סנס8: ביקורת פרק הכריסמס

Sense8 Series Review

תמונת כתבנועה לוי על "סנס8: ביקורת פרק הכריסמס":
"מתנה שכדאי לתת עם פתק החלפה"
פוסטר Sense8
משחק בראיין ג'יי סמית'  מקס רימלט  מיגל אנחל סילבסטר  ג'יימי קלייטון  דונה ביי  טינה דסאי  אמל אמין  
מסתורין
ביקורת סדרה לסנס8: ביקורת פרק הכריסמס מאת נועה לוי | כתבת האתר
ציון המבקר
"אוי ואבוי, למה?"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.8/10
?
מדד פופולריות
3.5/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
כולם הזהירו אותי מפני קללת האחיות וואשובסקי ("מטריקס"): זה בדרך כלל מתחיל טוב, לפעמים אפילו וואו, ואז הן לוקחות את הזמן לעבוד על המשך, וכשהוא יוצא אנחנו נשארים עם לב שבור וציפיות שלא נענו. ביוני 2015 יצאה בנטפליקס Sense8" סדרה חדשה לבית וואשובסקי, ולמרות שלא היה מדובר בסנסציה טלוויזיונית שסחפה גלים של ביקורות אוהדות, מועמדויות ופרסים, היא כן התקבלה בחיבה ברורה וקהל מעריצים די נאמן. על אף הגמגומים העלילתיים או רגעים נטולי היגיון, מדובר היה בחוויית צפייה אותנטית, מרגשת, מסעירה לפעמים, עם צילומים ועריכה יוצאים מן הכלל שהרימו את הסדרה הזאת למעמד של כמעט יצירה. לכן, ההמתנה ליוני 2016 הייתה מעט מאתגרת; כמובן שיש טלוויזיה טובה, אבל היה משהו בכל זאת ייחודי במה ש" Sense8" הביאה לבמה: דרמה, אקשן ומתח שמסוגלים להיות בבת אחת גם רכים, מענגים ומפתים.כשיצאה ההודעה על דחיית העונה לדצמבר כנראה לא היו מופתעים רבים, אחרי הכל מדובר בהפקה מורכבת, מרובת לוקיישנים ומרובת שחקנים, אבל זה הפך לא רק את ההמתנה לקשה יותר, אלא גם את הציפיות לגדולות יותר. אף אחד לא אוהב לקבל עונה רק חצי אפויה ומאכזבת לעומת קודמתה, וכן, חובבי "בלש אמיתי", אני שומעת את ההנהונים הנמרצים שלכם עד לכאן. אז כשהן לקחו עוד זמן לעבוד על הדברים, הציפייה הייתה לקבל בדצמבר עונה מופלאה. אבל גם זה נגוז, כשהודיעו שמדובר בפרק ספיישל כריסמס, והעונה עצמה תצא רק במאי. אולי כאן הייתי צריכה כבר לחשוד.
הספיישל, שיצא לנטפליקס ב-23 לדצמבר – בדיוק בערב חג המולד, היה בכמה מובנים מוצלח, אבל ברובו המכריע הוא היה אכזבה. הסצנה הראשונה יפהפייה: שחייה משותפת, עמוסה בעריכה מדויקת וכמעט בלתי מורגשת כיאה לסדרה, של השחקנים הראשיים. הסצנה הזאת החזיקה אותי 40 דקות מלאת תקווה שהנה, תכף משהו יתרומם, עוד רגע ואיזה משהו יקרה, אבל לחינם.

ריילי, וויל, סאן, קאלה, וופלגנג, קאפיוס, נעמי וליטו ניצבים אחרי הסיום המותח של שנה שעברה: לוויל אסור לבקר שום סנסייט אחר כי תאגיד גדול, ובראשו בחור מרושע, מנסה לחסל אותם ואם יבקר הם יגלו כך את מקום הימצאה של החבורה, ושאר החברים כלואים בנסיבות החיים המסובכות שלהם: רדיפה, עוני, זוגיות. מעבר לזה, הפרק לא הוסיף יותר מדי. נכון, זכינו להזדמנות מעניינת לראות דבר שאולי לא היינו רואים – שמיניית ה"אחים" מתגלים בפרק הספיישל ככאלו שלומדים סופסוף לשלוט בביקורים, במחשבות, בתפעול של דברים. הם כבר לא חבורה מפוזרת שמדי פעם נוחתת עליה עוד איזו הפתעה – הם מבינים כבר איך הכוחות עובדים ומשתמשים בהם כאוות נפשם. אבל, העלילה של הסיפורים של כל אחד מהם יכולה הייתה להצטמצם לכמה דקות, נניח, בפרק הראשון של העונה החדשה. נראה שהבחירה הייתה למרוח את העניין על גבי שעתיים נפרדות, וככה יצא פרק שגם עוסק הרבה בכלום, וגם מורח את הכלום הזה בעזרת הרבה דיאלוגים קיטשיים.

אם להוסיף חטא על פשע, אחד הסנסייטים – קאפיוס, הוחלף, וכעת משחק אותו שחקן אחר. למרות שלא ברור כרגע אם מדובר בחילוף קבוע גם לעונה השנייה, כן מדובר במשהו שקשה מאד להתגבר עליו במסגרת שעתיים, אחרי געגוע של 13 חודשים. השחקן החדש עושה עוול ברור לדמות, והופך אותה מאופטימית מאוד, עם נגיעה של משהו קצת קודר וקשוח יותר – לדמות של אינפנטיל נאיבי, חסר אחיזה במציאות ולעתים גם חסר טקט. חלק מהיופי בסימביוזה של השמונה היא התרומה של כל אחד מהם להצלחה של הדברים: הקאפיוס החדש נראה כמו דמות שתהווה נטל ולא תתרום.
הקסם של הסדרה היה גם בדרך האלגנטית בה היא הצליחה להעביר דעות ופילוסופיות לא מיינסטרימיות, בצורה שהיא מורכבת יותר מנאומים או דיאלוגים על אהבה חופשית שראינו כבר. בפרק חג המולד, כל הנאומים – והם רבים - מרגישים יותר כמו התנצלות והצטדקות על שבירת המוסכמות הקולנועיות, מאשר יצירת מציאות חדשה, מורכבת ומעניינת שלא קיימת תמיד "בחיים האמיתיים", שהמסך הגדול והקטן מציעים. העונה הראשונה הנחיתה מציאות לא מיינסטרימית כבר מהשנייה הראשונה שלה, וציפתה שנאמין בלי להצטרך להסביר. בספיישל כריסמס נראה שהסדרה חושבת שאנחנו לא מסוגלים להבין דברים לב, ועל כל נקודה שחורגת במעט אפילו, נכתב נאום לאחד הדמויות כדי להסביר את הלגיטימיות ואת ה"אמיתיות" והיתכנות של כל אותם הדברים, עד הרגע שזה נשמע כמעט מטיפני.למרות שהצילום והעריכה נשארו לא פחות מופתיים משהיו, גם כאן הורגש חוסר חמור במעוף וחידושים, כשאת סצנת האורגיה, שהייתה ללא ספק הסצנה היפה והמורכבת ביותר בעונה הראשונה הם בחרו לשחזר, ובכך הורידו אותה ממדף הרגעים המרגשים הישר למדף הנמוך של גימיקים טלוויזיוניים.אבל אולי מה שמרגיז באמת, היא חוסר הוודאות. התהייה הזאת, האם זה פרק שנוצר רק בגלל אילוצי דחיפות וזמן, כדי להרגיע קהל ורשת שעומדים לחכות כמעט שנתיים, ולכן הוכן בחיפזון וברשלנות? או שמדובר בפרק שאמור לעמוד בפני עצמו, שהושקעה בו מחשבה אמיתית ועומד לייצג במידה כזו או אחרת את מה שנקבל בעונה השנייה?

נכון, ספיישלים לחג המולד לא תמיד מאירים את העונה הראשונה באור אחר או מוסיפים משהו לעונה הבאה, אבל הם לא יכולים להיות אוסף של צילומים יפים ונאומים דביקים. וכשזה כל מה שהספיישל של "Sense8" מביא לצלחת, אולי אפשר, ואולי אפילו ראוי, לסכם אותו בשלוש מילים: אוי, ואבוי, למה.
סנס8 - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה
קישורים
חץ סנס8 (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות מסתורין
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט