אור ביקורת סרט

Or Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "אור":
"הסרט הישראלי הטוב ביותר של השנה ואחד החשובים שראיתי השנה בכלל."
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Or
משחק דנה איבגי, רונית אלקבץ, מישר כהן, קטיה זימבריס, שמואל אדלמן במאי/ת קרן ידעיה  
ישראלי
ביקורת סרט לאור מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"הסרט הישראלי הטוב ביותר של השנה ואחד החשובים שראיתי השנה בכלל."
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע4.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די84.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות12.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מי שמכיר את הסרטים הקצרים של הבמאית קרן ידעיה ידע בדיוק לאיזה סרט הוא נכנס. מדובר באחת היוצרות היחידות בארץ שכל יצירותיה עוסקות במעמד האישה בחברה הישראלית/מערבית או בפני עצמה. "אור" מחזיר את קרן אל עולם הזנות אחרי שבסרטה השני "לולו" היא הציגה דמות של זונה הכמהה לאהבה ובינתיים מסתפקת בלקוחותיה."אור" יוצא למסכי הקולנוע בישראל אחרי שהגיע להישג אדיר בפסטיבל קאן האחרון כאשר הוענק לו פרס "מצלמת הזהב", הישג ששום סרט ישראלי לא זכה להגיע אליו עד כה. הזכייה המרשימה עוררה יצרים שונים מרבצם. אין זה פלא, קרן היא פמיניסטית לוחמת וסרטה "אור" הוא שדה קרב יומיומי מעורר חלחלה ואין הרבה אנשים בארצנו שהיו רוצים לראות את ישראל כפי שקרן מציגה אותה בסרטה.
הסרט מתאר את שגרת יומה של אור, כמעט בת 18. יש לה אין ספור עבודות: שטיפת כלים במסעדת בשרים שכונתית, איסוף בקבוקים וניקיון חדר המדרגות של הבניין בו היא גרה. כשאיננה עובדת, היא הולכת לבית הספר ומטפלת באמה רותי, שעוסקת בזנות כבר יותר מעשרים שנה. מצבה הגופני של רותי מתדרדר. היא משתחררת מעוד אשפוז בבית החולים. אור מוצאת לאמה עבודה בניקיון ומחליטה שמעכשיו הכול יהיה אחרת.בעזרת בחירה נועזת של מצלמה העומדת במקום ותופסת את האירוע כפי שהוא, משחק נטול מחוות, בלי מוסיקה ברקע, מעניק "אור" לקהל הצופים חוויה קולנועית ייחודית המושפעת בעיקר מהריאליזם הבריטי הביקורתי והניאו-ריאליזם האיטלקי. "אור" הוא האנטיתזה לכל מה שהקולנוע הישראלי מייצג בתקופה האחרונה. זה לא "כנפיים שבורות", "האסונות של נינה" ו"מדורת השבט", אין כאן תסריט מדויק של צחוק ודמע. הקולנוע הישראלי לא מרבה בתקופה האחרונה להתעסק בבעיות חברתיות ומעדיף ליצור קולנוע אסקפיסטי, לברוח מהמציאות הישראלית המדכאת. "אור" עושה בדיוק ההפך, הוא לוקח את אחת הבעיות החברתיות שהמדינה מעדיפה להתעלם ממנה ושאנחנו היינו שמחים מאד לשכוח ומציג אותה בדרך הכי מטלטלת שאפשר.
בסרט חושפני וקשה כל כך, השחקניות חייבות להיות מושלמות. ידעיה עשתה בחירה חכמה כאשר החליטה ללהק את דנה איבגי בתפקיד הראשי. איבגי נותנת את אחת ההופעות החזקות ביותר שנראו השנה על מסך הקולנוע (אולי אפשר להשוות אותה לסיבל קקילי המדהימה מהסרט "עם הראש בקיר"). איבגי עושה את אחד התפקידים הקשים והנועזים ביותר ששחקנית ישראלית צעירה עשתה אי פעם ומתמודדת איתו בגבורה. רונית אלקבץ נותנת כאן את התפקיד המאופק ביותר שנתנה אי פעם לאורך הקריירה שלה. רותי היא זונה מזדקנת המכורה לעבודתה ברחוב ולמרות רצונה העז להפסיק היא פשוט לא מסוגלת."אור" הוא סרט הקולנוע הישראלי העלילתי הראשון שמצליח להציג את בעיית הזנות באמינות. לכן אין זה פלא שהוא הוזמן כבר לעשרות פסטיבלי קולנוע ברחבי העולם ולבטח ימשיך לגרוף עוד שבחים רבים. מעניין יהיה לראות כיצד הקהל הישראלי יגיב בקופות האם הוא עדיין יעדיף סרטי ממחטות כגון "כנפיים שבורות" ו"סוף העולם שמאלה" או שייתן סיכוי ליצירה ריאליסטית נוקבת זו.
אור - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: קרן דגיל: 1720/08/2005 00:32:14
9/10אייקון ציון
סרט חזק! משאיר מחשבות ותהיות גם אחרי הצפייה. השחקנים ממש טובים, הם גרמו לצופים להזדהות עם הדמויות. אבל שמתי לב לכך שמבוגרים חושבים שהסרט איטי ופחות מעניין. רק שימו לב שהסרט קשה וקצת מדכדך ..
שם: סבי שיילןגיל: 3406/06/2005 13:21:02
2/10אייקון ציון
סרט רדוד ופאתטי! רדוד, שטחי וזול. הביקורת של יאיר הוכנר יותר מגוחכת מהסרט עצמו. הביקורת הנבונה של אורי ברייטמן שמובאת כאן בתמצית משקפת בדיוק רב את הבעיות הקשות של התסריט: "אור" היא מלודרמה בוטה וחד-צדדית, שאיננה מציעה דבר מעבר לזעזוע בסיסי. זהו סרט מלודרמטי ופשוט, בעל עומק של כתבה קצרה ב"יומן" של יום שישי. "אור" מסתכם במפגן ילדותי של צדקנות חסרת-תכלית, שסופה התעלמות או התכחשות למוצר הקולנועי הסופי. במקום לטפל בנושא הזנות באופן מושכל וחדשני, הבמאית קרן ידעיה ממחזרת את כל הקלישאות הקולנועיות. במקום לדון בתופעת הזנות בהקשרים הרחבים ביותר שלה (מגע מיני תמורת טובת הנאה כלשהי, פערים כלכליים, אבטלה כרונית, סחר בבני-אדם, עולם שלישי מול המערב המתועש, האדם כחפץ), ידעיה מביטה על ישראל כולה באופן מונוליטי כמקום אטום, אדיש, בלתי נסבל למגורים. "אור" לא מצליח לנתח את המציאות ולהפריד בין סיבה ותוצאה, אשם וקורבן, אחראי וחסר-ישע. זהו הכישלון של הסרט: במקום לדון באופן מושכל ומעניין בתופעה, הוא מנסה רק לזעזע ולהגעיל. ל"אור" אין מה להציע מלבד דם, זרע ודמעות. הזונה אינה בהכרח קורבן חסר-ישע והלקוח איננו בהכרח נבל. ניתן למצוא שביל-זהב שבו שני הצדדים יוכלו לחיות את חייהם בלי להיפגע מבחינה בריאותית ופסיכולוגית. ניתן להכיר בתשוקה האנושית כמרכיב בלתי-נפרד מחיינו, ולא להפוך אותה לפשע בל-יסולח. לסיכום, "אור" לא חורג מגבולות הקלישאה, הבכיינות והכאילו-ריאליזם. הוא מנסה להציג דיוקן משכנע, אך משרבט מניפסט פזיז, צדקני ורשלני, שאינו משקף ראייה בוגרת של החברה המערבית. במקום להציע פתרונות אפורים במציאות מודרנית, הוא מחפש את השחור והלבן כדי לזעזע את קוני הכרטיסים.
שם: שני גואטהגיל: 2114/11/2004 14:49:32
9/10אייקון ציון
סרט מצוין, עצוב וקשה. דנה איבגי ורונית אלקבץ מעולות בתפקידים הראשיים. אם אתם מצפים לסרט קליל, קומדיה, תלכו למשהו אחר. סרט ישראלי טוב! קצת מדכא, אבל בהחלט שווה צפיה.
קישורים
חץ אור (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט