חדשות קולנוע וסרטים

ווס אנדרסון בן 50: הקולנוע של הבמאי יוצא הדופן

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
ווס אנדרסון הוא אחד הבמאים הייחודיים בהוליווד עם סרטים מעוצבים בהקפדה יתרה, שכל שוט מהם יכול להפוך לתמונה לתלייה בסלון, אבל גם עם לב גדול ואנושי שפועם במרכזם. מישל צ׳יקו על הקולנוע של הבמאי עם הוויזואליה היפהפיה
היום הראשון לחודש מאי. בניין האמפייר סטייט נפתח באופן רשמי, יום הפועלים הבינלאומי, הקרנת הבכורה של הסרט האגדי "האזרח קיין" ויום הולדתו של אחד הבמאים המיוחדים ביותר בנוף היצירה הקולנועית של השנים האחרונות (כשמרטין סקורסזה בעצמו הכריז והכתיר אותו כיורשו)- מר ווס אנדרסון המהולל!

בעידן המקדש את ערכו של הבמאי כאוטר בעל מקום משמעותי בתרבות הפופולרית,- ווס אנדרסון הוא בין הבמאים שיצירותיו אינן מעלות ספק לגבי איכותו וייחודו כאוטר מסוג זה. סגנונו המיוחד המציע שוטים סימטריים ומענגים להפליא, דמויות וסיפורים פשוטים ונוגעים הופכים כל אחד מהסרטים שלו למסע מופלא וקסום.

סרט הביכורים של ווס אנדרסון "פשיעות קטנות" היווה לא רק את הופעת הבכורה של אנדרסון כבמאי, אלא גם את הופעת הבכורה ותחילתה של שותפות קולנועית בינו לבין השחקן- אשר היה שותף לכתיבת התסריט- אוון וילסון (אותו פגש במסגרת לימודי הפילוסופיה באוניברסיטה) ואחיו לוק. למרות כישלונו של הסרט מבחינה קופתית, הוא היווה נקודת פתיחה מרשימה בקרב המבקרים עבור אנדרסון ועבור וילסון, אשר המשיך לשתף פעולה עם אנדרסון לכתיבת התסריטים של הסרטים הבאים שבויימו על ידו "המרוץ לצמרת של מקס פישר" ו"משפחת טננבאום".

[*]

למרות האסתטיקה הבאה לידי ביטוי בסרטיו של אנדרסון שקדמו ל"משפחת טננבאום", ניתן לראות כי בסרט זה טביעת אצבעו הייחודית הפכה למגובשת יותר ומוכרת יותר לזו המזוהה עם סרטיו המאוחרים יותר של אנדרסון מאשר הסרטים שקדמו לו. אסתטיקת "חלון הראווה", השוטים המעוצבים הסימטריים והצבעוניים (המזכירים את סגנונו של היוצר הצרפתי ז'אק דמי) המופיעים ב"משפחת טננבאום" הפכו לחלק מסימן ההיכר המזוהה עם סרטיו של אנדרסון. לצד המוטיב האסתטי קיים המוטיב העלילתי המרכזי המוביל את סרטיו של אנדרסון, החל מסרטו הראשון "פשיעות קטנות״, העיסוק בקשרים ודינמיקות משפחתיות, ובעיקר, באופיין המעורער והרגיש של קשרים אלו. סרטו "רכבת לדארג'ילינג" עוסק בשלושה אחים המנסים לחדש את הקשר שנותק ביניהם לאחר מות אביהם, דרך טיול רוחני ברחבי הודו. השילוב בין האסטתיקה המלוטשת של אנדרסון של הנוף והטבע המרהיב של המזרח,- למסע החשוב והקשה אותו עוברים האחים מציג בעבור הצופים דינמיקות מצחיקות, ילדותיות ומרגשות שכל צופה שגדל עם אחים יכול להזדהות איתן.

נושא הילדותיות וייצוג של ילדים בסרטיו של אנדרסון גם הוא נושא מעניין המייחד את סרטיו. מאחר וקשה למצוא דמויות 'רעות' בסרטיו של אנדרסון, נראה שהכח המעורר קונפליקט הוא היפוך התפקידים הקיים באפיון דמויותיו האהובות של אנדרסון, כשדמויות הילדים מיוצגות בבגרות ובאור שקול ובוגר, בעוד דמויות המבוגרים מאופיינות כטיפשיות, ילדותיות וחסרות אחריות, כשהדוגמה הבולטת ביותר ליחסי כוחות אלו מופיע בסרטו "ממלכת אור הירח" ואפילו בעיבוד שיצר לספרו של רואלד דאל "מר שועל המהולל" שנעשה בטכניקת הסטופ--מושן.

סרטו האחרון שיצא השנה, ואף היה מועמד באוסקר האחרון בקטגורית סרט האנימציה הטוב ביותר,- "אי הכלבים", גם הוא נעשה בטכניקת הסטופ מושן ובשיתוף פעולה עם שניים מחבריו הוותיקים, רומן קופולה וג'ייסון שוורצמן, ששיתתפו איתו פעולה גם בחלק נכבד מסרטיו הקודמים. הסרט מעמיד במרכזו את הכח החזק של יחסי נאמנות ואהבה בין ילד לכלבו ואת כוחם של הילדים המתוחכמים המאפשר להם להתעלות על הבוגרים למען מה שנכון וצודק. סרטיו של אנדרסון זכו מספר פעמים להגיע למועמדות בטקס פרסי האוסקר אולם לא גרפו את הפרס הנחשק, ובשנת 2015 זכה סרטו "מלון גרנד בודפשט" -בארבע קטגוריות שונות: פס הקול, עיצוב התפאורה, עיצוב התלבושות, איפור ועיצוב השיער.



סרט נוסף של אנדרסון בשם "The French Dispatch" צפוי לעלות לאקרנים לקראת תחילת השנה הבאה וצפוי להכיל קאסט גדול ומרשים של שחקנים רבים בהם בין היתר: פרנסס מקדורמנד, ביל מוריי, קייט וינסלט, בניסיו דל- טורו ועוד רבים נוספים.
מישל צ'יקו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2019
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט