחר שתי גרסאות קולנועיות לספר הקלאסי, הוחלט בהוליווד שלא לצלם גרסה שלישית, אלא ליצור פריקוול על חייו של ווילי וונקה, בעל מפעל השוקולד לפני שפגש בצ'רלי. בסרט זה אנחנו נחשפים להיסטוריה של וונקה, לילדות שלו ואיך הוא הקים את מפעל השוקולד האגדי. וונקה היא דמות מעניינית, תוססת ומסקרנת והסרט החדש מאיר את סרטי "צ'רלי וממלכת השוקולד" באור אחר."וונקה" לוקח את הצופים אחורה בזמן, לתקופה שבה ווילי וונקה, בחור צעיר, תמים, כריזמטי וחינני מגיע באונייה לעיר הגדולה. ווילי מגיע עם הרבה ציפיות וחלומות ועם מטרה אחת ברורה: לפתוח חנות שוקולד. כספו אוזל תוך זמן קצר והוא מנסה למצוא לעצמו סידור לינה ללילה אחד. נוכל שמבין את מצוקתו מביא אותו לפונדק דרכים שעושק את אורחיו. מכיוון שווילי אינו יודע לקרוא, הוא לא קורא את האותיות הקטנות ונאלץ להיות כלוא בפונדק ולעזור במטלות המקום. הוא מתיידד עם נודל, יתומה צעירה שאומצה על ידי בעלת הפונדק לאחר שהושארה אצלה בפיר ולשאר הכלואים, שכמוהו לא קראו את האותיות הקטנות של החוזה והפכו לחלק מעבדי המקום. אך עוז רוחו, שאפתנותו ורצונותיו הבלתי נדלים אינם מאפשרים לו לקבל את המצב. הוא מוצא דרכים יצירתיות להתמודד עם הצרה שנפלה עליו יחד עם הרבה שוקולד מתוק.
כמו הגרסה הראשונה של הסרט משנת 1971 – הסרט החדש הוא גם מיוזיקל. לכן מי שמצפה לגרסה אפלולית סטייל ברטון מצפה לו אכזבה. על כתיבת התסריט שקדו סיימון פרנבי והבמאי, פול קינג, תוך שהם מתבססים על תיאור הדמות בספרו של דאל. אך דווקא עלילת הסרט די פשוטה, מותאמת בעיקר לילדים וניתן היה להעמיק בה. בחלק מהזמן התחושה היא שהשירים לעתים מחפים על דלילות העלילה. אך זהו חלק מינורי שמתגמד בהשוואה לחזקתו: הבימוי הקצבי של קינג שכבר אחראי לשני סרטי ילדים נהדרים בסדרת "פדינגטון", השירים הקליטים של ג'ובי טלבוט (חלקם הופיעו בסרט 'ווילי וונקה ומפעל השוקולד'), התפאורה הצבעונית ובעיקר הקאסט החלומי. אוליביה קולמן נהדרת כבעלת הפונדק, קיגן מייקל-פי משעשע כמפקד המשטרה ויו גרנט כאומפה לומפה שפשוט גונב את ההצגה וגם מפתיע בכישרון ווקאלי.לנעליו של ווילי וונקה נכנס ילד הפלא של הוליווד, טימותי שאלאמה, שאף קיבל לאחרונה מועמדות לגלובוס הזהב על תפקידו בסרט. שאלאמה אמנם צעיר יחסית, יחגוג 28 חורפים בסוף החודש אך באמתחתו לא מעט סרטים מז'אנרים שונים: "ליידי בירד", "נשים קטנות", "קרא לי בשמך", "חולית" ועוד. ב"וונקה" שאלאמה מוכיח שמעבר לכישרון משחק, כריזמה טבעית ומראה מצודד הוא גם מסוגל לשיר ואף לרקוד והוא פשוט מופלא ומרגש. בתחילת הסרט הוא שר ורוקד עם מטריות, סצנה שנראית כהומאז' למחזמר "שיר אשיר בגשם" ובהמשך יחד עם המטרייה שהוא מחזיק הוא נראה כמרי פופינס בגרסה הגברית. בניגוד לגרסה הקשוחה ואנטי חברותית של ג'וני דפ, ווילי וונקה של שאלאמה מאוד תמים וחברותי. שאלאמה מביא וונקה אחר לחלוטין עם הרבה מאוד קסם. נראה שיש מעט דיסוננס בנוגע לשוני הרב בין דמויות, אך אולי יגיע סרט חדש על וונקה שיאזן ויבהיר מה קרה לו לאורך השנים.הסרט "וונקה" נפתח עם השיר "כובע מלא בחלומות". ואכן, כמו השיר הקליט מדובר בסרט חלומי, עם הרבה מעוף, דמיון ומתיקות שנשלפת מתוך כובעו של וונקה, כבמטה קסם. ובמציאות הקשה ועצובה בה אנו חיים כיום, הסרט 'וונקה' הוא בדיוק הזרקת הסוכר הוורדרדה והאופטימית שאנחנו צריכים. הוא שילוב של "לה לה לנד", "אוליבר טוויסט" ו"מרי פופינס" במעטפת שוקולד מתוקה. "וונקה" מספק לקהל הצופים אסקפיזם מתוק וטעים ותחושה כי הכל אפשרי וגם העולם יכול להשתנות. לרגע אחד באמת אפשר להאמין שזה כך.
וונקה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: נווהגיל: 723/03/2024 17:24:45
10/10אייקון ציון
הסרט וונקה חוויה נהדרת לכל המשפחה מגילאי 7 עד גיל 100
שם: שלומיתגיל: 3730/01/2024 08:20:37
10/10אייקון ציון
וואהו! אחד הסרטים הטובים! היינו יחד טווח גילאים: 65 , 37 , 9 , 5 כולנו ישבנו מרותקים ונהננו מכל רגע! שווה שווה! סרט שלא יוצא לעתים קרובות.
שם: טברייניתגיל: 1818/01/2024 20:58:11
9/10אייקון ציון
בהתחלה נראה שמדובר במחזמר לילדים...השירים והפעלולים מוסיפים עוד אפקט להרגשה הזאת אך ככל שהעלילה ממשיכה נחשפים לסרט עם מסר של אחדות, עבודת צוות, אהבה וחתירה למען המטרה. אפשר להנות מהסרט בכל גיל ובפרט מי שאוהב שוקולד. אחלה סרט.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מוזיקלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט