אווטאר ביקורת סרט

Avatar Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "אווטאר":
"גדול מהחיים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Avatar
משחק סיגרוני וויבר, סם וורטינגטון, מישל רודריגז, זואי סאלדאנה, גיובאני ריביסי, גואל מור, סי.סי.אייץ פאונדר, סטיבן לאנג במאי/ת ג'יימס קמרון  
מדע בדיוני
ביקורת סרט לאווטאר מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"גדול מהחיים"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע87.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די9.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות3.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
שתים עשרה שנה אחרי "טיטניק", הסרט המצליח בכול הזמנים, הבמאי/תסריטאי/מפיק ג'יימס קמרון חוזר אל בתי הקולנוע עם סרט עלילתי חדש. שתים עשרה שנה אחרי שהכריז על עצמו כמלך העולם, הוא עמל קשות כדי להוכיח שהוא אכן כזה וש"טיטניק" לא היה אירוע חד פעמי. במהלך אותן שנים הוא המשיך לחקור את המצולות בשלושה סרטים תיעודיים: הראשון על שרידי הצוללת "ביסמארק", השני על שרידי ה"טיטניק" והשלישי על יצורים מימיים שחיים במעמקים. הוא הספיק גם לביים את הפרק הראשון בסדרה "מלאך שחור" בכיכובה של ג'סיקה אלבה ולהשתתף בתפקיד אורח בסיטקום "הפמליה".כול הפרויקטים הללו לא באמת עמדו בראש מעיניו של קמרון. הם היו תרגילי בית קטנים לקראת הפרויקט האמיתי שהוא עמל עליו. "אוואטר" הוא סרט פורץ דרך מבחינה טכנולוגית שכול חובב קולנוע מדע בדיוני חייב לעצמו. אבל לא רק חנונים חובבי חלליות ילכו ל"אוואטר". גם בנות שאוהבות סיפורי אהבה גדולים מהחיים, בנים שאוהבים סצנות פעולה מרשימות ואנשים מבוגרים שאוהבים נופים מרהיבי עין ואפוסים גדולים מהחיים. קמרון בחוכמתו מנצל את הטכנולוגיה המרשימה כדי לספר סיפור אהבה כמו ב"טיטניק" רק עם המון פעולה ואקשן כמו ב"שליחות קטלנית" על רקע נופים מרהיבים כמו ב"אוסטרליה" וכך הוא פוגע בכול קהל יעד אפשרי. התוצאה היא קולנוע הוליוודי מסחרי במיטבו.
קמרון מזכיר בשאפתנות שלו במאים מבריקים שפעלו בראשית ימי הקולנוע בתקופת הסרט האילם שלא וויתרו על החזון שלהם ויצרו סרטים מהפכנים באותם זמנים, כמו ד.וו.גריפית' בסרטו "הולדת אומה" או ססיל בי דה-מיל עם האפוסים התנ"כיים שלו. השאלה היא האם "אוואטר" יהפוך לקלאסיקה בעשרות השנים הבאות. יהיו כאלה שעלולים להשוות אותו כמובן ל"קוסם מארץ עוץ" עוד סרט על בן אנוש שמגיע לארץ זרה וצריך ללמוד את מנהגיה, רק בלי התמימות הקסומה של הסרט הקלאסי משנות השלושים. אבל יותר מכול "אוואטר" הוא "רוקד עם זאבים", הסרט שזיכה את קווין קוסטנר באוסקר, רק אי שם בעתיד במערב הפרוע של כוכב הלכת המרוחק פנדורה.כמובן שקמרון ממשיך לתקוף את התאגידים הכלכליים העצומים בדיוק כמו ב"שליחות קטלנית" או "מצולות". הפרדוקס הוא שתאגיד ענק כמו "פוקס המאה העשרים" עומד מאחורי הסרט שעלותו 300 מיליון דולר. גם להם זה לא מפריע כי הסרט יכסה את ההוצאות וכנראה ירוויח הרבה יותר מאותו סכום עצום שהושקעו בו. קמרון חובב הטבע יוצא בסרט זה נגד אותם תאגידים ששוחטים את יערות הגשם בשביל בצע כסף אבל כול הסרט שלו צולם באולפן והטבע הוא אנימציה ממוחשבת. שלא נדבר על כך שמדובר בסרט אנטי מלחמתי עם סצנות הקרב מרשימות ביותר.
קמרון לא היה יכול לעשות את הסרט הזה בלי תאגיד כלכלי ואנשי עסקים רודפי ממון, בלי אנימציות מחשב וטכנולוגיות מתקדמות ובלי סצנות קרב מרהיבות שיגרמו לקהל לרוץ לבית הקולנוע. מה שמשעשע בכול הסרט הזה, שיש בו גם נופך רוחני ניו אייג'י מאחר ואותם יצורים כחולים וקסומים, גזע הנא’בי המסתורי הם חלק בלתי נפרד מהכוכב. סוג של אורגניזם חי, המסוגל להתחבר בעזרת הזנב שלהם אל הצמחים, החיות ואחד אל השני, רשת חיה ונושמת המאחדת את כול מה שחי ונושם אחד אל השני.ההתחברות הזו מזכירה את ההתלהבות הגלובלית שקמרון הצליח ליצור סביב הסרט בו זמנית בכול העולם. אם יש חדשה בידורית אחידה בדצמבר 2009, בכול היבשות בעולם הוא יציאת "אוואטר". זו גם פעם ראשונה שכולם צופים בסרט בו זמנית עם משקפי תלת מימד והמעריצים מפיצים את הבשורה באינטרנט וכך "אוואטר" הפך לסוג של אורגניזם חי שבשל כך ישרוד יותר זמן ברשימת שוברי הקופות.הצד הטכני של הסרט הוא פריצת דרך קולנועית. הצד התסריטאי קצת פחות. העלילה עצמה לא מחדשת דבר אבל זה לא משנה כי המטרה שלה היא לשמש כלי שרת ליצירת סרט קולנוע גדול מהחיים מהסוג שיגרום לצופה לא להאמין למראה עיניו – וקמרון מצליח להגשים את הפנטסיה שלו בכול מובן המילה. בסרט משתתפים סאם וורטינגטון (שליחות קטלנית 4), סיגרוני וויבר (הנוסע השמיני), מישל רודריגז (מהיר ועצבני), זואי סאלדאנה (סטארטרק), גיובאני ריביסי (שמים) וסטיבן לאנג. למי שמתעקש, העלילה שוב פעם עוקבת אחרי בן אנוש המגיע לעולם לא מוכר כדי ללמוד כיצד לנצל אותו לצרכי התאגיד האמריקאי. אותו לוחם ילמד את דרכם של אותו גזע מסתורי, הוא גם יתאהב לראשונה, ילמד על חשיבות הטבע ובסופו של דבר יצטרף אליהם במלחמה נגד האויב האמריקאי המרושע. היה צריך נס כדי להפוך את העלילה הבנאלית הזו לסרט מעולה, הנס התרחש – ממש חנוכה.
אווטאר - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: רחיגיל: 4011/01/2023 17:48:34
8/10אייקון ציון
סרט מרהיב ויזואלית . עלילתית הוא נמתח קצת יותר מדי, היה אפשר לקצר אבל עדיין מענג לצפייה. מומלץ לראות במסך imax
שם: לירוןגיל: 5024/09/2022 00:48:26
10/10אייקון ציון
התלבטתי מאוד אם ללכת לסרט. ססוף הלכנו 8 בני משפחה מגיל 11 עד 55. כולנו נהננו מאוד!!! הסרט עומד יפה מאוד במבחן הזמן. האפקטים עדיין מרשימים. הסרט יפהפה ויזואלית. תענוג. מומלץ. אבל לא לילדים קטנים.
שם: אלכס טורובסקיגיל: 3823/09/2022 13:33:56
10/10אייקון ציון
החזרה לכוכב הלכת פנדורה אחרי 13 שנה היא חווייה בפני עצמה ב-IMAX. התבגרנו אז פתאום שמים לב לאחריות התאגידית, לשם הפוליטי של המשאב נדיריום המרמז שלא משנה מה יהיה צמיד יהיה תאגיד תאב בצע שישמח לכרות אותו מבלי להתחשב בשימור כבוד האדם והטבע. הסרט מקבל פתאום משמעות שונה לחלוטין והופך לטוב פי שניים עוד מאז שיצא ב-2009 ונראה לנו אז כצעירים כסתם סרט מד"ב מדהים. מומלץ בחום.
קישורים
חץ אווטאר (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי מדע בדיוני
זמן Old 2021
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט