חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 40 שנה ל"נוסע השמיני"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
השבוע לפני 40 שנה יצא לאקרנים סרט ששינה את עולם סרטי האימה והמדע בדיוני, זכה לשלושה סרטי המשך ומספר ספין אופים הנמשכים עד היום, הזניק את הקריירה של הכוכבת הראשית סיגורני וויבר ושל הבמאי רידלי סקוט וכולל את אחת מסצנות הלידה המפחידות אי פעם. יבגני גרינברג חזר ל"נוסע השמיני" ובדק מה גרם לו להפוך להצלחה כה גדולה ולסרט בלתי נשכח
"הנוסע השמיני" הוא אחד מסרטי מדע בדיוני הגדולים בכל הזמנים. ההצלחה שלו הזניקה את הקריירות של הבמאי רידלי סקוט והשחקנית הראשית סיגורני וויבר והולידה סדרת סרטים, ספרים, משחקי מחשב וצעצועים. נראה שממש כמו בסרט, החייזר הרצחני מסרב להיעלם מהחיים שלנו. הסדרה המצליחה בת ארבעה סרטים, שידעה את העליות והירידות שלה ומשכה אליה את הבמאים הטובים ביותר, המשיכה עם סדרת ספין אוף "הנוסע השמיני נגד הטורף" וסדרת פריקוול שהתחילה עם "פרומתאוס". מי שלא צפה את כל ההצלחה הזו אלו המפיצים בארץ שבמקום "חוצן" או "חייזר" החליטו על "הנוסע השמיני" על שם שבעת חברי הצוות של החללית, ומאז הטעות שלהם נגררת עם הסרטים מזה 40 שנה.

הכל התחיל בתסריטאי דן אובנון שפיתח את הסיפור והתסריט יחד עם רונאלד שאסט. בין השניים היה הסכם על שיתוף פעולה ותמיכה הדדית בפרויקטים של מדע בדיוני וחוץ מ"הנוסע השמיני" הם כתבו ביחד את "זיכרון גורלי". השאיפה היתה ליצור סרט אימה המתרחש כולו בחללית. השניים שיווקו את הסרט לאולפנים כ"מלתעות בחלל" ולבסוף חתמו עם חברת הפקות בעלת קשרים עם אולפני פוקס. בשלב הזה התסריט הכיל את מה שיהיה הסצינות הראשונות של הסרט, על קבוצת אסטרונאוטים שמתעוררים לפני הזמן על חללית העושה את דרכה בחזרה לכדור הארץ, לאחר שהם מקבלים קריאות מצוקה מכוכב סמוך.

התסריט עבר שכתובים משמעותיים תחת צוות הכותבים של חברת ההפקות, מה שיצר מתחים רבים עם אובנון שהרגיש שמנסים לדחוק אותו מהפרויקט, אבל בסופו של דבר כך נולדה הדמות של האנדרואיד אש (איאן הולם, "שר הטבעות"), מהדברים הטובים ביותר בסרט, ואובנון קיבל את מלוא הקרדיט על התסריט. המוטיב של האנדרואיד בעל אג'נדה משלו חוזר על עצמו בסדרת "פרומתאוס" והוא כמובן נוצר בהשראת המחשב הזדוני האל 9001 מיצירת המופת של קובריק "2001: אודיסיאה בחלל".

[*]

גם לאחר השכתובים, פוקס לא מיהרו להשקיע בסרט מדע בדיוני. רק לאחר צאת "מלחמת הכוכבים" כללי המשחק השתנו, הז'אנר הפך לפופולרי ובפרט עלה הביקוש לסרטי חלל. פתאום כל האולפנים רצו בדחיפות לצלם סרטים כאלה. במקרה של פוקס התסריט הראשון על השולחן היה "הנוסע השמיני", שקיבל אור ירוק ותקציב של 4.2 מיליון דולר. לאחר התלבטות ארוכה בנושא זהות הבמאי, התפקיד הוצע לבמאי מתחיל בשם רידלי סקוט, שעד אז ביים רק את "הדואליסטים". הגעתו של סקוט והרעיונות שלו לעיצוב הסרט הרשימו את המנהלים של פוקס ותקציב הסרט הוכפל. צוות השחקנים הורכב משחקנים מבוגרים יחסית לז'אנר האימה, במטרה להדגיש את היותם אנשי מקצוע רגילים בחללית משא, מעין פועלים בחלל. המבוגר בהם, הארי דין סנטון האגדי היה בן 53, שבשבילו זו היתה הפריצה הגדולה בקריירה. הצעירה ביותר בקאסט היתה סיגורני וויבר (29) בתפקיד הראשי הראשון שלה. במבט לאחור, לאור מעמדה של וויבר דאז ולאחר שהשחקן המוכר ביותר בסרט, ג'ון הרט, מת ראשון, לצופים לא היה מושג עד לרבע השעה האחרונה מי מהדמויות הולכת להישאר בחיים. סקוט, אגב, חשב להרוג את ריפלי בסוף הסרט אבל האולפנים הטילו וטו על הרעיון. מה שהוא כן הצליח להשיג זו את התוספת של המערכה האחרונה, בה החייזר מתגנב לשאטל יחד עם ריפלי, ויחד עם זה הגדלת תקציב נוספת, כך שבסופו של דבר תקציב הסרט היה פחות או יותר זהה לתקציב של "מלחמת הכוכבים".



תמיד המשלתי את דמות החייזר בסרט לגרסה מפותחת של תיקן שמוצאים בבית ומנסים להרוג במשך שעות. בלתי אפשרי להתעלם מהדמיון - העיצוב החיצוני שלו, חוש ההישרדות והאימה שהוא מטיל על חברי הצוות בחללית, שבעצמם מתייחסים אליו בהתחלה כמו למזיק לכל דבר. אבל מסתבר שמומחים מצאו קונוטציות מיניות בדמות שאוששו על ידי דון אובנון עצמו. מעבר לצורה הפאלית של הראש של החייזר, זה מתבטא גם בדרך שבה הוא מתרבה – פעולה דמוית אונס על קיין ולאחר מכן לידה של החייזר הקטן מהבטן שלו.

סצנת הלידה - המפורסמת, הסיוטית ומציאותית עד כדי כך שכדאי להקרין אותה לסנטורים באלבמה – צולמה בטייק אחד כשהשחקנים לא ממש יודעים מה הולך לקרות ותגובות הבעתה האמיתיות שלהם מתועדות בסצינה זו לנצח. הפוסטר של הסרט כלל את שורת הפרומו "בחלל אף אחד לא יכול לשמוע אותך צועק", אותו משפט שבו פתח אלפונסו קוארון את "כוח משיכה".

הסרט היה להצלחה קופתית עם הכנסות של כ-80 מיליון דולר ארה"ב בלבד וזכה באוסקר על אפקטים מיוחדים. המבקרים התלהבו פחות והביקורות שלהם משעשעות לקריאה היום, לאור מעמד הסרט. רוג'ר איברט כתב בזמנו שמדובר בסרט מדע בדיוני מאכזב לעומת "מלחמת הכוכבים" ובבסיסו הוא בסך הכל מותחן בסגנון בית רדוף רוחות המתרחש כולו בחלל. מאוחר יותר הוא שינה את דעתו וכלל את הסרט ברשימת הסרטים הטובים ביותר לדעתו. ב-2002 הסרט הוכנס לארכיון הסרטים הלאומי של ארה"ב של ספריית הקונגרס וב-2008 מכון הסרטים האמריקאי דירג אותו במקום ה-7 ברשימת סרטי המדע בדיוני הטובים ביותר בכל הזמנים.
יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2019
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט