חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 20 שנה ל"באטמן ורובין"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הפעם המדור חוזר לאחד הסרטים המושמצים בעשורים האחרונים ובודק מה הפך אותו לסרט כל כך גרוע, איך הצליחו הכוכבים שלו להתאושש מהמפלה ואיך מהתהומות של "באטמן ורובין" נולדה יצירת המופת "האביר האפל"?
עברו עשרים שנים מאז שאולפני וורנר עשו את אחד הצעדים הגרועים ביותר שלהם, לא רק עם דמויות קומיקס, אלא בתעשיית הקולנוע. תמיד בסרטים, ובייחוד בסרטי ענק, יש את הדיון על אמנות מול מסחריות. סרט עולה סכום לא מבוטל של כסף ועל כן כל סרט במידה כזו או אחרת "מוותר" על החזון האמנותי שלו כדי לענות לצורכי הקהל, אך "באטמן ורובין" לקח את הרעיון הזה צעד אחד רחוק מדי.

הייתי נותן תקציר על מה הסרט, אבל באמת שאין בו כלום למעט הרבה משפטי מחץ שמחברים סצינות יחד. משפט אחד ניתן לציין כי באטמן (ג'ורג' קלוני) ורובין (כריס אודונל) מנסים לעצור את מיסטר פריז (ארנולד שוורצנגר), מדען שעבר תאונה המחייבת אותו להימצא בתוך חליפת קירור, ופויזן אייבי, אקו-טרוריסטית ומדענית קנאית להגנת הסביבה והצומח, מלהרוס את העיר גות'אם.

הסרט כבר הפך לידוע לשמצה בתעשיית הקולנוע כאחת ההפקות הגרועות ביותר שנעשו אי פעם. למשל: מקום ראשון ב-50 הסרטים הגרועים של מגזין "Empire" ו-11 מועמדויות לפרס הראזי הניתן לסרטים הגרועים ביותר. הוא גם זכה להתנצלות כלפי המעריצים מהבמאי שהוביל את הפרויקט, מייקל שומאכר, על מה שהם יצרו. לטענתו, הסרט זכה ללחץ חסר תקדים מצד האולפנים לייצר סרט שימכור להם עוד צעצועים. כפי שציינתי, הדבר נפוץ בעולם הזה של סרטי ענק, אך לחץ כל כך מאסיבי וחסר תקדים לא קרה לפני, וגם לא מאז.

[*]

הסרט אחראי למותו של באטמן כפי שהגה אותו במקור טים ברטון, כשהצליח להוות כישלון כל כך חזק, עד שהדמות לא ראתה סרט נוסף במשך עשור עד שנכנס כריסטופר נולאן לתמונה (שהביא לנו את אחת הטרילוגיות הקולנועיות המוערכות ביותר במאה ה-21). לא פעם ג'ורג' קלוני נתפס בראיונות מתנצל על הסרט, כשפעם גם הרחיק לכת להגיד שהוא חושב ש"הרגנו את באטמן" - מטאפורית כמובן. אבל חוכמה בדיעבד היא דבר מבורך, ומאז, לא די.סי ולא מארוול חזרו על הטעות הנוראית. הסרט הזה באופן עקום ומוזר, משמש אבן דרך חשובה לתעשיית סרטי הקומיקס, בכך שהוא מהווה לאולפנים עד היום תמרור אזהרה מפני חמדנות יתרה, שפוגעת במוצר ובאמינות שמנסים לייצר סביב דמויות, שגם ככה כל כך מופרכות. צוות ההפקה, לעומת זאת, דווקא נמצא ברובו במקומות טובים ואופטימיים יותר כיום. החוכמה בדיעבד טובה גם כלפי ג'ורג' קלוני, שעם השנים התרכך כלפי הסרט והכיר בו ככרטיס הכניסה שלו להוליווד. הכוכב היה מוכר בזמן צאת הסרט בעיקר בזכותו דמותו של דאג רוס בסדרת הענק דאז "אי.אר". התמונה שאחרי צאת "באטמן ורובין" הרבה יותר מחמיאה כשקלוני פרץ בענק בקולנוע, דוגמת סרטי "אושן 11" בהובלתו.

לגבי כל השאר - ארנולד שוורצנגר נראה כבלתי מנוצח גם מול המצלמה, וגם מאחוריה בהשגת פרויקטים מנצחים. "באטמן ורובין" לא הזיז ולו בקצת את הסטטוס שלו ככוכב אקשן בלתי מעורער, והספיק מאז לחזור לסדרת "שליחות קטלנית", לככב ב"בלתי נשכחים" ואפילו למשול על מדינה קטנה בשם קליפורניה. כריס אודונל, שגילם את רובין, לא זכה להצלחה דומה כמו שותפיו ונשאר בעיקר בתחום הטלוויזיה, כולל הופעה קצרה אך מפורסמת בעונה השנייה של "האנטומיה של גריי". אלישיה סילברסטון (באט גירל) זכתה לאפילו פחות הצלחה מזה, ונשארה בעיקר ידועה ככוכבת הראשית של "לא רק בלונדינית".



ומה לגבי מובילי ההפקה? שומאכר תכנן להחזיר את הדמויות למסלולן האפל עם סרט בשם "באטמן: שנה 1". הפרויקט כמובן שלא צלח להמריא, ואולפני וורנר התנערו ממנו להובלת הדמות הזו. בהמשך דרכו זכה הבמאי להוביל את פרויקט הענק "פנטום האופרה", סרט שמבוסס על המחזה המפורסם, שדווקא הצליח ליצור קצת באזז. אך מאז אותה הפקה ב-2004 עבר להפקות צנועות יותר, כמו למשל בימוי שני פרקים בסדרת המופת "בית הקלפים".

בגזרת התסריטאים, בוב קיין, שגם יצר את הדמות, נפטר. עקיבא גולדמן לעומת זאת, שאחראי על משפטי המחץ המחרידים מהסרט, לקח תפנית חיובית בקריירה שלו ואחראי בין היתר על כתיבת "נפלאות התבונה","סינדרלה מן", והסדרה הקטנה אך המוערכת במיוחד "Fringe". לא רע לבנאדם שחשב שזה יהיה מצחיק לגרום לשוורצנגר להגיד ברצינות: "What killed the dinasours? The ice age!"

אז מזל טוב, עשרים שנים לסרט, שאני מדרג הנורא ביותר שראיתי אי פעם. עשית כל כך הרבה נזק, אבל כמו כל לימון טוב, עשינו ממך לימונדה, והיום זכינו לרצף חסר תקדים של הצלחות מתחום הקומיקס, כולל הסרט האהוב עליי - "האביר האפל".
רז דנון - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2017
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט